T Tareson skrev:
Skulle huset vara värt 4 miljoner i toppskick för er? Och skulle ni orka med det?
Sätt de förväntade renoveringskostnaderna högt i er målbild så att ni orkar dem.
Allt kostar 100k idag.
El vvs värme fönster tak golv badrum=1M
Spontant inte skulle jag säga, men bara för att vi inte i princip inte skulle ha några pengar kvar efter alla utgifter för köpet då. Tycker nästan inget hus är värt så mycket oavsett hur fint det är. Helt enkelt för mycket pengar.

Men kan ju absolut vara det för någon annan i framtiden tänker jag, samtidigt som vi inte köper det för att tjäna på det, vi köper det ju för att vi vill bo där så länge vi kan se just nu.

Ja precis vi har räknat ihop att kostnaden för allt blir ju minst 1m, troligtvis mer, men utdraget över tid så är det ju inte riktigt märkbart på det sättet.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Innan ni köper huset så ta och bli ett äkta par. Gift er för sjutton. Allt blir så mycket enklare med allt som har med framtiden, kontrakt skrivning, lån ,med mera. Tryggheten framför allt är viktigare än pris på hus
Kan du förklara / ge exempel på vilket sätt blir det enklare?

J JÖSEN skrev:
1. Klokt att göra en noggrann analys, helt rätt!
2. Bättre att köpa ett hus man känner starkt för, för rätt pris - än ett hus man får ”billigt” men som man inte riktigt känner är det hus man ville ha. Ni kanske ska bo där i 20-30 år (tolkar inte att ni köper i spekulativt syfte), och då kommer du bara skratta åt de där 100-300 ksek som du velade över en dag.
3. Ha tålamod ja - men tänk på att det är svårt att vänta till en ”exakt botten” i marknaden - det viktiga är att undvika att köpa på ”toppen”. Så som marknaden är nu är det allt annat än ”toppen”. Rekommenderar köp.
4. Hör av dig till mäklaren - säg att ni är intresserade till rätt pris (håll kvar vid det bud ni lagt men fråga vad är det säljaren är ute efter?) - och att ni förr eller senare kommer att ha köpt ett hus. Om säljaren vill ha 100-300 ksek extra - fundera och ta beslut. Låter som ni borde köpa.
5. Om det inte alls känns bra. Fortsätt titta på andra hus med liknande egenskaper. Kommer alltid nya objekt förr eller senare.

Lycka till.

Tack! Som jag skrev ovan så försökte jag kontakta mäklaren men de hade tydligen stängt ner verksamheten i vår stad så de enda två alternativen som finns kvar nu är att kontakta säljaren eller vänta och se om det kommer ut till försäljning igen.

Hur tänker du här "fråga vad är det säljaren är ute"?

H huspelle95 skrev:
Säljaren hade tagit en en offert på att åtgärda detta och de skulle ha 100k, l
Jag tror det finns en tendens att när en säljare tar offert av entreprenör och båda vet att det är en anna som skall pröjsa, så kan dessa bli lite åt det låga hållet... ta en egen om du är noga...

//

H huspelle95 skrev:
Hej alla husägare!

Jag och min smabo har hittat ett hus som är precis det vill ha och känns rätt på många sätt. Problemet är att detta är första vårt potentielt första husköp och är lite osäker på om det är rätt pris eller inte, så tänkte höra era synpunkter!

Huset är 2 plan på 175 kvm och 2 tillhörande småstugor, på ca 15 kvm, en mellanstor lada, dubbelgarage och ett mindre garage i äldre modell. Allt detta står på 1,3 häktar där en stor del av det är fält/gamal åkermark. Huset ligger ca 15 min med bil utanför en mellanstor stad i mellansverige. Ungefär havla huset har källare och andra huset har krypgrund.

Säljaren vill va 2,95, huset kom först upp våren 2024 och hade tre visningar utan bud (vad vi vet). Vi bjöd fram och tillbaka men sluade på 2,65 och de gick ner till 2,85, huset är just nu borttaget under vintern men lät som att säljaren skulle försöka i vår igen, vi har tydligt sagt till mäklaren att vi är intresserade.

Vi har fått lånelöfte på 4 miljoner, men kommer nog som längst sträcka oss till 3 för att också ha råd att leva bekvämt efter ett köp. Båda jobbar heltid och just nu utan barn, men finns planer på det i framtiden. Vi har räknat ut att vi kommer ha kvar ca 600k efter alla utgifter tillhörande köpet är klart. Har även gjort en kalkyl på att vi kan spara ca 30k per månad efter alla utgifter.

Lite bakgrund om huset:

Huset är "byggt" 1909 och har ägts av nu av en rollstolsbunden herre i 80 års åldern med sin hustru de har ägt huset sen 60-talet. Mannen renoverade nästan hela huset -83 samtidigt som det stora garaget byggdes. Troligtvis gjort mycket själv då han verkar varit händig och även varit grovarbetare av något slag.

Nackdelarna:

* Taket har tydlig mosspåväxt på ena sidan av taket.
* Enbart 2 glas fönster.
* Det enskilda avloppet har dömts ut av komunen och måste bytas senast April 2026, eller inom ett år vid byte av ägare. Har kollat och finns inget krav på vattenskydd i området. Säljaren har fått in offert på 100 000 för att byta den nuvarade trekammarbrunnen.
* Beskningen har bedömt att teknisk livslängd uppnåts på båda badrummet (ganska små), och taket på huset, dock har det inte gjort någon närmare besktning av taket.
* Beskningen har upptäckt att garaget har små fuktfläckar i taket och att det saknas takpapp utan är enbart skivor som jag förstod det.
* Förhöjda fuktvärden i krypgruden, säljaren har installerat avfuktare 2023.
* Vidsskivor och dyl. behöver målas då färgen börjar flagna på vissa ställen.
* Huset är inrett i 70-tal stil, så vi kommer vilja renovera det mesta. Hela övervåningen har en fräsh gammal heltäckningsmatta som kanske blir det första att åka ut om vi skulle köpa det :)

De fördelar vi ser:

* Huset har 16 st solpaneler monterade på ladan, installerades 2023.
* Helt ny luftvärmeinstallation gjord våren 2023.
* Ingen lukt i källaren (inte heller någon anmärkning på besktningen).
* Bra läge nära stan.
* Mycke mark och stort hus som vi båda tycker känns rätt, vi vill kunna oda och ha djur i framtiden vilket detta ger oss möjlighet att göra.
* Den tidigare gamla ved eldade panna finns kvar för att elda med om strömen skulle gå, dock något läkage någonstans enligt säljaren, men båda systemen är ihopkopplade.

Så min fråga lyder, är det dumt att gå högre i pris? Jag tror att skulle vi höja 100k till så kanske vi skulle få det. Men samtdigt är det väldigt mycket jobb med huset, vilket jag egentligt inte är så orolig för eftersom jag gärna vill lära mig, samt kunna göra det till vårt eget. Men vi behöver även kunan ha råd att fixa allt.

Just nu avvaktar vi som sagt att det kommer ut igen, och får ser vad som händer där. Jag tänker att ägaren är gamla och inte orkar med och även har tills början av 2026 på sig att fixa avloppet, vilket de torligtvis inte vill dra på sig och därför kanske kan gå med på runt 2,5 om ingen köpt huset under detta år.

Tips och råd skulle uppskattas :)
Skalskyddet, Elinstallationens och VVS statusen är av högsta betydelse. Taket läcker, Elen omodern, Uppvärmningssystem av högsta betydelse i dessa dagar. Ny rör dragning kostar skjortan.

H huspelle95 skrev:
De ligger på runt 2.5 miljoner, men såklart med mycket mindre markt och ekonomibyggnader då, även mindre kvm i måga fall. Tack för tipset om att prata med mäklaren omvärdering med renoveringar gjorda!

Känns som att vi gör övertampt (även om det troligtvis inte gör så) om vi går förbi mäklaren, men det kanske inte är något konstigt?
Mäklaren har ju inget med huset att göra nu när det inte är till salu!
Jag skulle gå direkt till säljaren men lägg inte för lågt bud! Tänk på att det är hans livsverk.
I mina öron låter det som ett bra pris med tanke på vad du får.
Avlopp med ny infiltration är inte så dyrt ,vi har börjat med det och har fått ett pris på runt 120 tusen.,då är det med ny 3- kammarbrunn.
Är fönsterna i bra skick så finns det ingen anledning att byta dom!
Visst "sparar" man lite energi men tänk vad det kostar att byta.
Bo in er ett tag ,fixa lite ytskikt men börja inte att renovera allt på en gång. Det är jobbigt att bo i och frestar på förhållandet.
Köp det ,annars ångrar ni er!
Lycka till!

• Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
A Anette Jonsson skrev:
Mäklaren har ju inget med huset att göra nu när det inte är till salu!
Jag skulle gå direkt till säljaren men lägg inte för lågt bud! Tänk på att det är hans livsverk.
I mina öron låter det som ett bra pris med tanke på vad du får.
Avlopp med ny infiltration är inte så dyrt ,vi har börjat med det och har fått ett pris på runt 120 tusen.,då är det med ny 3- kammarbrunn.
Är fönsterna i bra skick så finns det ingen anledning att byta dom!
Visst "sparar" man lite energi men tänk vad det kostar att byta.
Bo in er ett tag ,fixa lite ytskikt men börja inte att renovera allt på en gång. Det är jobbigt att bo i och frestar på förhållandet.
Köp det ,annars ångrar ni er!
Lycka till!
Precis, vi kommer gå direkt på säljaren istället.

Vad vad anledning till att ni kollade på att installera minireningsverk istället för 3-kammarbrunn?
Är det rimligt/kan man göra det innan vi skrivit på något, bara för att säkerställa att vi får en verkligare kostnad?

H huspelle95 skrev:
Precis, vi kommer gå direkt på säljaren istället.

Vad vad anledning till att ni kollade på att installera minireningsverk istället för 3-kammarbrunn?
Är det rimligt/kan man göra det innan vi skrivit på något, bara för att säkerställa att vi får en verkligare kostnad?
Vi ska inte ha en minireningsverk. Det är problem med dom och dom ska tömmas ofta ,klart beroende på hur stora dom är.

Vi kommer att gräva en infiltrationsbädd. Vår 3-kammarbrunn är gammal så vi byter ut den och passar på att flytta den till ett bättre läge.

Ta kontakt med en lokal grävare som håller på med avlopp så att ni kan få en offert.

När ni väl börjat med grävning så har ni inte tidspress från kommunen längre.

Vårt avlopp får vi egentligen inte använda längre men vi har påbörjat en provgrop och nu är det upp till kommunen att godkänna den innan vi får fortsätta.

Entreprenören sköter alla papper och tillstånd!

Då förmodar jag att det finns egen brunn på gården med? Skicka gärna in en analys på vattnet.

A Anette Jonsson skrev:
Vi ska inte ha en minireningsverk. Det är problem med dom och dom ska tömmas ofta ,klart beroende på hur stora dom är.

Vi kommer att gräva en infiltrationsbädd. Vår 3-kammarbrunn är gammal så vi byter ut den och passar på att flytta den till ett bättre läge.

Ta kontakt med en lokal grävare som håller på med avlopp så att ni kan få en offert.

När ni väl börjat med grävning så har ni inte tidspress från kommunen längre.

Vårt avlopp får vi egentligen inte använda längre men vi har påbörjat en provgrop och nu är det upp till kommunen att godkänna den innan vi får fortsätta.

Entreprenören sköter alla papper och tillstånd!

Då förmodar jag att det finns egen brunn på gården med? Skicka gärna in en analys på vattnet.
Okej, har kollat runt lite och verkar vara lite beroende på vem man frågar. Men så är det väl med allt.

Precis det finns egen brunn, det gjordes vattenprov 2011, så lär behöva göras ett nytt nu. Är det något vi också bör lägga till i budet?

H huspelle95 skrev:
Okej, har kollat runt lite och verkar vara lite beroende på vem man frågar. Men så är det väl med allt.

Precis det finns egen brunn, det gjordes vattenprov 2011, så lär behöva göras ett nytt nu. Är det något vi också bör lägga till i budet?
Det tycker jag inte. Ni köper en gammal gård. Ju längre listan är på "prutbart" desto jobbigare är ni.
Ni vet ju att avloppet är utdömt innan ni köper och att det är egen brunn.

Det ni definitivt ska göra är att fråga så mycket som möjligt, så ni inte står där sen och inte vet hur saker fungerar.

Tänk på att din undersökningsplikt är mycket större än säljarens upplysningsplikt. Åk gärna dit flera gånger och titta ,lukta och känn.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
A Anette Jonsson skrev:
et ni definitivt ska göra är att fråga så mycket som möjligt, så ni inte står där sen och inte vet hur saker fungerar.
Jo precis, men som helt ny i inom detta är det svårt att veta allt man ska fråga om. Men vi lär oss sakta mer och mer, uppskattar alla era tips här!

H huspelle95 skrev:
Ni betalar för det ni köper, en fastighet i det här fallet. Varför ska säljaren få mindre betalt för att ni som köpare vill utföra olika åtgärder när ni själva äger fastigheten?

Nu tänker ni ta kontakt med säljarna fast stället inte är ute till försäljning. Då är det inte pruta som gäller, utan att ge dem ett erbjudande som är för bra för att säga nej till.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
H huspelle95 skrev:
Jo precis, men som helt ny i inom detta är det svårt att veta allt man ska fråga om. Men vi lär oss sakta mer och mer, uppskattar alla era tips här!
Ni får ta med er en äldre person 😊 Dom har ofta koll på läget. Sen brukar inte säljaren vara omöjlig om man har frågor efteråt

Krilleman
Jag har köpt hus av ett dödsbo med friskrivningsklausul.

Ångrar det inte en sekund.

Ingen lukt i varken källare eller vind vid visning & besiktning.

Numera är detta huset sålt av mig igen, utan friskrivningsklausul. 👍👍

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Om det är ont om hus på marknaden som har de egenskaper ni anser er behöva och se i detta hus så tycker jag att ni ska köpa. Om det sedan diffar några hundratusen hit eller dit spelar inte så stor roll då ni tänker bo där en lång tid. Ge ägaren ett bra pris där han sparar på att slippa ta in en mäklare samtidigt som ni också gärna kan spara en slant.

Om det däremot finns många liknande hus på marknaden så tycker jag att nästan 3 miljoner är mycket att ge med tanke på skicket. Då hade jag hellre väntat på ett billigare eller mer välskött hus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.