33 062 läst ·
196 svar
33k läst
196 svar
Första Proveldningen.
Jag tjafsade med svärgubben min ang modifiering av rökgastermostaten. Han har en atmos 35kw sen 4 år tillbaks.
Men det var bara löjl o onödigt. Det var så lätt att gå 2ggr till pannhuset på morgonen o hade man bråttom kunde man ju be kärringen vrida upp vredet när hon vakna etc etc.
Igår kom han stolt som en tupp! han hade borrat i rökgasvredet o stoppat in en blompinne. På pannpanelen hade han fäst en 1 timmes timer upp o ner med en blompinnestump in borrad i vredet.
Om man vred upp timern till ca 30min och sen rökgasvredet så schöv timerpinnen upp rökgaspinnen till ca Kl11 innan de inte nådde varann längre.
Tyvärr fungerade detta utmärkt.
Detta av en man som körde en ford sierra utan värme en hel vinter, istället för att skrota den, enkom för att det störde mig att han inte fixade värmen.
Jag håller mig till reläer o knappar.
Btw gipsa in acktankar efter rördragningen är gjord suger hästballe! Men nu är det gjort.
Men det var bara löjl o onödigt. Det var så lätt att gå 2ggr till pannhuset på morgonen o hade man bråttom kunde man ju be kärringen vrida upp vredet när hon vakna etc etc.
Igår kom han stolt som en tupp! han hade borrat i rökgasvredet o stoppat in en blompinne. På pannpanelen hade han fäst en 1 timmes timer upp o ner med en blompinnestump in borrad i vredet.
Om man vred upp timern till ca 30min och sen rökgasvredet så schöv timerpinnen upp rökgaspinnen till ca Kl11 innan de inte nådde varann längre.
Tyvärr fungerade detta utmärkt.
Detta av en man som körde en ford sierra utan värme en hel vinter, istället för att skrota den, enkom för att det störde mig att han inte fixade värmen.
Jag håller mig till reläer o knappar.
Btw gipsa in acktankar efter rördragningen är gjord suger hästballe! Men nu är det gjort.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Termoventiler o jäkelskap!
Igår konstaterades att den unkna "sur gympapåse doften"inte hade med sophinken erller något annat köksrelaterat.
Utan det kom från under trappan.
Det visade sig vara en kass lödning på ett element rör i genomföringen pannrum/nedre hallen.
x-mängd vatten hade trängt in i vägg/trossbotten.
Så det blev till att klämma dit en klämkoppling och såga upp trossbotten.
Den visade sig rätt ok med svagt fuktigt spån. Får nog låta det vara öppet nåt halvår eller så.
Sen installerade jag En shunt automatik, en termomatic CBJ som skulle vara så barnsligt enkel att installera.
Första försöket igår satte jag givaren i ett rum som var 22grader varmt. Rumsgivaren sattes till 20grader. Sen åkte jag bort ca 2timmar.
När jag kom hem var det 27grader inne o alla element var skållheta. Det visade sig att jag glömt att montera framledningsgivaren som talar om för grunkan hur varmt vattnet den joibbar med är.
Ok att det blev fel då.
Idag monterades den och manicken reagerade mer vettigt på ändringar från rumsgivaren. Bara det att när jag sänker rumsgivaren så signalerar grunkan att den minskar värmen. Men den vrider vredet så att mer värme går ut på elementen.
Då blir det givetvis varmare och den vrider ner mer vilket gör det ännu varmare.
Väl mött/ Elffors nu med korsdrag o avstängda element!
Igår konstaterades att den unkna "sur gympapåse doften"inte hade med sophinken erller något annat köksrelaterat.
Utan det kom från under trappan.
Det visade sig vara en kass lödning på ett element rör i genomföringen pannrum/nedre hallen.
x-mängd vatten hade trängt in i vägg/trossbotten.
Så det blev till att klämma dit en klämkoppling och såga upp trossbotten.
Den visade sig rätt ok med svagt fuktigt spån. Får nog låta det vara öppet nåt halvår eller så.
Sen installerade jag En shunt automatik, en termomatic CBJ som skulle vara så barnsligt enkel att installera.
Första försöket igår satte jag givaren i ett rum som var 22grader varmt. Rumsgivaren sattes till 20grader. Sen åkte jag bort ca 2timmar.
När jag kom hem var det 27grader inne o alla element var skållheta. Det visade sig att jag glömt att montera framledningsgivaren som talar om för grunkan hur varmt vattnet den joibbar med är.
Ok att det blev fel då.
Idag monterades den och manicken reagerade mer vettigt på ändringar från rumsgivaren. Bara det att när jag sänker rumsgivaren så signalerar grunkan att den minskar värmen. Men den vrider vredet så att mer värme går ut på elementen.
Då blir det givetvis varmare och den vrider ner mer vilket gör det ännu varmare.
Väl mött/ Elffors nu med korsdrag o avstängda element!
Nu har det gått en tid med nye pannan. Det är ju bara september så vad grejerna går för svävar jag i ovisshet om.
Jag har nu isolarat färdigt tank, isolerade även rökrör mellan panna o skorsten vilket gjorde gott för temperaturen.
Nu ligger pannrums temperaturen runt 35grader. Försökte isolera rören med för ändamålet avsedd produkt, men, jag har ju satt rör systemet för nära väggen för att få dit det + att jag nästan inte har nån rak bete rör i hela systemet utan det är nästan bara böjar!
Men skam den som ger sig. köpte för ändamålet ikke avsedd produkt, -biltemas avgasbandage med alufolie på.
Ovetenskapliga studier visar på 25% mindre rörledningstemperatur. Alltid nåt iaf
Har även klämt dit knapp o tidrelä för pannstarten. Satte tiden till 20min men det räckte inte riktigt, får öka till 30min. Pannan stannade vid 100grader rökgastemp men en lätt touch på rökgastermostaten så hoppa den igång igen. Det sista jag stoppade in i vedbon som jag eldar nu är alldeles för grov ved. Dessutom skyltade Atmos med 57cm veddjup när djupet de facto är 53cm vilket gör att veden lätt hänger sig eftersom jag sågade all ved i tron att pannan var 4cm djupare än den faktiskt var. Nästa år är inte ett enda vedträ 1mm över 50cm!
Jag har nu isolarat färdigt tank, isolerade även rökrör mellan panna o skorsten vilket gjorde gott för temperaturen.
Nu ligger pannrums temperaturen runt 35grader. Försökte isolera rören med för ändamålet avsedd produkt, men, jag har ju satt rör systemet för nära väggen för att få dit det + att jag nästan inte har nån rak bete rör i hela systemet utan det är nästan bara böjar!
Men skam den som ger sig. köpte för ändamålet ikke avsedd produkt, -biltemas avgasbandage med alufolie på.
Ovetenskapliga studier visar på 25% mindre rörledningstemperatur. Alltid nåt iaf
Har även klämt dit knapp o tidrelä för pannstarten. Satte tiden till 20min men det räckte inte riktigt, får öka till 30min. Pannan stannade vid 100grader rökgastemp men en lätt touch på rökgastermostaten så hoppa den igång igen. Det sista jag stoppade in i vedbon som jag eldar nu är alldeles för grov ved. Dessutom skyltade Atmos med 57cm veddjup när djupet de facto är 53cm vilket gör att veden lätt hänger sig eftersom jag sågade all ved i tron att pannan var 4cm djupare än den faktiskt var. Nästa år är inte ett enda vedträ 1mm över 50cm!
Lyxproblem
Börjar kännas osmidigt med 35grader i pannrummet nu.
Hade spillvärmen gjort gott i en fuktig källare eller ett dåligt isolerat garage så hade det ju inte varit nåt problem
. Men jag har ju min panna på bottenvåningen under badrum brevid kök o trapphus.
Badrummet blir nu klibbigt varmt.
Har ventilerat saken med mina elberoende vänner som inte fattar problemet.
"- pumpa ut överskottsvärmen i huset bara!!"
-Jo men, Jag vill ha jämn temperatur i hela huset inte 30grader i köket. Dessutom tycker jag inte det är så smart att pumpa ut rökpuffarna som blir vid panninläggen i övriga huset.
Så jag funderar på en sån värmeflyttar historia som folk har i rum med braskaminer o sätta i pannrummet o pumpa ut värmen i en överbliven ventilationskanal som är kvar efter gamla torktumlaren.
Ska ge rörisoleradet en chans till. Kompisen hade nån liggunderlags liknande historia som kanske kunde klämmas dit. Men jag tror inte det blir mer än några graders skillnad.
Börjar kännas osmidigt med 35grader i pannrummet nu.
Hade spillvärmen gjort gott i en fuktig källare eller ett dåligt isolerat garage så hade det ju inte varit nåt problem
. Men jag har ju min panna på bottenvåningen under badrum brevid kök o trapphus.
Badrummet blir nu klibbigt varmt.
Har ventilerat saken med mina elberoende vänner som inte fattar problemet.
"- pumpa ut överskottsvärmen i huset bara!!"
-Jo men, Jag vill ha jämn temperatur i hela huset inte 30grader i köket. Dessutom tycker jag inte det är så smart att pumpa ut rökpuffarna som blir vid panninläggen i övriga huset.
Så jag funderar på en sån värmeflyttar historia som folk har i rum med braskaminer o sätta i pannrummet o pumpa ut värmen i en överbliven ventilationskanal som är kvar efter gamla torktumlaren.
Ska ge rörisoleradet en chans till. Kompisen hade nån liggunderlags liknande historia som kanske kunde klämmas dit. Men jag tror inte det blir mer än några graders skillnad.
Tack för länkenpr95 skrev:
Det verkar som Jag får åka till beijer istället för lokala rörfirman. Om jag ska få dit riktig isolering på 70% av systemet så ska nog inte isoleringen vara mer än 10mm radiellt.
Jäkla kompakt system, nästan bara böjar. Synd att pannrumsbyggande är så jäkla dyrt. annars hade man kunna riva det o göra om nu när man lärt sig mer och fått lite nya erfarenheter.
Hoppas bara att systemet sparkar stjärt med min gamla ctc 171b som gav 14kw på koks som vedeldades mot 750l slavtank utan skiktning med hembyggd "laddomat"
När det var 20grader kallt gav pannan max 1kwh mer värme än vad huset läckte utq(;^
Fortsätter mitt spam från silversmedens lambda tråd, här.
Idag hängde sig sekundärspjället och stod rakt ut i 90g vinkel medans pannans temp var 100g och rökgasen 270grader med full övertändning.
Jag satte ner sekundären så den stängde till och gick där ifrån.
Efter det ville inte pannan brinna bra på hela dagen. Jag gav den mer o mer sekundär men det blev inte rätta draget. värma 2m3 från 40g till 100g tog 8timmar. inte så imponerande. dessutom krävdes en tredjedel mer ved för att göra det.
Har satt in en värmeflyttare från clas ohlson i pannrummet. Det blev i stort sett ingen skillnad alls. Nu har jag iaf termostaten. Sen är det bara en fråga om att hitta en heavy duty kanalfläkt, istället för den här löjliga lilla drinkmixern
Idag hängde sig sekundärspjället och stod rakt ut i 90g vinkel medans pannans temp var 100g och rökgasen 270grader med full övertändning.
Jag satte ner sekundären så den stängde till och gick där ifrån.
Efter det ville inte pannan brinna bra på hela dagen. Jag gav den mer o mer sekundär men det blev inte rätta draget. värma 2m3 från 40g till 100g tog 8timmar. inte så imponerande. dessutom krävdes en tredjedel mer ved för att göra det.
Har satt in en värmeflyttare från clas ohlson i pannrummet. Det blev i stort sett ingen skillnad alls. Nu har jag iaf termostaten. Sen är det bara en fråga om att hitta en heavy duty kanalfläkt, istället för den här löjliga lilla drinkmixern
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Du kanske ska testa att sänka primären? Det verkar som det är gaspedalen.... iaf på min panna. Tillverkaren säger att sekundär en är gaspedalen? inte på min panna iaf.
Jag är ödmjuk inför detta ämne, men som jag kan se så kommer både primär och sekundär luft ifrån det spjäll som dragbegränsas på baksidan pannan.silversmeden skrev:
Så primären är bara en direkt bypass från luckan in i vedutrymmet medans resten avluften leds kors o tvärs innan den kommer ut i förbränningskeramiken.
Sen drar sugfläkten ut hela härligheten ut i skorstenen.
om nån vet hur det verkligen funkar så är jag "all ears".
idag eldas det igen. Går inge vidare... Problem 1
Pannan står för tajt mot skorstenen. ett urtag är uppknackat som frigång i skorstenen för dragspjället. När pannan är kall så går luckan ned så fint så. Men när man eldar pannan varm så växer pannan o trycker fast spjället mot skorstenen så pannan går på fullt skaft. = 270g rökgastemp o full övertändning:@
Problem 2
Sen har det kommit in luft i laddomaten. pannan är 100grader men vattnet ner till laddomat är bara 85-90, pannretur 82-85, och tankbottenreturen 30-40grader. pumpen gurglar och jag får uppfattningen att väldigt lite vatten utbyts mellan tank o panna.
Jag måste hitta 72graders termostaten till laddomaten o se om jag kan bli av med luften.
Annars måste rörsystemet kapas isär så jag kan svetsa fast en avluftare ovan för laddomat förgreningen på matarledningen.