Hej,
Vi funderar på att byta till nyare ringklocka och när jag skulle montera ned vår gamla så blev jag lite fundersam.
Jag trodde att den var batteridriven men det visade sig att gamla ägare har gjort nåt med den och dragit fram sladdar till den. Ni ser att den ska egentligen drivas av 4st batterier men gamla ägaren dragit fram kablar. Från knappen på utsidan går en sladd in i väggen.
Det ser inte ut som att det är 240v den drivs av, eftersom det är 4st 1,5v batterier. Men jag förstår inte vad det är som driver ringklockan, det måste vara nåt på 6-12V som går i väggen. Men det finns inget på 6-12v som jag vet om.
Har ni någon gissning på hur den funkar?
Vi funderar på att byta till nyare ringklocka och när jag skulle montera ned vår gamla så blev jag lite fundersam.
Jag trodde att den var batteridriven men det visade sig att gamla ägare har gjort nåt med den och dragit fram sladdar till den. Ni ser att den ska egentligen drivas av 4st batterier men gamla ägaren dragit fram kablar. Från knappen på utsidan går en sladd in i väggen.
Det ser inte ut som att det är 240v den drivs av, eftersom det är 4st 1,5v batterier. Men jag förstår inte vad det är som driver ringklockan, det måste vara nåt på 6-12V som går i väggen. Men det finns inget på 6-12v som jag vet om.
Har ni någon gissning på hur den funkar?
Bästa svaret
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Den drivs av en trafo som brukar sitta i närheten av din elcentral. Är den nyare troligtvis direkt på dinskenan. Detta är det vanligaste och bästa sättet att driva en ringklocka. Byt inte till en med batteri är mitt tips. Trådbundet är guld 👍
Tack för svaret.
Mycket bra förklarat men många nya begrepp för mig.
Vad är "trafo"?
Nu har vi köpt en modern klocka som är batteridriven. Ja, jag förstår att det blir strul och krångel med den pga täta batteribyten. Men den gamla ser riktigt gammaldags ut, både enheten inne och knappen.
Finns det moderna ringklockor som går att koppla som den gamla idag och slippa tänka på batteribyten?
Hur funkar den gamla egentligen? Får den svag ström från elcentralen eller hur går det till?
Vad är "trafo"?
Nu har vi köpt en modern klocka som är batteridriven. Ja, jag förstår att det blir strul och krångel med den pga täta batteribyten. Men den gamla ser riktigt gammaldags ut, både enheten inne och knappen.
Finns det moderna ringklockor som går att koppla som den gamla idag och slippa tänka på batteribyten?
Hur funkar den gamla egentligen? Får den svag ström från elcentralen eller hur går det till?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Trafo = transformator.T tyomka skrev:Tack för svaret.
Vad är "trafo"?
Förr byggde man ofta in en 6 -12 V trafo i elcentralen just för ringklockan, så man slapp batterier.
Du kan mäta spänningen på ledningarna som kommer in till den gamla: är det tex 6V och den nya går på just 6v så kan du ju koppla in den. Är det inte kompatibelt så är det värre, då behöver du omvandla till rätt spänning, vilket det finns många olika sätt att göra, men kräver lite kunnighet.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Ta inte bort kablarna till den gamla. Bara isolera ändarna vid knapp och gamla klockan och peta in i väggen. Någon efter dig kommer använda dessa. Antingen till att driva en "Ring" kamera eller annat.
Det finns nya knappar och klockor att koppla in på de kablar du redan har. Men gör som du önskar 👍
Det finns nya knappar och klockor att koppla in på de kablar du redan har. Men gör som du önskar 👍
Tusen tack för alla era svar!
Nu förstår jag lite bättre hur det går till.
Ja, jag skulle gärna vilja behålla den möjligheten om det går att anpassa till moderna klockor och knappar.
Den nya klockan är oöppnad så vi har möjlighet att returnera den.
Kommer även en bild på elcentralen.
Nu förstår jag lite bättre hur det går till.
Ja, jag skulle gärna vilja behålla den möjligheten om det går att anpassa till moderna klockor och knappar.
Den nya klockan är oöppnad så vi har möjlighet att returnera den.
Kommer även en bild på elcentralen.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Den vita burken med lufthål ser ut som en transformator. Dock lite större än ringledn. transformatorer brukar vara.
Ringklockor med kameror kräver oftast en sån där transformator så ja det finns moderna ringklockor som du kan koppla in.
Finns ju även massor av olika klockor och knappar om du bara vill byta för utseendets skull.
Finns ju även massor av olika klockor och knappar om du bara vill byta för utseendets skull.
Medlem
· Södermanland
· 654 inlägg
Av bilden att dömma så ser jag även ett behov av lite elrenovering. Kontakta gärna el elinstallatör för en offert.
Det är en Friedland 752 transformator.E elmont skrev:
EDIT: raderade felaktig bild
Kopplingsschema:
https://static.byggahus.se/attachments/images/large/784/784698-098858ce3820ad608963d069cbbcced6.jpg
Redigerat:
Medlem
· Södermanland
· 654 inlägg
Nej de är det minsta bekymren. Jag tänker på jordfelsbrytare och att det är hög tid att byta mätartavla. De där huvudbrytarna har en tendens att ge upp på julafton, midsommarafton eller någon annan olämplig tidpunkt. Detta även om man inte rör dem.T tyomka skrev: