H H-sand skrev:
Om det är ont om hus på marknaden som har de egenskaper ni anser er behöva och se i detta hus så tycker jag att ni ska köpa. Om det sedan diffar några hundratusen hit eller dit spelar inte så stor roll då ni tänker bo där en lång tid. Ge ägaren ett bra pris där han sparar på att slippa ta in en mäklare samtidigt som ni också gärna kan spara en slant.

Om det däremot finns många liknande hus på marknaden så tycker jag att nästan 3 miljoner är mycket att ge med tanke på skicket. Då hade jag hellre väntat på ett billigare eller mer välskött hus.
Det är väl lite det som är grejen, finns inget jättemånga liknande "gårdar" med det läget. Såklart finns det fler liknande, men då ligger dom också mycket längre från stan.

H huspelle95 skrev:
Det är väl lite det som är grejen, finns inget jättemånga liknande "gårdar" med det läget. Såklart finns det fler liknande, men då ligger dom också mycket längre från stan.
Då tycker jag det är ett bra skäl att köpa.

Fundera också på hur det skulle kännas om huset plötsligt var sålt till någon annan. Jag fick den upplevelsen när mäklarsidan strulade under budgivningen. Det blev tydligare då att vi skulle se till att få det.

• Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
Tycker absolut att det bara är att köpa. Några 100 000 hit eller dit spelar ingen roll i långa loppet. Ni verkar ju dessutom ha en bra ekonomi så det är väl bara att köra på!
När det gäller att pruta, jag tycker att om jag lägger ut min fastighet för ett visst pris är det det som gäller. Om köparen sen vill göra om avloppet, bygga om badrum och renovera köket är det väl knappast mitt problem.
Vi köpte en båt en gång i tiden och försökte pruta på den med motiveringen att inga dynor följde med. Säljaren sa att han sålde en båt, inte dynor, och det hade han ju rätt i. Tänker samma när det kommer till fastigheter.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Tycker absolut att det bara är att köpa. Några 100 000 hit eller dit spelar ingen roll i långa loppet. Ni verkar ju dessutom ha en bra ekonomi så det är väl bara att köra på!
När det gäller att pruta, jag tycker att om jag lägger ut min fastighet för ett visst pris är det det som gäller. Om köparen sen vill göra om avloppet, bygga nåt badrum och renovera är det väl knappast mitt problem.
Vi köpte en båt en gång i tiden och försökte pruta på den med motiveringen att inga dynor följde med. Säljaren sa att han sålde en båt, inte dynor, och det hade han ju rätt i. Tänker samma när det kommer till fastigheter.
Absolut sant någon som säljer något säljer det ju oftast i "brukskick" så att säga, det man ser är det man får. Men samtidigt kan ju priset vara för högt, med resultatet att man får färre spekulanter såklart.

> * Enbart 2 glas fönster.
Är det kopplade 2-glasfönster? Kanske original från 1909? Eller utbytta senare?
Jag ser inget större problem i detta, se bara till att fönstren är täta, IR-kamera är ett bra hjälpmedel.

Vår villa från 1927 har (mestadels) kopplade 2-glasfönster från den tid då huset byggdes. Villan värms med bergvärme, det har fungerat bra. Vi bytte ut innerglasen mot energiglas men behöll ytterglasen (delvis original men en del tyvärr ersatta med kulturglas). Tar väl ett tag att få igen den investeringen. Men de gamla fönstren ger en fin känsla, skulle aldrig byta mot moderna fönster.

• Gilla
ehe och 2 till
  • Laddar…
Bromma1927 Bromma1927 skrev:
> * Enbart 2 glas fönster.
Är det kopplade 2-glasfönster? Kanske original från 1909? Eller utbytta senare?
Jag ser inget större problem i detta, se bara till att fönstren är täta, IR-kamera är ett bra hjälpmedel.

Vår villa från 1927 har (mestadels) kopplade 2-glasfönster från den tid då huset byggdes. Villan värms med bergvärme, det har fungerat bra. Vi bytte ut innerglasen mot energiglas men behöll ytterglasen (delvis original men en del tyvärr ersatta med kulturglas). Tar väl ett tag att få igen den investeringen. Men de gamla fönstren ger en fin känsla, skulle aldrig byta mot moderna fönster.
Lite säker om det är kopplade eller inte, men det så mer ut att vara från 1970 talet än 1909 i alla fall. Kände vid några av dom på visningen och upplevde inte att dom drog på något sätt i alla fall.

H huspelle95 skrev:
Lite säker om det är kopplade eller inte, men det så mer ut att vara från 1970 talet än 1909 i alla fall. Kände vid några av dom på visningen och upplevde inte att dom drog på något sätt i alla fall.
I vårt hus, med byggår 1929 tror jag, har vi englasfönster med lösa innanfönster. Vi har inga problem med imma på fönstren eller kallras eller nåt sånt. Vi valde bort element under fönstren eftersom det är snyggare och det ångrar vi inte en sekund, även om alla sa att det inte skulle fungera. Så vänta och se hur fönstren fungerar i praktiken.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
B
🐈‍⬛ Först; du skrev att huset har en fräsch heltäckningsmatta som ska ut direkt…. Antar att du menar O-fräsch!?
🐈‍⬛ Hur tycker du att vi ska kunna råda dig i denna fråga? Superknepigt.
🐈‍⬛ Ska berätta hur vi gjorde! Innan vi köpte vårt nuvarande hus, hade vi tittat på 100-150 olika hus. Åkt runt i hela Stockholms län. Var så trött på att använda oss av radannonserna i DN som det var på den tiden. Ofta utan bild och väldigt lite text.
🐈‍⬛ Det höll vi på i månader till en arbetskamrat sa; ”Vi tänkte såhär. Huset kan vi alltid ändra på; renovera, riva, bygga om, bygga till - MEN läget kan vi aldrig förändra”.
🐈‍⬛ Det gjorde att vi började titta på objekten på ett helt nytt sätt. Tidigare hade vi gnällt över alla små och stora saker som inte var ”rätt”. Det gjorde att vi aldrig kom till skott. NU började vi titta på LÄGET. Hur nära havet huset var. Hur stor tomten var. Kommunikationer till våra jobb. Barnomsorg. Grannar och hur nära de bodde. Service. Naturen.
🐈‍⬛ Ja, alla sådana saker som var viktiga, men som vi inte rådde över. Så om ni känner att ni verkligen vill ha huset och problemen inte känns gigantiska, så slå till! Det kanske kommer att dröja länge innan ett liknande läge dyker upp på marknaden.
🐈‍⬛ Självklart kommer nästan alla hus med någon typ av problem, men viktigt är att se den stora bilden. Är det här vi vill bo? Fostra våra barn? Bjuda in nära och kära på fest. Trivas och vara lyckliga.
❤️ Jag har bott i vårt hus sedan 1997, numera är jag singel och har bara min katt. Barnen har flyttat ut. MEN fortfarande känner jag STOR STOLTHET när jag ser mitt hus på håll och får tala om för andra, att det det där är MITT HUS.
🐈‍⬛ Huset är på tok för stort med sina 8 rok, fördelat på 4 våningsplan. MEN det vackra huset byggt 1921 på en stor trädgårdstomt, har en glasveranda, burspråk, blyinfattade fönster, torn och brutet tak och endast 600 meter från havet - det förändras ju inte. Ett lugnt villaområde utan bus, med en centralort med all service 3 km bort. Tåget till city tar 33 minuter. I en Skärgårdskommun med låg skatt.
❤️ Så tänk på vad som är viktigt för er som ni inte kan förändra eller påverka. Räkna på de viktigaste reparationerna och skjut lite på de andra.
❤️ Bjud så ni inte förlorar ert ev drömhus. Det kan svida länge länge att se någon annan leva er dröm.
❤️ Våga och vinn. Fega och försvinn ❤️

• Gilla
Anette Jonsson och 1 till
  • Laddar…
H huspelle95 skrev:
Tack för tipset, vi hade tänkt börja med det som ska bli vårt sovrum, men som du säger så kanske det är bättre att inte göra något förhastat.
Det går att göra stor skillnad genom att bara måla om ett rum. Vit färg är typ aldrig fel och lätt att måla om igen senare när man har fått bo in sig lite och kommit fram till vad man vill ha. Nya golv är inte heller fel, lätt att göra själv med klickparkett och kostar inte heller så mycket. Ta tag i det viktigaste först, som avloppet, det vill ni nog göra direkt innan ni flyttar in om möjligt, och kanske badrummet i samma vända, resten har ni gott om tid på er att fixa över åren som kommer. Om huset känns rätt och ni har ekonomin för att köpa det så hade jag slagit till. Har man lite krav på exakt vad man vill ha så är det inte alltid lätt att hitta något som passar in perfekt.

Tycker det lät som ett kap! Ni bör läsa in er lite om byggnadsvård innan ni börjar renovera ett äldre hus. Ta en titt på det sitter i väggarna. Börja absolut inte måla med de klassiska plastfärgerna från flugger, Nordsjö m.m. Måla med linoljefärg! Önskar att jag hade fått det tipset tidigare.

Vad gäller tvåglasfönster så är dessa mer än bra. Träfönster kan hålla i evigheter ifall man sköter om dessa. Vi renovererar vårat gamla torp och bygger även en ny stuga på tomten. Dessa får tvåglasfönster i sig. Så se inte dessa som något negativt. Är de i bra skick är dessa mer värdefulla än om hen hade satt in nya aluminiumfönster som måste bytas var tjugonde år. Tyvärr hade vår tidigare ägare gjort detta.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
H huspelle95 skrev:
Hej alla husägare!

Jag och min smabo har hittat ett hus som är precis det vill ha och känns rätt på många sätt. Problemet är att detta är första vårt potentielt första husköp och är lite osäker på om det är rätt pris eller inte, så tänkte höra era synpunkter!

Huset är 2 plan på 175 kvm och 2 tillhörande småstugor, på ca 15 kvm, en mellanstor lada, dubbelgarage och ett mindre garage i äldre modell. Allt detta står på 1,3 häktar där en stor del av det är fält/gamal åkermark. Huset ligger ca 15 min med bil utanför en mellanstor stad i mellansverige. Ungefär havla huset har källare och andra huset har krypgrund.

Säljaren vill va 2,95, huset kom först upp våren 2024 och hade tre visningar utan bud (vad vi vet). Vi bjöd fram och tillbaka men sluade på 2,65 och de gick ner till 2,85, huset är just nu borttaget under vintern men lät som att säljaren skulle försöka i vår igen, vi har tydligt sagt till mäklaren att vi är intresserade.

Vi har fått lånelöfte på 4 miljoner, men kommer nog som längst sträcka oss till 3 för att också ha råd att leva bekvämt efter ett köp. Båda jobbar heltid och just nu utan barn, men finns planer på det i framtiden. Vi har räknat ut att vi kommer ha kvar ca 600k efter alla utgifter tillhörande köpet är klart. Har även gjort en kalkyl på att vi kan spara ca 30k per månad efter alla utgifter.

Lite bakgrund om huset:

Huset är "byggt" 1909 och har ägts av nu av en rollstolsbunden herre i 80 års åldern med sin hustru de har ägt huset sen 60-talet. Mannen renoverade nästan hela huset -83 samtidigt som det stora garaget byggdes. Troligtvis gjort mycket själv då han verkar varit händig och även varit grovarbetare av något slag.

Nackdelarna:

* Taket har tydlig mosspåväxt på ena sidan av taket.

* Enbart 2 glas fönster.

* Det enskilda avloppet har dömts ut av komunen och måste bytas senast April 2026, eller inom ett år vid byte av ägare. Har kollat och finns inget krav på vattenskydd i området. Säljaren har fått in offert på 100 000 för att byta den nuvarade trekammarbrunnen.

* Beskningen har bedömt att teknisk livslängd uppnåts på båda badrummet (ganska små), och taket på huset, dock har det inte gjort någon närmare besktning av taket.

* Beskningen har upptäckt att garaget har små fuktfläckar i taket och att det saknas takpapp utan är enbart skivor som jag förstod det.

* Förhöjda fuktvärden i krypgruden, säljaren har installerat avfuktare 2023.

* Vidsskivor och dyl. behöver målas då färgen börjar flagna på vissa ställen.

* Huset är inrett i 70-tal stil, så vi kommer vilja renovera det mesta. Hela övervåningen har en fräsh gammal heltäckningsmatta som kanske blir det första att åka ut om vi skulle köpa det 

De fördelar vi ser:

* Huset har 16 st solpaneler monterade på ladan, installerades 2023.

* Helt ny luftvärmeinstallation gjord våren 2023.

* Ingen lukt i källaren (inte heller någon anmärkning på besktningen).

* Bra läge nära stan.

* Mycke mark och stort hus som vi båda tycker känns rätt, vi vill kunna oda och ha djur i framtiden vilket detta ger oss möjlighet att göra.

* Den tidigare gamla ved eldade panna finns kvar för att elda med om strömen skulle gå, dock något läkage någonstans enligt säljaren, men båda systemen är ihopkopplade.

Så min fråga lyder, är det dumt att gå högre i pris? Jag tror att skulle vi höja 100k till så kanske vi skulle få det. Men samtdigt är det väldigt mycket jobb med huset, vilket jag egentligt inte är så orolig för eftersom jag gärna vill lära mig, samt kunna göra det till vårt eget. Men vi behöver även kunan ha råd att fixa allt.

Just nu avvaktar vi som sagt att det kommer ut igen, och får ser vad som händer där. Jag tänker att ägaren är gamla och inte orkar med och även har tills början av 2026 på sig att fixa avloppet, vilket de torligtvis inte vill dra på sig och därför kanske kan gå med på runt 2,5 om ingen köpt huset under detta år.

Tips och råd skulle uppskattas 

=
H huspelle95 skrev:
Hej alla husägare!

Jag och min smabo har hittat ett hus som är precis det vill ha och känns rätt på många sätt. Problemet är att detta är första vårt potentielt första husköp och är lite osäker på om det är rätt pris eller inte, så tänkte höra era synpunkter!

Huset är 2 plan på 175 kvm och 2 tillhörande småstugor, på ca 15 kvm, en mellanstor lada, dubbelgarage och ett mindre garage i äldre modell. Allt detta står på 1,3 häktar där en stor del av det är fält/gamal åkermark. Huset ligger ca 15 min med bil utanför en mellanstor stad i mellansverige. Ungefär havla huset har källare och andra huset har krypgrund.

Säljaren vill va 2,95, huset kom först upp våren 2024 och hade tre visningar utan bud (vad vi vet). Vi bjöd fram och tillbaka men sluade på 2,65 och de gick ner till 2,85, huset är just nu borttaget under vintern men lät som att säljaren skulle försöka i vår igen, vi har tydligt sagt till mäklaren att vi är intresserade.

Vi har fått lånelöfte på 4 miljoner, men kommer nog som längst sträcka oss till 3 för att också ha råd att leva bekvämt efter ett köp. Båda jobbar heltid och just nu utan barn, men finns planer på det i framtiden. Vi har räknat ut att vi kommer ha kvar ca 600k efter alla utgifter tillhörande köpet är klart. Har även gjort en kalkyl på att vi kan spara ca 30k per månad efter alla utgifter.

Lite bakgrund om huset:

Huset är "byggt" 1909 och har ägts av nu av en rollstolsbunden herre i 80 års åldern med sin hustru de har ägt huset sen 60-talet. Mannen renoverade nästan hela huset -83 samtidigt som det stora garaget byggdes. Troligtvis gjort mycket själv då han verkar varit händig och även varit grovarbetare av något slag.

Nackdelarna:

* Enbart 2 glas fönster.
* Det enskilda avloppet har dömts ut av komunen och måste bytas senast April 2026, eller inom ett år vid byte av ägare. Har kollat och finns inget krav på vattenskydd i området. Säljaren har fått in offert på 100 000 för att byta den nuvarade trekammarbrunnen.
* Beskningen har bedömt att teknisk livslängd uppnåts på båda badrummet (ganska små), och taket på huset, dock har det inte gjort någon närmare besktning av taket.
* Beskningen har upptäckt att garaget har små fuktfläckar i taket och att det saknas takpapp utan är enbart skivor som jag förstod det.
* Huset är inrett i 70-tal stil, så vi kommer vilja renovera det mesta. Hela övervåningen har en fräsh gammal heltäckningsmatta som kanske blir det första att åka ut om vi skulle köpa det :)

De fördelar vi ser:

* Bra läge nära stan.
* Mycke mark och stort hus som vi båda tycker känns rätt, vi vill kunna oda och ha djur i framtiden vilket detta ger oss möjlighet att göra.
* Den tidigare gamla ved eldade panna finns kvar för att elda med om strömen skulle gå, dock något läkage någonstans enligt säljaren, men båda systemen är ihopkopplade.

Så min fråga lyder, är det dumt att gå högre i pris? Jag tror att skulle vi höja 100k till så kanske vi skulle få det. Men samtdigt är det väldigt mycket jobb med huset, vilket jag egentligt inte är så orolig för eftersom jag gärna vill lära mig, samt kunna göra det till vårt eget. Men vi behöver även kunan ha råd att fixa allt.

Just nu avvaktar vi som sagt att det kommer ut igen, och får ser vad som händer där. Jag tänker att ägaren är gamla och inte orkar med och även har tills början av 2026 på sig att fixa avloppet, vilket de torligtvis inte vill dra på sig och därför kanske kan gå med på runt 2,5 om ingen köpt huset under detta år.

Tips och råd skulle uppskattas :)
Eftersom ni gillar huset, kontakta säljaren och berätta att ni är seriösa spekulanter, men säg också att mycket behöver göras. Säg också att ni är oerfarna inom den här typen av arbete och därför behöver lite förhandlingsutrymme. Säljarens pris och ert bud skiljer 200.000 kr. Kan ni mötas på mitten?

H huspelle95 skrev:
Absolut sant någon som säljer något säljer det ju oftast i "brukskick" så att säga, det man ser är det man får. Men samtidigt kan ju priset vara för högt, med resultatet att man får färre spekulanter såklart.
Såklart kan priset vara för högt, men jag tycker inte att det har nån direkt relation till vad köparen vill göra med huset. Det är ju liksom känt från början.
Vi gick ner några 10 000 på ett hus vi sålde, men det var inte för att köparen hävdade att de skulle renovera nåt utan för att vi lade oss lite högre med utgångspriset än vi räknade med att få för att ha lite prutmån.
De började med att lägga vad många här skulle hävda var ett skambud och vi lade ett motbud som de accepterade.

H huspelle95 skrev:
Hej alla husägare!

Lite bakgrund om huset:

Nackdelarna:

* Enbart 2 glas fönster.
* Huset är inrett i 70-tal stil, så vi kommer vilja renovera det mesta. Hela övervåningen har en fräsh gammal heltäckningsmatta som kanske blir det första att åka ut om vi skulle köpa det :)

De fördelar vi ser:

* Bra läge nära stan.

Tips och råd skulle uppskattas :)
NI kan räkna med renoveringar, upprustning, utbyten m.m. till uppåt miljonen.

hsd
Man kan lägga hur mycket pengar som helst på renovering, finns ingen gräns, sen när man kommit till slutet är det dags att börja om från början 😳

Redigerat:
Spektaglet Spektaglet skrev:
Tycker det lät som ett kap! Ni bör läsa in er lite om byggnadsvård innan ni börjar renovera ett äldre hus. Ta en titt på det sitter i väggarna. Börja absolut inte måla med de klassiska plastfärgerna från flugger, Nordsjö m.m. Måla med linoljefärg! Önskar att jag hade fått det tipset tidigare.

Vad gäller tvåglasfönster så är dessa mer än bra. Träfönster kan hålla i evigheter ifall man sköter om dessa. Vi renovererar vårat gamla torp och bygger även en ny stuga på tomten. Dessa får tvåglasfönster i sig. Så se inte dessa som något negativt. Är de i bra skick är dessa mer värdefulla än om hen hade satt in nya aluminiumfönster som måste bytas var tjugonde år. Tyvärr hade vår tidigare ägare gjort detta.
Varför ska man måla med linoljefärg?

Ja det låter ju bra med trä fönster , tänker att det är något man får kolla på efter man bott där ett tag då tänker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.