2 843 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Vad är rimlig åtgång för målning och tapetsering mm?
Jag och min sambo behöver fixa två rum.
- Det ena på 15 kvm med en del vrår.
- Det andra på 20 kvm och fyrkantigt.
- Det lilla rummet ska tapetseras. Och innertaket ska målas vitt/ljust. Det är nu mörkt rött.
- Det stora rummet ska målas i ljusgrönt.
Båda rummen har idag tapeter som är målade. Väggarna är i grunden klosong, dvs puts, sedan vass, och längre in trä. Supersvåra att sätta upp krokar i och rätt så känsliga. På dem finns flera lager tapeter. Väggarna är därmed rätt så komplicerade och det är inte bara att skrapa bort närmsta tapeten. Det är även vävtapet ytterst. Eftersom säljaren tyckte att det var en bra idé att ta bort de tavelkrokar som var klistrade på väggarna så finns det typ fem/sex bortslitna stycken i tapeterna i de olika rummen, av olika djup och bredd. Det finns även lite blåsor på vissa enskilda ställen. Vi tänkte att den bästa lösningen är bredspackla för att fixa felen och även för att råda bot på strukturen.
Målaren har kommit med en uppskattning om tid. Timkostnaden är 590. Uppskattad tid är 44 timmar. Det är ju inte bara att måla, och det krävs en del förarbete. Men låter inte 44 timmar lite mkt? Det är en medelstor firma.
Tack för input!
- Det lilla rummet ska tapetseras. Och innertaket ska målas vitt/ljust. Det är nu mörkt rött.
Båda rummen har idag tapeter som är målade. Väggarna är i grunden klosong, dvs puts, sedan vass, och längre in trä. Supersvåra att sätta upp krokar i och rätt så känsliga. På dem finns flera lager tapeter. Väggarna är därmed rätt så komplicerade och det är inte bara att skrapa bort närmsta tapeten. Det är även vävtapet ytterst. Eftersom säljaren tyckte att det var en bra idé att ta bort de tavelkrokar som var klistrade på väggarna så finns det typ fem/sex bortslitna stycken i tapeterna i de olika rummen, av olika djup och bredd. Det finns även lite blåsor på vissa enskilda ställen. Vi tänkte att den bästa lösningen är bredspackla för att fixa felen och även för att råda bot på strukturen.
Målaren har kommit med en uppskattning om tid. Timkostnaden är 590. Uppskattad tid är 44 timmar. Det är ju inte bara att måla, och det krävs en del förarbete. Men låter inte 44 timmar lite mkt? Det är en medelstor firma.
Tack för input!
Skulle vilja säga att det är en bra uppskattning med allt.P Per-Harry skrev:Jag och min sambo behöver fixa två rum.
Tack för input!
Tänk på att enligt din spec som du har fått så ingår inte bredspackling i det ena rummet, samt spacklar dom på befintlig tapet så behövs även patentering här vilket det inte gör enligt specen..
Finfint! Tack!J Jansson69 skrev:
Saken är den att jag i grunden litar på personen eftersom han tas in av ett företag som jag har god erfarenhet av. Jag blev å andra sidan lite chockad över tidsåtgången, och tankarna började snurra.
De saker som du pekar på, dvs bredspackling i ena rummet och patentering, sk jag påpeka och undra över detta för att se att vi är överens om vad som ska genomföras eller ska jag tänka mig att det ändå sker "korrekt"?
Tack så mkt!F fribygg skrev:
Ja, jag har kollat in forumet många gånger och funderat många gånger på att få tips.
Jag har stort tillit till den firma som fixar in den här målaren och jag tycker det är viktigt att målaren och de andra får bra betalt. Det får helt enkelt kosta för att få bra hjälp. Det var främst 44 timmars åtgång som kändes lååång tid.
Tack på nytt!
Du har väl en offert på vad som ingår i respektive rum?
Tycker ändå de låter rimligt. 44h efter rot ?
Är de flera lager tapet på tapet och sen väv så är de som bäddat för att de ska blåsa sig när de blir spacklat. Och då blir de en massa skära blåsor och spackla i 2ggr i innan man kan fortsätta på sista bredapacklingen. De tar väldigt mycket tid och blir massa extra jobb beroende på hur mycket blåsor man måste skära upp helt enkelt !
MVH målaren
Är de flera lager tapet på tapet och sen väv så är de som bäddat för att de ska blåsa sig när de blir spacklat. Och då blir de en massa skära blåsor och spackla i 2ggr i innan man kan fortsätta på sista bredapacklingen. De tar väldigt mycket tid och blir massa extra jobb beroende på hur mycket blåsor man måste skära upp helt enkelt !
MVH målaren
Vart ser du rot?L Lechuza skrev:Du har väl en offert på vad som ingår i respektive rum?
MVH målaren
Tack målaren!L Lechuza skrev:Du har väl en offert på vad som ingår i respektive rum?
MVH målaren
Superbra att få en förklaring till vad som kan vara svårt och omständligt att fixa till för målaren. Tack! Ja, jag vill gärna att det ska bli bra, och det känner han till. Därav sannolikt tidsåtgången.
Den offert jag har är den i mitt inlägg bifogade uppskattning målaren har skickat till firman som allt går genom. (Jag ska nämligen också byta golv, fixa ventilationen och fixa till lite grejer i köket.)
Tack!
Jag lägger bara in en notis.
Håller med övriga om att det är en rimlig uppskattning som förmodligen är baserad på en gedigen erfarenhet.
Vi har själva haft ett par sådana här projekt i firman senaste året. Och samtliga har legat omkring 35-55 timmar beroende på hur väl det går med patenteringen. (Kan ju behöva patentera och skära blåsor i omgångar ibland).
Håller med övriga om att det är en rimlig uppskattning som förmodligen är baserad på en gedigen erfarenhet.
Vi har själva haft ett par sådana här projekt i firman senaste året. Och samtliga har legat omkring 35-55 timmar beroende på hur väl det går med patenteringen. (Kan ju behöva patentera och skära blåsor i omgångar ibland).
Tack!pontuskarlsson skrev:
Jag lägger bara in en notis.
Jag tycker att det tillför mycket när någon skriver att de håller med övriga. Det styrker vad de andra säger och gör att jag känner mig säkrare.
Tack!
Jag hade frågat något i stil med "jag ser att utförandet skiljer sig mellan de två rummen och är lite nyfiken på anledningen till att det skiljer sig åt?". Bättre att man får svar på sina frågor på ett trevligt sätt innan de börjar och på så vis minska risken för missförståndP Per-Harry skrev:
Tack!S hjulia skrev:
Vi hade tänkt att tapetsera i det ena och måla i det andra. (Kanska ändrar oss, men..). Kan det vara anledningen till skillnaden?
Jag har tyvärr ingen kunskap alls om att måla/tapetsera på din typ av väggar så det vet jag inte men med tanke på offerten verkar det vara en rimlig slutsats. Men just därför hade jag frågat på ett nyfiket/öppet sätt både för att lära mig mer, se så att vi är överens och så att jag vet förutsättningarna om jag skulle ändra mig om vilken vägg som ska målas eller tapetseras.P Per-Harry skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 133 inlägg
I min gamla BRF (Masthugget, 1929, landhövdingehus) gjordes det en del renovering av klaosongväggar. De var alla patenterade med pärllim som dessutom var tonat rosa. Det gjordes alltså när huset byggdes. De målare som visste om detta gick på med ånga och löste upp alla tapetlager (mer än 20 i min lägenhet. Tiden för arbetet var ungefär samma (35-45 h), men det gav inget merarbete i efterhand.