Prydligt värre, snyggt jobbat!

• Gilla
Kristofferm
  • Laddar…
Har rätat upp golvåsarna genom att skruva 45x170 på ena sidan. Då balken redan var invägd och klar var det bara att fästa reglarna i höjd med balken, väga in med passet och dubbelkolla ute i kanten med dom andra reglarna innan allt skruvdes fast ordentligt. Enligt passet är jag inom 1mm på 2 meter över hela ytan, OCD:n jublar.

Skruvade med 6x120 skruv med ca 45cm mellanrum. De flesta golvåsarna var rätt skruvade men genom att sätta skruven så att den träffar åsen nära där regeln ligger emot gick det fint att fästa dom ändå. Har en aningen galen plan för att stadga upp det ytterligare samtidigt som jag fixar att cc måttet är mer än 600. Återkommer mer lite bilder när jag kommit vidare.

• Upprättade golvåsar förstärkta med nya reglar i ett pågående byggprojekt, kablar och elinstallation synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvåsar förstärkta med nya reglar och elinstallationer synliga på ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sunnis
Bästa är ju att skruvlimma så att balkarna blir förstärkta som en enda homogen träbalk. Men snyggt i alla fall! Det kommer garanterat bli stumt.

• Gilla
Kristofferm
  • Laddar…
Nu har jag äntligen kommit vidare så att det är dags att fixa våningen under mellanbjälklaget. Golvet är 5.4m brett och 3.4m långt och jag har lagt in en liggande balk 230x180 i mitten av rummet, så balken kommer att ha en spännvidd på 3.4m.

Väggarna som kommer att gå där balken skall stödja blir av lättbetong, jag är därför inne på att använda stående stålpelare för att bära upp balken då dessa kan muras in i lättbetongen. På ena sidan kommer väggen att bli 30cm tjock men jag skulle gärna ha den tunnare på andra sidan om möjligt, gärna ner mot 10cm.

Frågan är vilken sorts stålpelare som skulle fungera.

Min amatörmatte är om jag räknar på bjälklaget på 0,5 kN/m2 så ger det mig 9,18 kN på golvytan som är 18,36 kvm. Då bjälklaget bär på ytterväggarna på två sidor bör belastningen på pelarna vara lägre, en tredjedel tänker jag, alltså 3,6 kN. Denna belastning delas lika på de två pelare som bär upp mittbalken vilket då skulle ge 1,8 kN per pelare. Pelarna blir ca 2.4m långa, vilket såklart spelar roll för belastningen.

Jag tänkte kolla med en firma som kan tillverka pelarna åt mig ifall de kan räkna fram lämpliga dimensioner, men det är betryggande att ha lite på fötterna när jag pratar med dem, tänkte därför att någon med kunskap här på forumet kanske kunde säga något om saken
:)

Redigerat:
Om du ska mura in dem i väggen, finns det något som hindrar dig från att gå upp till 3 eller 5 stolpar?
(Utöver priset givetvis, även om klenare stolpar kan vara något billigare så lär väl den "fasta" kostnaden per stolpe vara merparten)

Dvs, om det är viktigare att de är smala för en tunnare vägg än att det blir så billigt som möjligt?

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om du ska mura in dem i väggen, finns det något som hindrar dig från att gå upp till 3 eller 5 stolpar?
(Utöver priset givetvis, även om klenare stolpar kan vara något billigare så lär väl den "fasta" kostnaden per stolpe vara merparten)

Dvs, om det är viktigare att de är smala för en tunnare vägg än att det blir så billigt som möjligt?
Jag är rätt flexibel, stolpen på den smala sidan kan absolut vara exempelvis 100x300mm eller liknande, frågan är vad som krävs för att få lämplig bärighet, samt om det är bäst med i-balk, fyrkantsprofil eller vad som nu blir bäst.

Kristofferm Kristofferm skrev:
Jag är rätt flexibel, stolpen på den smala sidan kan absolut vara exempelvis 100x300mm eller liknande, frågan är vad som krävs för att få lämplig bärighet, samt om det är bäst med i-balk, fyrkantsprofil eller vad som nu blir bäst.
Har kikat runt lite och fått fram att en HEA 100 profil på 2.4m klarar omkring 30 ton, det ska alltså inte vara något som helst problem med att få in bärigheten i en stolpe i en 100mm tjock vägg.

Q
Kristofferm Kristofferm skrev:
Min amatörmatte är om jag räknar på bjälklaget på 0,5 kN/m2 så ger det mig 9,18 kN på golvytan som är 18,36 kvm.
Ska du inte använda rummet till något?

Du bör använda dig av 2,5 kN/m2 +0.5 för egenvikten om du ska ha det som bostadsyta. 1 kN/m2 om det bara är förrådsyta.

Nu såg du ju att pelarna kan ta mycket last hursomhelst men bara så du inte räknar bort dig.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Ska du inte använda rummet till något?

Du bör använda dig av 2,5 kN/m2 +0.5 för egenvikten om du ska ha det som bostadsyta. 1 kN/m2 om det bara är förrådsyta.

Nu såg du ju att pelarna kan ta mycket last hursomhelst men bara så du inte räknar bort dig.
Utrymmet är mestadels genomgångsrum ovanför trappen så det blir inte mycket i det, men alltid bra att dimensionera uppåt. Tack för bra inlägg!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.