Hejsan!
Jag ska ge mig an att bygga ett soffbord. Är total novis och hoppas kunna få lite råd längs vägen och möjligen underhålla folk med mina misstag och uppenbar ignorans.
Har länge velat snickra lite på fritiden så tänkte börja med något litet och enkelt.
Ungefär så här vill jag att slutresultatet skall se ut. Dimensioner ungefär 140x60 cm.
Jag avser att använda björk som legat på släktings vind i många år.
Virket varierar i storlek ungefär för 5-6 cm tjocka, 160-200 cm långa och ca 20-30 cm breda (har mer än det på bild).
Här är min extremt lösa plan:
Klyva och planhyvla så jag har 3 st 20x140cm och 4 st 20x30 cm
Limma ihop benen till 2st 40x30.
Slipa
Skruva fast de 3st brädorna till benen via fickhål/pocket hole (blir alltså 2 springor i bordsskivan)
Hårdvaxolja (vitpigmenterad)
Vart tänker jag fel, vad har jag missat, var är dom största fallgroparna etc? Uppskattar alla råd jag kan få!
Allt gott
Jag ska ge mig an att bygga ett soffbord. Är total novis och hoppas kunna få lite råd längs vägen och möjligen underhålla folk med mina misstag och uppenbar ignorans.
Har länge velat snickra lite på fritiden så tänkte börja med något litet och enkelt.
Ungefär så här vill jag att slutresultatet skall se ut. Dimensioner ungefär 140x60 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag avser att använda björk som legat på släktings vind i många år.
Logga in
Skapa konto
Virket varierar i storlek ungefär för 5-6 cm tjocka, 160-200 cm långa och ca 20-30 cm breda (har mer än det på bild).
Här är min extremt lösa plan:
Klyva och planhyvla så jag har 3 st 20x140cm och 4 st 20x30 cm
Limma ihop benen till 2st 40x30.
Slipa
Skruva fast de 3st brädorna till benen via fickhål/pocket hole (blir alltså 2 springor i bordsskivan)
Hårdvaxolja (vitpigmenterad)
Vart tänker jag fel, vad har jag missat, var är dom största fallgroparna etc? Uppskattar alla råd jag kan få!
Allt gott
Jag har aldrig byggt en möbel men om jag förstår hur du tänker göra benen rätt så hade jag inte bara limmat utan använt träplugg + lim.
Det blir intressant att se hur du får ihop det för det virket du har på bilden är verkligen något helt annat än din bild på hur slutresultatet ska se ut.🤔
Brädorna på bilden ser verkligen inte alls 5-6 cm tjocka ut men det kanske är nåt med perspektivet..
Det blir intressant att se hur du får ihop det för det virket du har på bilden är verkligen något helt annat än din bild på hur slutresultatet ska se ut.🤔
Brädorna på bilden ser verkligen inte alls 5-6 cm tjocka ut men det kanske är nåt med perspektivet..
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Estetiken på bordet kommer från att det är så pass breda plankor så att det bara krävs två. När du använder tre istället så kommer resultatet bli helt annorlunda.
Att tillägga är att bordet på bild har fötterna i en del utan avbrott, vilket blir svårt för dig då varje planka har sin egen textur och mönster. Att de är i en del, och inte två, ger ett massivt intryck som du inte kommer få.
Dessutom ser bordet tjockare ut än fem cm? Återigen det massiva intrycket kommer saknas.
Kan säkert bli snyggt ändå dock, och det blir av faktiskt trä och inte limblandat sågspån + faner är ett stort plus i min bok, men din rygg kommer inte tacka dig när du behöver flytta på bordet för att städa.
Träslöjden lämnar jag åt någon annan att kommentera.
Att tillägga är att bordet på bild har fötterna i en del utan avbrott, vilket blir svårt för dig då varje planka har sin egen textur och mönster. Att de är i en del, och inte två, ger ett massivt intryck som du inte kommer få.
Dessutom ser bordet tjockare ut än fem cm? Återigen det massiva intrycket kommer saknas.
Kan säkert bli snyggt ändå dock, och det blir av faktiskt trä och inte limblandat sågspån + faner är ett stort plus i min bok, men din rygg kommer inte tacka dig när du behöver flytta på bordet för att städa.
Träslöjden lämnar jag åt någon annan att kommentera.
Roligt projekt som kan bli jättefint!
Säkert inga problem med att endast limma ihop delarna till benen, det blir starkt nog även om plugg naturligtvis ger en ännu starkare fog men det lär inte behövas. Alla laster på benen är ju i normalfallet vertikala.
Jag har gjort en benställning till vårt soffbord med hyvlad furu ca 25 x 60 mm som endast är limmad med halvt i halvt-fogar; inga skruv, pluggar eller tappar. Det var tänkt att vara en tillfällig lösning men nu är den snart sex år gammal och fortfarande superstabil.
Det första jag ser som potentiellt problem är om virket är torrt nog för att göra möbler av — det sista man vill är att träet börjar krumbukta när man tar in bordet i vardagsrummet.
Kan var idé att kontrollera det före byggstart.
Den andra är tanken om att sammanfoga benen med planken som ska utgöra bordsskivan med pocketholes, här måste man tänka på att ge utrymme för rörelser i träet på grund av säsongsväxlingarna (trä sväller tvärs fibrerna på sommaren och krymper på vintern) och om allt är stumt ihopskruvat finns det risk att träet spricker när det vill svälla eller krympa.
Vanliga pocketholes ger generellt liten möjlighet att ge hänsyn till träets rörelser.
Det tredje problemet i mina ögon är att — även om det verkar vara kraftiga dimensioner — så är benen bara infästa och har inget stöd som skapar stadga.
Det räcker att någon snubblar till och stöter i bordets kortända med lite kraft för att det ska förlora sin stadga; konstruktionen kan ju bli ett parallellogram som ju inte har något emot att vika sig.
Enklaste lösningen på det är väl att sätta en tvärsgående tvärslå, så kraftig som du kan tänka dig, innanför benen mot plankorna som är bordsskiva för att motverka hävstångseffekten mellan ben och skiva. Givetvis måste både ben och ”skiva” vara fästa mot tvärslån. Återigen — tänk på träets behov av rörelse.
Låt inte mina synpunkter hindra dig från att gå vidare men tänk ett varv till. Du fixar det här och det kan bli jättesnyggt!
Lycka till!
//Ronnie
Säkert inga problem med att endast limma ihop delarna till benen, det blir starkt nog även om plugg naturligtvis ger en ännu starkare fog men det lär inte behövas. Alla laster på benen är ju i normalfallet vertikala.
Jag har gjort en benställning till vårt soffbord med hyvlad furu ca 25 x 60 mm som endast är limmad med halvt i halvt-fogar; inga skruv, pluggar eller tappar. Det var tänkt att vara en tillfällig lösning men nu är den snart sex år gammal och fortfarande superstabil.
Det första jag ser som potentiellt problem är om virket är torrt nog för att göra möbler av — det sista man vill är att träet börjar krumbukta när man tar in bordet i vardagsrummet.
Kan var idé att kontrollera det före byggstart.
Den andra är tanken om att sammanfoga benen med planken som ska utgöra bordsskivan med pocketholes, här måste man tänka på att ge utrymme för rörelser i träet på grund av säsongsväxlingarna (trä sväller tvärs fibrerna på sommaren och krymper på vintern) och om allt är stumt ihopskruvat finns det risk att träet spricker när det vill svälla eller krympa.
Vanliga pocketholes ger generellt liten möjlighet att ge hänsyn till träets rörelser.
Det tredje problemet i mina ögon är att — även om det verkar vara kraftiga dimensioner — så är benen bara infästa och har inget stöd som skapar stadga.
Det räcker att någon snubblar till och stöter i bordets kortända med lite kraft för att det ska förlora sin stadga; konstruktionen kan ju bli ett parallellogram som ju inte har något emot att vika sig.
Enklaste lösningen på det är väl att sätta en tvärsgående tvärslå, så kraftig som du kan tänka dig, innanför benen mot plankorna som är bordsskiva för att motverka hävstångseffekten mellan ben och skiva. Givetvis måste både ben och ”skiva” vara fästa mot tvärslån. Återigen — tänk på träets behov av rörelse.
Låt inte mina synpunkter hindra dig från att gå vidare men tänk ett varv till. Du fixar det här och det kan bli jättesnyggt!
Lycka till!
//Ronnie
Största problemet jag ser är med hur du ska motstå det moment som blir i skarven mellan benen och bordsskivan när något knuffar bordet i längsled. Hävarmen för lasten blir hela benets längd medan motståndet i bästa fall får hela benens tjocklek. Någon form av snesträva för att bilda en triangel skulle förlänga motståndets hävarm rejält men det gäller att kunna gömma den snyggt.
Som jag uppfattar att han tänker bygga benen (med fibrerna lodräta) så kommer rörelserna i skivan och benen sammanfalla hyffsat (såvidare han inte har värsta plattsågade virket till ena och perfekt kvarterssågat till den andra).P Pysslarn skrev:Den andra är tanken om att sammanfoga benen med planken som ska utgöra bordsskivan med pocketholes, här måste man tänka på att ge utrymme för rörelser i träet på grund av säsongsväxlingarna (trä sväller tvärs fibrerna på sommaren och krymper på vintern) och om allt är stumt ihopskruvat finns det risk att träet spricker när det vill svälla eller krympa.
Håller med dig i bägge fallen; det första var det jag menade i mitt resonemang om ”parallellogram”.P Pettman skrev:Största problemet jag ser är med hur du ska motstå det moment som blir i skarven mellan benen och bordsskivan när något knuffar bordet i längsled. Hävarmen för lasten blir hela benets längd medan motståndet i bästa fall får hela benens tjocklek. Någon form av snesträva för att bilda en triangel skulle förlänga motståndets hävarm rejält men det gäller att kunna gömma den snyggt.
Som jag uppfattar att han tänker bygga benen (med fibrerna lodräta) så kommer rörelserna i skivan och benen sammanfalla hyffsat (såvidare han inte har värsta plattsågade virket till ena och perfekt kvarterssågat till den andra).
Det andra stämmer ju såklart men tycker ändå att det är god praxis att ta hänsyn till ev expansion/krympning.
//Ronnie
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden