Hej!
Vet ej om det är rätt avdelning jag frågar i men testar. Har skaffat ett 350l akvarium som med möbel inredning och vatten kommer hamna på ca 540 kg och jag är lite nojig att golvet ska ge vika. Kan man på något sätt förstärka med kortlingar då akvariet kommer hamna mellan 2 reglar. Bifogar bild var det ska stå och hur det ser ut i källaren under. Hoppas kunna få nått bra svar:-) tack

Med vänlig hälsning,
Martin

• Ett stort akvarium på en möbel med sten-dekor bakgrund vid ett matbord i ett hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt från under en våning där en röd rektangel markerar planerad position för ett akvarium ovanför.
    Skapa konto
  • Svart akvariemöbel utan akvarium placerad på ett laminatgolv mot en vägg med vit panel.
    Skapa konto
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Du bör nog förklara vad golvet består av också

M Marsman80 skrev:
Du bör nog förklara vad golvet består av också
Det är gammalt trägolv original från 1908 sen har jag lagt nytt golv ovanpå :-)

Chaly
Inget svar på din fråga men jag var också lite fundersam då det bestämdes att vi skulle skaffa ett 570-liters kar här hemma... koncensus bland de jag kollade med var att jag inte behövde oroa mig nämnvärt. Idag står det på plats och inget har gett sig än iallafall.

Min kåk med träbjälklag på betongbalk är byggd drygt 85 år efter din och jag gissar att den inte är rejälare byggd än din...
Men är du osäker så ange cc-avstånd och dimension på bjälklag samt vilket undergolv (med dimension) du har så kan säkert någon hjälpa dig räkna.

Chaly Chaly skrev:
Inget svar på din fråga men jag var också lite fundersam då det bestämdes att vi skulle skaffa ett 570-liters kar här hemma... koncensus bland de jag kollade med var att jag inte behövde oroa mig nämnvärt. Idag står det på plats och inget har gett sig än iallafall.

Min kåk med träbjälklag på betongbalk är byggd drygt 85 år efter din och jag gissar att den inte är rejälare byggd än din...
Men är du osäker så ange cc-avstånd och dimension på bjälklag samt vilket undergolv (med dimension) du har så kan säkert någon hjälpa dig räkna.
Chaly Chaly skrev:

Tack för svar!
Jag har cc 95 mellan bjälkarna vilket är bredaste laget. Bjälkarna är 10cm breda och vad jag kan mäta är de 15 cm höga sen går de upp i taket så säkert några cm högre. Golvet under vet jag faktiskt inte dimensionerna på men ganska slitna o inga massiva :-(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.