33 063 läst ·
196 svar
33k läst
196 svar
Första Proveldningen.
Hade aldrig trott att det skulle vara så svårt att ställa in dessa f.. bannade spjäll, men i ditt fall (jag kan inte din panna men) sänk primären lite och se till o skaffa en 72:a då ska nog RG gå ner, men det är klart att har du luft i systemet då kan va som helst hända. Jag tycker ändå att detta ämne är mycket intressant eftersom det handlar mycket om vedförbrukning också, inte bara temperaturer och lågan si och så. Jag vill ha ca 170-180 grader Rg, att Laddomaten laddar konstant 82 ca grader, detta är mitt nya aber, såg bra ut tidigare i kväll eldningen började perfekt sedan började den pendla igen mellan 78-82 grader....
Jo, jag sänkte primären i helgen eller om det var i onsdaxs och sen brann den jättefint. 1ggr.silversmeden skrev:Hade aldrig trott att det skulle vara så svårt att ställa in dessa f.. bannade spjäll, men i ditt fall (jag kan inte din panna men) sänk primären lite och se till o skaffa en 72:a då ska nog RG gå ner, men det är klart att har du luft i systemet då kan va som helst hända. Jag tycker ändå att detta ämne är mycket intressant eftersom det handlar mycket om vedförbrukning också, inte bara temperaturer och lågan si och så. Jag vill ha ca 170-180 grader Rg, att Laddomaten laddar konstant 82 ca grader, detta är mitt nya aber, såg bra ut tidigare i kväll eldningen började perfekt sedan började den pendla igen mellan 78-82 grader....
Nu tror jag det blir fel när luckan hänger sig mot skorsten. Jag ska iaf utesluta det innan jag börjar mixtra mer med primären
Märkligt. precis efter att jag knackade ner mitt gnälliga inlägg om att anläggningen jäklas, så gick jag ut i pannrummet för o kika lite. Då hade luften i laddomaten försvunnit och utbytet panna tank kommit igång ordentligt. laddomat temperna var 90-78-35. Min teori är att när luften är i laddomaten så cirkulerar vattnet så pass dåligt att tempgivarna som sitter direkt i gjutjärnet visar lite vad som helst eftersom hela gjutjärnsklumpen värms upp till ungfär samma temp.
Kan man ta ur termostaten helt o cirkulera runt vattnet runt runt när pannan är kall för att jaga ut luften till tanken?
Fick du inte med en 72:a till Laddomaten? Sätt i den och kör med den tills luften är helt bortad sen kan du säkert byta eller låta den sitta där vilket jag gjorde. Har hört från flera av de lärda här på forumet att med 72:an får man bättre verkningsgrad, för termpatron öppnar tidigare. På slutet sedan från ca 80 gr så laddar man hela volymen upp till 90 eller högre, och det går faktiskt ganska fort.
silversmeden skrev:Fick du inte med en 72:a till Laddomaten? Sätt i den och kör med den tills luften är helt bortad sen kan du säkert byta eller låta den sitta där vilket jag gjorde. Har hört från flera av de lärda här på forumet att med 72:an får man bättre verkningsgrad, för termpatron öppnar tidigare. På slutet sedan från ca 80 gr så laddar man hela volymen upp till 90 eller högre, och det går faktiskt ganska fort.
Jo visst fick jag det, men den kom mitt i byggpaniken av pannrummet.
Kort sagt allt var fruktansvärt rörigt och nu vet jag inte riktigt var den är.
Men o andra sidan har jag ju ännu inte letat.
Tänk logiskt var den kan va, har du inte ett utrymme där diverse delar eller verktyg finns, kanske rentav i verktygslådan, eller varför inte i pannrummet
Bra jobbat, fram med 72.an och sätt fart på pannan, så ska du se på grejer.
Okej då.
Men bara för att vi inte känner varann här på forat.
Hittade inte 72g termostaten, så jag tog ur insatsen och körde laddpumpen. jäklar vad det gurglade runt!
Tyvärr visade det sig att röret mellan panna o tank inte lutar så luften letar sig till tank utan till panna:blushing:
Det innebär att högsta punkt för luft att ställa sig är rakt under dragbegränsaren. ...Så om jag gängar loss den så kommer luften ut! Heureka!!
Stänga kran till tank stänga kran till radiatorkrets och gänga ur dragbegränsa....
Sploooshh!!!!
Det lär iaf inte vara nån luft kvar där!
Nähä, nu ska jag duscha. -I tappvarmvatten den här gången. Pungt!
Men bara för att vi inte känner varann här på forat.
Hittade inte 72g termostaten, så jag tog ur insatsen och körde laddpumpen. jäklar vad det gurglade runt!
Tyvärr visade det sig att röret mellan panna o tank inte lutar så luften letar sig till tank utan till panna:blushing:
Det innebär att högsta punkt för luft att ställa sig är rakt under dragbegränsaren. ...Så om jag gängar loss den så kommer luften ut! Heureka!!
Stänga kran till tank stänga kran till radiatorkrets och gänga ur dragbegränsa....
Sploooshh!!!!
Det lär iaf inte vara nån luft kvar där!
Nähä, nu ska jag duscha. -I tappvarmvatten den här gången. Pungt!
Härligt, spännande o se om det löst sig vid nästa eldning.
Den kommer att bli det.
Jag får inte till det. det tog 6 timmar att värma 2m3 60g. det ger en medeleffekt på ca 23kw enligt mina beräkningar.
Pga att atmos hävdade att pannan sväljer 57cm ved när den faktiskt bara sväljer 53cm så är stor del av min ved för lång eller på gränsen till för lång o hänger sig lätt. Det bidrar till låg medeleffekt.
Luft i laddomatpump hjälper inte till heller även om det problemet minskat lite
Mitt pannrum innehåller typ bara 4m3 luft och tilllufts ventilerna sitter ovan acktank bört i bak på ett svårförklarat sätt.
Hursom jag slet loss gamla kattluckan i pannrumsdörrn o klämde dit ett 200x200 ventilgaller i det hålet. Det är 1m mellan gallret o pannans framsida så nu ska jag nog inte behöva fundera på om luften räcker till.
Att luckan hänger sig mot skorstenenproblemet är nu slutligen terminerat.
Jag tog med luckjäveln till jobbet idag och skruvade fast ett järn som avslutades med en lagrad rulle längst ut. så nu kan bara luckan öppna 45grader från lodrät innan rullen möter skorstenen.
Om pannan lyckas hänga luckan nu ska jag nominera den till nobelpriset i fysik.
Ny eldning imorgon.
Btw. jag har redan kommit fram till samma sak som alla på detta forat redan har. 2m3 är för lite. Då har det ändå inte varit kallare än -4g än. men faktum kvar står. jag kan för mitt liv inte förstå var jag skulle kunna klämma in en ack till....
Pga att atmos hävdade att pannan sväljer 57cm ved när den faktiskt bara sväljer 53cm så är stor del av min ved för lång eller på gränsen till för lång o hänger sig lätt. Det bidrar till låg medeleffekt.
Luft i laddomatpump hjälper inte till heller även om det problemet minskat lite
Mitt pannrum innehåller typ bara 4m3 luft och tilllufts ventilerna sitter ovan acktank bört i bak på ett svårförklarat sätt.
Hursom jag slet loss gamla kattluckan i pannrumsdörrn o klämde dit ett 200x200 ventilgaller i det hålet. Det är 1m mellan gallret o pannans framsida så nu ska jag nog inte behöva fundera på om luften räcker till.
Att luckan hänger sig mot skorstenenproblemet är nu slutligen terminerat.
Jag tog med luckjäveln till jobbet idag och skruvade fast ett järn som avslutades med en lagrad rulle längst ut. så nu kan bara luckan öppna 45grader från lodrät innan rullen möter skorstenen.
Om pannan lyckas hänga luckan nu ska jag nominera den till nobelpriset i fysik.
Ny eldning imorgon.
Btw. jag har redan kommit fram till samma sak som alla på detta forat redan har. 2m3 är för lite. Då har det ändå inte varit kallare än -4g än. men faktum kvar står. jag kan för mitt liv inte förstå var jag skulle kunna klämma in en ack till....
Redigerat:
Hur grov är veden och vilket träslag?Hängning av ved minskar helt klart effekten, man vill väl ha ner förbränningen i botten. Har du skaffat nån 72:a än?Du måste nog få bort den förs och främst.
Veden är rätt grov till väldigt grov. Det ca 60-70% gran resten asp o björk.
Jag vet att man "ska ha" björk, men eldar man gratis alt nästan gratis ved så blir det det det blir. Björken brukar gå till levrantörens släktingars braskaminer.
Det ligger en 72:a på fönsterbrädet i pannrummet. Borde sätta i den men det känns som om det blir mindre o mindre luft så det borde ordna till sig ändå. jag väntar några eldningar till.
Jag vet att man "ska ha" björk, men eldar man gratis alt nästan gratis ved så blir det det det blir. Björken brukar gå till levrantörens släktingars braskaminer.
Det ligger en 72:a på fönsterbrädet i pannrummet. Borde sätta i den men det känns som om det blir mindre o mindre luft så det borde ordna till sig ändå. jag väntar några eldningar till.
Testa att klyva veden en gång till så den blir ca 7-8 cm i diam, sätt i 72:an då j..a ska det nog bli fart.
Men du får nog ändra spjällen lite....
Men du får nog ändra spjällen lite....