6 550 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Förstukvist Närke
Medlem
· Stockholm
· 37 inlägg
Vårt lilla 1870talstorp ligger i Hjortkvarn, Närke.

Vi tröttnade på den trista förstukvisten vi hade, ful rundad faluröd spont som kändes helt instängt.
Vi rev av det, så här är det nu.

Konstruktionen från 70talet är ganska klumpig och behöver lättas upp.
Jag har kollat på många förstukvist/verandabilder men jag har bara hittat skojig spont med stjärnmönster, det är den jag fällt in i bilden.
Jag ritade snickarglädje i datorn samt en sol jag sett på många hus i trakten, för att ersätta den jobbiga fjädern under takets mitt.

Har någon träffat på stjärnsponten någonstans, i så fall var?
Blir det alltför mkt cirkus med fågelsnickarglädjen på ett så anspråkslöst hus?
Jag har inte hittat exempel på förstukvistar från Närke, finns det dokumentation på nätet?
Och ja, tjejen tränar på att titta i kors
Bruno

Vi tröttnade på den trista förstukvisten vi hade, ful rundad faluröd spont som kändes helt instängt.
Vi rev av det, så här är det nu.

Konstruktionen från 70talet är ganska klumpig och behöver lättas upp.
Jag har kollat på många förstukvist/verandabilder men jag har bara hittat skojig spont med stjärnmönster, det är den jag fällt in i bilden.
Jag ritade snickarglädje i datorn samt en sol jag sett på många hus i trakten, för att ersätta den jobbiga fjädern under takets mitt.

Har någon träffat på stjärnsponten någonstans, i så fall var?
Blir det alltför mkt cirkus med fågelsnickarglädjen på ett så anspråkslöst hus?
Jag har inte hittat exempel på förstukvistar från Närke, finns det dokumentation på nätet?
Och ja, tjejen tränar på att titta i kors
Bruno
Traditionellt sett ska det vara ganska anspråkslösa förstukvistar på den typen av stuga.
Vet att byggnadsantikvarien anser att vår förstukvist är för överarbetad. Den är gjoprd med "vanlig" mönstrad snickarglädje (inte vi som gjort den dock) men jag gillar den ändå.
På Örebro Läns Museum fonns det två damer som jobbar med att ge råd i den här typen av frågor, så testa med dem för att få förslag.
Vet att byggnadsantikvarien anser att vår förstukvist är för överarbetad. Den är gjoprd med "vanlig" mönstrad snickarglädje (inte vi som gjort den dock) men jag gillar den ändå.
På Örebro Läns Museum fonns det två damer som jobbar med att ge råd i den här typen av frågor, så testa med dem för att få förslag.
Medlem
· Stockholm
· 37 inlägg
Tack för svar!
Jag har inte kunna reda ut om fjädern håller upp taket, som det är byggt kan det inte ramla ner om jag tar bort den, men jag stödjer noga upp ifall jag river.
Om jag skulle göra min variant så gör jag den konstruktiv, med bra virke och riktiga infästningar.
Det som sitter nu är glesvuxet entumsplank, dock ganska brett.
Ska nog höra med länsmuseet, det var länge sedan jag grävde i det här.
Har i alla fall inte sett särskilt mycket snickarglädje på små hus i trakten.
Jag har inte kunna reda ut om fjädern håller upp taket, som det är byggt kan det inte ramla ner om jag tar bort den, men jag stödjer noga upp ifall jag river.
Om jag skulle göra min variant så gör jag den konstruktiv, med bra virke och riktiga infästningar.
Det som sitter nu är glesvuxet entumsplank, dock ganska brett.
Ska nog höra med länsmuseet, det var länge sedan jag grävde i det här.
Har i alla fall inte sett särskilt mycket snickarglädje på små hus i trakten.
Som sagt - enkel stuga, enkel förstukvist? Jag hade satsat på ett ganska anspråkslöst räcke, med tunna spjälor. Gillar det här på www.hallahus.se
Om det har någon förankring i Närke? Ingen aning.
Om det har någon förankring i Närke? Ingen aning.
Vi bor i närke och på vår farstukvist sitter de "Fattigmanssnickarglädje". De har ja verkligen börjat gilla sen vi flytta hit.
Innan dess tänkte ja att det var desstå mer desstå bättre när de kom till snickarglädje, men nu har nog insett att det inte skulle passa speciellt bra på vårt hus iallafall
Hitta ingen jättebra bild men..

Innan dess tänkte ja att det var desstå mer desstå bättre när de kom till snickarglädje, men nu har nog insett att det inte skulle passa speciellt bra på vårt hus iallafall
Hitta ingen jättebra bild men..

Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 37 inlägg
Ni har gjort jättefint och enkelt.
Det kanske är så att det ska vara tunna spjälor, Hallahus förstukvisten har exakt samma proportioner som vår och blev riktigt fint.
De har dock en exeptionell fin dörr, snyggt med fönstret högt upp
Så skulle man kunna göra, dock med solen utanpå istället för panelen, då får vi in mer ljus och det är en festlig detalj som finns på många hus i trakten.
Bänklösningen är också jättekul, ska rita upp hela förstukvisten och fälla in en sån för att se.
Kika gärna på resten av huset, inte uppdaterat på länge.
http://www.smoothmachines.com/huset/startframeset.htm
Det kanske är så att det ska vara tunna spjälor, Hallahus förstukvisten har exakt samma proportioner som vår och blev riktigt fint.
De har dock en exeptionell fin dörr, snyggt med fönstret högt upp
Så skulle man kunna göra, dock med solen utanpå istället för panelen, då får vi in mer ljus och det är en festlig detalj som finns på många hus i trakten.
Bänklösningen är också jättekul, ska rita upp hela förstukvisten och fälla in en sån för att se.
Kika gärna på resten av huset, inte uppdaterat på länge.
http://www.smoothmachines.com/huset/startframeset.htm
Redigerat:
Klicka här för att svara