Jag behöver ta bort en reglad vägg där en av reglarna är ett stöd för träbalk i tak. Balken är 3,8 m, 125x70 och behöver förstärkas. Min idé är att klä in den i 22mm plywood, lim och skruv. Tacksam för synpunkter.

Huyhuy Huyhuy skrev:
Jag behöver ta bort en reglad vägg där en av reglarna är ett stöd för träbalk i tak. Balken är 3,8 m, 125x70 och behöver förstärkas. Min idé är att klä in den i 22mm plywood, lim och skruv. Tacksam för synpunkter.
Det behövs lite ner info. Är balken 3.8m totalt? Hur långt var det till regeln som var stöd? Vad finns det för last på träbalken?

Balken är 3,8 m totalt och stödet sitter ca 1,5 m in på balken.

T Tompafix skrev:
Det behövs lite ner info. Är balken 3.8m totalt? Hur långt var det till regeln som var stöd? Vad finns det för last på träbalken?
Lasten är en övervåning, sovrum.

• Gilla
Lars Lun
  • Laddar…
Sala på med en 45x170 på varje sida så bör det motsvara en 45x195 med råge.
Utgår då från att det finns bärande bjälkar på cc 60 cm på båda sidorna om "balken".
45x195 med cc 60 cm ska funka i ett normalt bjälklag med spännvidd 3,8 m.

Oldboy Oldboy skrev:
Sala på med en 45x170 på varje sida så bör det motsvara en 45x195 med råge.
Utgår då från att det finns bärande bjälkar på cc 60 cm på båda sidorna om "balken".
45x195 med cc 60 cm ska funka i ett normalt bjälklag med spännvidd 3,8 m.
Njaa. Det beror nog på hur husets geometri ser ut. Alltså hur mycket golv kommer att belasta denna bjälke.

Det behövs mer information. Men ursprungsförslaget om att klä in med plywood lär bli aldeles för klent.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.