33 059 läst ·
196 svar
33k läst
196 svar
Första Proveldningen.
Näe, men jag har fyllt upp ca halva tanken ,(mer vågar jag inte ta ur brunn i ett svep)obba skrev:
Som gött var så verkade alla lödningar täta, (det brukar de inte vara, alltid nån jäkel som ska droppa på bökigaste sämsta ställe)
Så nu håller jag på med lite eldragning till 5030 laddomaten och koppling av givare o mätare.
Så förhoppningsvis i morgon alt söndag blir det proveldning.
Spännande o se om pumperiet startar automagiskt eller om pannan kommer gå i kok!
Så nu har jag proveldat. Allt funkar bra utom pannan.
Tror jag iaf. Jag har eldat sen klockan 12 i förmiddags, med uppehåll för middag hos bekanta. men det är tungt att fylla 5kubik med Delta 80+g. Till min hjälp hade jag 100år gammal timmervägg och småsur lövved.
Jag trodde ändå att jag skulle ha fyllt mer än 2/3 av 2kubikarn o 1/3 av 3kubikarn till 80grader.
Hursom biltempmätarna verkar funka siså där. Den övre verkar fastnat på 60g medans den mittre börjar närma sig 60g så går det knappt hålla handen på den medans man tokbränner sig på den övre direkt, den nedersta är helt kall.
Laddomat 5030 verkar bete sig oklanderigt. den gör det jag ber den om. Få se om den laddar över från slaven när den ska också.
Pannan brinner fortfarande så imorgon får jag se om den mittre mätarn har gått om den övre. då vet jag att nåt är kass
Tror jag iaf. Jag har eldat sen klockan 12 i förmiddags, med uppehåll för middag hos bekanta. men det är tungt att fylla 5kubik med Delta 80+g. Till min hjälp hade jag 100år gammal timmervägg och småsur lövved.
Jag trodde ändå att jag skulle ha fyllt mer än 2/3 av 2kubikarn o 1/3 av 3kubikarn till 80grader.
Hursom biltempmätarna verkar funka siså där. Den övre verkar fastnat på 60g medans den mittre börjar närma sig 60g så går det knappt hålla handen på den medans man tokbränner sig på den övre direkt, den nedersta är helt kall.
Laddomat 5030 verkar bete sig oklanderigt. den gör det jag ber den om. Få se om den laddar över från slaven när den ska också.
Pannan brinner fortfarande så imorgon får jag se om den mittre mätarn har gått om den övre. då vet jag att nåt är kass
Okej då!knekten skrev:
Jag ger er sveriges mest fullsmetade pannrums vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Totalt 13(!) termometrar
Biltema hade givetvis inte tre likadana mätare så det fick bli 2+1.
Den översta med den helt onödiga funktionen 8 olika bakgrundsfärger förövrigt. -Och ja, givetvis fanns rosa med.
alla 3 med den istort sett onödiga funktionen bakgrundsbelysning.
Eventuellt bra ifall man bara stoppar in huvet i pannrummet för att se slavtankstempen utan attt orka tända lyset...
Synd bara att om botten av slaven fryser till is så visar alla mätare fortfarande 40g. Nåja, min elnördige vän propsade på mig en PT1000 givare som skulle visa temperaturen med 3 decimaler utifall jag bygger om det i framtiden.
Skulle greja lite garaget idag men det inte mycke gjort.
Fasen vad dåsig man blir efter ett tag, när garage temperaturen ligger på stadiga 28grader pga en oisolerad 3kubikstank. he he
Håller på att isolera tanken nu. Efter många ärs renoverande o garagebyggande så finns det en hel del överblivet material på garagevind. Men inga pengar.
Så halvvägs in i isolerandet ser det ut att bli 2x45mm mot yttervägg som är isolerad 95mm + 45mm. och sen 50mm markisolering under och 50mm markisolering + 145mm glasull mot inner utrymmena. Uppepå är det 600mm tomrum som kommer att fyllas upp av många lager 45mm isolering samt rullar med pappklädd vindsisol och nätklädd skorstensiso.
Optimalt? Nje..
Men värmeförluster in till garaget är ju tve-eggat, men mest av godo.
Så halvvägs in i isolerandet ser det ut att bli 2x45mm mot yttervägg som är isolerad 95mm + 45mm. och sen 50mm markisolering under och 50mm markisolering + 145mm glasull mot inner utrymmena. Uppepå är det 600mm tomrum som kommer att fyllas upp av många lager 45mm isolering samt rullar med pappklädd vindsisol och nätklädd skorstensiso.
Optimalt? Nje..
Men värmeförluster in till garaget är ju tve-eggat, men mest av godo.
Sådär nu tanken isolerad o Osb/ingipsad o klar.
Så då är det bara kvar att utvärdera det hela. Det tar ju tid så det får bli en rapport när vintern kommit.
Just nu så går det inte så bra med eldandet. Det brinner med alldeles för låg effekt. Även verkningsgraden är riktigt dålig.
jag tror det beror på 3 saker.
Veden är inte tillräckligt torr, dvs halva effekten går åt att driva ur fukt så skiten kan brinna.
Sekundär o primär inställningarna för fjolårsveden stämmer inte med årets blötare ved.
skorstensdraget är lägre på sommarn än vintern dessutom är inte min skorsten så lång. Extra fläkt o dragregulator hade varit najs.
Nu gick det åt 2x190liter ved att värma 2m3 delta 60grader Obs! Atmos liter! Dvs ca 1.3 metriska liter
Så då är det bara kvar att utvärdera det hela. Det tar ju tid så det får bli en rapport när vintern kommit.
Just nu så går det inte så bra med eldandet. Det brinner med alldeles för låg effekt. Även verkningsgraden är riktigt dålig.
jag tror det beror på 3 saker.
Veden är inte tillräckligt torr, dvs halva effekten går åt att driva ur fukt så skiten kan brinna.
Sekundär o primär inställningarna för fjolårsveden stämmer inte med årets blötare ved.
skorstensdraget är lägre på sommarn än vintern dessutom är inte min skorsten så lång. Extra fläkt o dragregulator hade varit najs.
Nu gick det åt 2x190liter ved att värma 2m3 delta 60grader Obs! Atmos liter! Dvs ca 1.3 metriska liter
Effekten fixad!
Veden fick ligga i pannrummet några dagar + att jag gav pannan mer primärluft. Så var saken biff.
Nu värmdes lill acken delta 50 på 1 ilägg i stället för 2.
Nu väntar jag bara på bore så man får anledning att elda ordentligt!
Veden fick ligga i pannrummet några dagar + att jag gav pannan mer primärluft. Så var saken biff.
Nu värmdes lill acken delta 50 på 1 ilägg i stället för 2.
Nu väntar jag bara på bore så man får anledning att elda ordentligt!
Öppnade upp ett schakt på 1x3m i övervåningen för att länka ihop husets övervåning med tillbyggnadens övervåning igår.
Det blottlade ca 15kvm oisolerat yttertak
. Efter dagens slut så tände jag upp pannan och brände upp ca 250l ved, men på förmiddagen idag var tanken kall igen. Då hade det varit 5grader+ samt blåsigt o regnigt under natten.
Så snabbt tömde man inte ens tanken i vintras när det var -25grader.!!
Det schaktet är isolerat idag så det ska bli intressant o se skillnaden.
Det blottlade ca 15kvm oisolerat yttertak
. Efter dagens slut så tände jag upp pannan och brände upp ca 250l ved, men på förmiddagen idag var tanken kall igen. Då hade det varit 5grader+ samt blåsigt o regnigt under natten.
Så snabbt tömde man inte ens tanken i vintras när det var -25grader.!!
Det schaktet är isolerat idag så det ska bli intressant o se skillnaden.
Japp!pr95 skrev:
Jäkla skillnad, Byggde en korridor genom taket till utbygget. gick från 0 till 365mm i tak och 0 till 195mm i vägg. Varm o gosigt i både hus o acktank nu 24 timmar efter senaste eldning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder