Kikar på lösningar för att automatisera öppning/stängning av ett luftintag i pannrummet. Jag vill att luftintaget ska stängas då pannan inte är igång.

Hamnar då på lösningar i stil med den jag länkar nedan.

Frågan är hur man ska tolka ”kopplingsdiagrammet”..?

Rubriken säger 220V, men märkskylten på motorn säger 12V DC..

Behövs kanske både AC och DC..?

Sen är också frågan ifall jag ens har nytta av det här spjället, ifall jag lyckas automatisera det ens en gång.

Jag hade tänkt mig att mata spjällmotorn med en adapter som sitter i en ”smart plug” som stänger strömmen då pannan stängs av (även den får ström från en smart plug).

Men det ser för mig ut som att denna spjällmotor lär stanna i det läge den är i, när strömmen försvinner..? Eller är det månne så att den stänger spjället om en av de tre kopplingspunkterna faller bort..? T.ex om L1 faller bort, så kanske den stänger.

Isf kanske saken kan lösas mha en ”Switchbot” som fysiskt trycker på den medföljande knappen när smart pluggen till pannan stänger av. Men jag ser helst en lösning utan switchbot, mtp tuff miljö i pannrummet.

Kopplingsdosa med fas/nolla/jord finns i pannrummet. Även lediga uttag med 230V, samt tillgång till diverse 12V adapters.

Tacksam för insikter och åsikter 🙂

https://amzn.eu/d/2vEDc4X

Elektrisk kopplingsschema för en röd motorventil och en vit strömbrytare med märkningar på kinesiska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektrisk kvarn eller malningsapparat med röd och svart vridknapp, bredvid en av/på-väggströmbrytare.
Skapa konto

Industricentrifug med specifikationer, röd motor, måtttabell, innehåller modeller YT-80 till YT-250.
Skapa konto

[EDIT] Bytte länk och bilder pga fel

Redigerat:
Har så själv men med 230 V och får spänning från laddpumpen, öppnar med den och stänger vid slut laddning. Du ska ha ett spjäll med fjäderåtergång. Bara ge den spänning från laddpumpen och när den stannar så stängs spjället. Inga extra bitar behövs.

Edit har du redan köpt den. ?

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Den finns i tre varianter, 12V, 24V och 220 V så det är väl fel bild bara.
[länk]
Ja men det ska enligt TS skiss, skiftas öppen eller stängd med brytare. Bäst med fjäder som drar tillbaka till säng. Annars blir det lite mer och ett mellanrelä.

J jonaserik skrev:
Ja men det ska enligt TS skiss, skiftas öppen eller stängd med brytare. Bäst med fjäder som drar tillbaka till säng. Annars blir det lite mer och ett mellanrelä.
Jo det är en brytare inblandad..

Med en ”fjäder som drar tillbaka till stängd”, menar du ngt i stil med en solenoid då som släpper när strömmen (till solenoiden) försvinner och fjädern då drar tillbaka brytaren till stängd? Eller misstolkar jag dig?

Blir nog svårt att få in en sådan lösning i den här befintliga produkten..?

Vill gärna kunna använda den här produkten, då både formfaktor och pris är tilltalande. Har 125mm rör från luftintaget som gör en 90° böj rakt neråt och slutar 1 meter från pannan, i höjd med luftintaget. Denna produkt hade passat utmärkt där. Blir off topic här, men är annars öppen för andra förslag på lösningar som passar till ett 125mm rör.

Utöver 12V adapters, fas/nolla/jord, så finns det eventuellt utgångar från pannan som man kan använda. Samtliga är 230V. Vet inte när de öppnar/stänger, men pannan är ansluten via stickpropp och strömmen stängs som sagt då den bränt upp veden.

Har för mig att jag under tidigare jakt på lösningar för att styra pannrumsventilation, sett din lösning @jonaserik

Eller misstar jag mig? Har för mig du hade en lucka som hålls öppen av ngn form av relä/solenoid.

[EDIT] Såg ditt första inlägg i tråden nu @jonaserik

Verkar som att jag mindes rätt ang. din lösning 🙂

Nej, har inte köpt den här prylen än.

230 skulle gå att ordna, antingen från pump eller panna. Oklart hur länge pumpen går efter avslutad eldning, men det kan jag ta reda på närmre, och anpassa avstängningen till pannans ström efter detta (pumpen får ström från pannan).

Skulle din lösning fungera med den länkade produkten tror du? Eller behövs något annat?

Klart du kan använda den, men eftersom den fordrar en spänning för att stänga så måste du ha ett relä med växlande kontakter i. Det relät får då spänning från samma som startar laddpumpen. Går att koppla ihop ganska enkelt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.