T
Då skulle jag köra ett spiralborr med spets på och borra en rad hål som ligger "kant i kant" eller något överlappande för att sen ta ett brett stämjärn och hugga ner de små kanterna som blir kvar. Du kan med fördel tvinga fast en bit trä som anhåll längs spåret så att du får lodräta sidor och det inte drar iväg.
Ett annat alternativ om du har ett 8mm stämjärn eller lockbettel så stämmer du ur hela hålet. Du kommer ju ha en öppen sida så det är ganska enkelt att få ur spånor.

Om spåren skulle gått rakt igenom hela bjälken så skulle jag sågat två spår och sen huggit bort spillet, men jag gissar att ni vill ha spåret från ovansidan och inte genomgånde.

Tackar för tipsen Testarn!

På de gamla bjälkarna kommer jag nog bli tvungen att köra igenom hela då den nya balken förs in underfrån med balkhållarna monterade.
Diagram över konstruktion med gamla bjälkar och en ny balk som förs in underifrån mellan bjälkarna på ett övervåningsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En annan utmaning inser jag nu, är att det kommer bli trångt att komma åt mellan de gamla bjälkarna för att göra uttaget från sidan. Får nästan köra underfrån om det ska gå. 🤔

Diagram över golvövervåning med gamla bjälkar och borrverktyg som används underifrån för att montera balk.

T
Ja, på de gamla bjälkarna får du nog gå underifrån som du visar.
Ett tips är ju att om du sågar bort en bit av bjälken så kan du använda bitar av det materialet för att limma tillbaka i spåret under beslaget så "döljer" du det hyfsat.
Använder du dessutom en bit från ytan så kommer det knappt att synas.

• Gilla
riomontana
  • Laddar…
Det var ett riktigt bra tips, det ska jag definitivt göra! 👍

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Hej.

Tänkte lägga upp lite bilder från arbetet och resultatet!

Började med att stämpa upp de gamla bjälkarna.

Ett rum med stöttade träbjälkar i taket, växter vid fönstret och verktyg på golvet. Lampa hänger från taket.
Skapa konto

Därefter sågade jag av de gamla vinkeljärnen med tigersåg, gick smidigare än väntat.

Två långa, rostiga balkar ligger på marken utomhus, omgivna av snö och ett staket i bakgrunden.
Skapa konto

Sedan skruvades fästytan för de tvärgående balkarna upp längs långsidorna.

Rum med trägolv där bjälkarna i taket är uppstöttade med två metallstöd. En stege och växter står vid fönstret.
Skapa konto

Efter det, gjordes uttagen i de tvärgående balkarna.

Två träbalkar med urtag, monterade vinkeljärn, står på ett trägolv som en del av ett renoveringsprojekt. Trästöd och reglar syns i bakgrunden.
Skapa konto

Sedan inpassning och kapning av de gamla bjälkarna.

Närbild av träbjälkar i taket, som visar inpassning och kapning av gamla bjälkar under renovering.
Skapa konto

Därefter gjordes uttagen i de gamla bjälkarna.

Träbjälke under renovering med synliga bearbetningar och spår av sågning samt sågspån, del av ett byggprojekt för att stabilisera ett golv.
Skapa konto

Därefter pumpades balkarna upp med 2 domkrafter från biltema för att få bukt med det hängande golvet på övervåningen.
Trätak med synliga bjälkar i ett renoverat rum, stege inomhus och fönster med krukväxter.
Skapa konto

Allt fästes med självborrande dymlingar som borrades rakt igenom balk och balkhållare.
Självborrande dymlingar och bits på ett träbord, del av ett renoveringsprojekt, med en låda för bits i närheten.
Skapa konto

Borrmaskinen och T-40 biten tackade för sig efter det jobbet.

Skadad T-40 bit från borrmaskin hållen mellan fingrarna över en träyta.
Skapa konto

Regling och isolering.

Renoverat tak med isolering och synliga träbjälkar, sett i ett rum med fönster som släpper in dagsljus.
Skapa konto

Sist ytskikten med gips, lady mineral revive till väggarna och behandling av bjälkarna för att få liknande färg som de gamla.

Renoverat rum med synliga träbjälkar i taket och en hängande lampa. Dörrar med träramar och en del av en växt syns i bilden.
Skapa konto

Renoverat tak med synliga bjälkar och vit yta, lampupphängning och del av fönster med växt.
Skapa konto

Nästa projekt blir att sätta in en trappa och bygga en bokhylla under längs med hela väggen.
Men det får vänta till nästa vinter.

Mvh Linus

• Gilla
Granngubben och 3 till
  • Laddar…
T
Snyggt!

Kul att se resultatet och stegen dit. Bra jobbat!

• Gilla
riomontana
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.