E Elajomannen skrev:
Nej de är det minsta bekymren. Jag tänker på jordfelsbrytare och att det är hög tid att byta mätartavla. De där huvudbrytarna har en tendens att ge upp på julafton, midsommarafton eller någon annan olämplig tidpunkt. Detta även om man inte rör dem.
Egentligen en fråga i en ny forumtråd men när du ändå lyfte upp det så undrar jag om du har nån aning på vad det kostar att genomföra det du nämner, på ett ungefär iaf?

T tyomka skrev:
Pratar vi om den större vita lådan med luftningshål eller den mindre vita lådan till vänster?

• Vit ventilationsgaller monterat på en vägg med synliga skruvar och rör.
  • Gilla
EttAnvändarnamn och 1 till
  • Laddar…
S sprucetwig skrev:
Ringklockor med kameror kräver oftast en sån där transformator så ja det finns moderna ringklockor som du kan koppla in.
Oftast kräver de dock lite högre spänning. Så man behöver förmodligen byta transformator under installationen. Men det är lätt gjort om kablarna redan är dragna och behålls.

• Gilla
tyomka och 1 till
  • Laddar…
Har en sådan installation. Trafot genererar svagspänning i växelström. Detta för att få pling plong ljudet. Den hamrar på de två brickorna som är av olika storlek för att få olika frekvens.
Om du ersätter med en ny klocka misstänker jag den vill ha likström.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
E EttAnvändarnamn skrev:
Har en sådan installation. Trafot genererar svagspänning i växelström. Detta för att få pling plong ljudet. Den hamrar på de två brickorna som är av olika storlek för att få olika frekvens.
Om du ersätter med en ny klocka misstänker jag den vill ha likström.
Ring Video Doorbell Wired funkar med Friedland/Honeywell 8V AC transformator (8V vid 1A, typ 14 V obelastad).

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
T tyomka skrev:
Egentligen en fråga i en ny forumtråd men när du ändå lyfte upp det så undrar jag om du har nån aning på vad det kostar att genomföra det du nämner, på ett ungefär iaf?
Mycket svårt att svara på med tanke på att förmodligen ör gammal tygisolerad tråd. Alt riktig gammal kulo.

MEN om vi begränsar oss till mätartavlan och elcentralen så ör det en dags jobb. Arbete ca 4000 kr efter rotavdrag och materiel ca 5000 kr.
Det är inget hokus pokus eller speciellt svårt utan en åtgärd jag arbetar med regelbundet.

Den stora frågan är dock hur det ser ut efter säkringarna. Detta måste undersökas på plats innan det går att säga något mer.

• Gilla
tyomka
  • Laddar…
  • Kopplingsschema för modern dörrknapp med belysning, med anslutning till transformator och kablar för 8-12V och 220-240V elnät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
tyomka
  • Laddar…
Jag hade liknande trafo. Köp en Ring Wired från Kjell. Slipper du batteri och kan använda samma kablar redan. Finns video på deras hemsida om hur man gör. Men du behöver ”kortsluta” kablarna som går via apparaten på väggen i hallen för att få rätt spänning i ringklockan. Den ger ifrån sig ljud och du får notis i mobilen när någon är vid dörren.

• Gilla
tyomka
  • Laddar…
Koppla den nya på samma sätt som den gamla. Problem solved.

• Gilla
tyomka
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är en Friedland 752 transformator.

EDIT: raderade felaktig bild

[bild]

Kopplingsschema:
[länk]
När jag var ung och sålde jultidningar så förundrades jag alltid över den stora släkten som bodde i området...
Dörrklocka av märket Friedland med svart kant och vit knapp.
(OK, det är helg och TS har fått väldigt bra svar redan så...😛)

• Haha
  • Gilla
Bergsén och 10 till
  • Laddar…
4774
Åh älskar liudet från de där pling plongdörrplingarna

• Gilla
tyomka
  • Laddar…
Kan rekomendera Reolinks dörrklocka med kamera. Gjorde själv byte i början av semestern.

D
Cruzze Cruzze skrev:
När jag var ung och sålde jultidningar så förundrades jag alltid över den stora släkten som bodde i området...
[bild]
(OK, det är helg och TS har fått väldigt bra svar redan så...😛)
Samtidigt insåg jag att det också fanns massor av Friedland i Västerbotten.

Märkligt att så många folk inte vände på den där lappen och skrev sitt namn.

Det finns faktiskt 2 personer i Kristianstad som heter Friedland

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.