Jag märker att jag upprepar vad många skrivit men ändå

Jag har en 10V Bosch skruvdragare som köptes när jag renoverade min bostadsrätt. Köpte sedan en 18V skruvdragare och använder verkligen aldrig den lilla längre. Det är om det absolut inte går att rymmas som den kommer fram, den blir helt överflödig med en storebror. Sen 14V är ännu närmare i smidighet så antingen 14V eller en större och en mindre tillsammans. Du behöver en lite större till alla jobb du nämner, ingen av dem kräver den mindre.

Cirkelsåg, se om du kan hitta en sänksåg med skena inom budget istället. Återigen mer allround och uppfyller ändamålen på en cirkelsåg också.

Dammsugare måste man ha, bra att du tar med det direkt. Borrhammare, se begade hilti på tradera. Jag har en jula som inte däckat än trots 8 hål 110cm diameter sågade genom betong 15cm
Skruvautomat köpte jag på tradera för 1500, skönt när jag vet att jag kommer gipsa alla rum jag renoverar men inget måste.

När du kommit en bit vill du äga en multisåg också som det skrevs.

Nästa inköp blir nog en klyvsåg som Yrrol skriver, det är nåt man klarar sig utan men saknar.

Andra bra att ha

Krysslaser, jag tänkte köpa en quigo 2 men hittade en hultafors på blocket istället.

Arbetsbelysning, en motsvarande halogenstrålkastare fast med led billig på jula. Stativet har delat sig i alla leder så man måste lyfta den i botten, men det går inte att vara utan bra ljus.

PeterStrandberg skrev:

Jag har en 10V Bosch skruvdragare som köptes när jag renoverade min bostadsrätt. Köpte sedan en 18V skruvdragare och använder verkligen aldrig den lilla längre. Det är om det absolut inte går att rymmas som den kommer fram, den blir helt överflödig med en storebror. Sen 14V är ännu närmare i smidighet så antingen 14V eller en större och en mindre tillsammans. Du behöver en lite större till alla jobb du nämner, ingen av dem kräver den mindre.

Cirkelsåg, se om du kan hitta en sänksåg med skena inom budget istället. Återigen mer allround och uppfyller ändamålen på en cirkelsåg också.

Dammsugare måste man ha, bra att du tar med det direkt. Borrhammare, se begade hilti på tradera. Jag har en jula som inte däckat än trots 8 hål 110cm diameter sågade genom betong 15cm
Skruvautomat köpte jag på tradera för 1500, skönt när jag vet att jag kommer gipsa alla rum jag renoverar men inget måste.

Nästa inköp blir nog en klyvsåg som Yrrol skriver, det är nåt man klarar sig utan men saknar.

Andra bra att ha

Krysslaser, jag tänkte köpa en quigo 2 men hittade en hultafors på blocket istället.

Arbetsbelysning, en motsvarande halogenstrålkastare fast med led billig på jula. Stativet har delat sig i alla leder så man måste lyfta den i botten, men det går inte att vara utan bra ljus.
För mej är det tvärtom med 10 v mot 18 v
Jag använder till 90 % mina små 10 v maskiner , 18v kommer bara fram när jag ska borra större hål .
Men skulle aldrig klara mej utan 18 v

Polos skrev:
För mej är det tvärtom med 10 v mot 18 v
Jag använder till 90 % mina små 10 v maskiner , 18v kommer bara fram när jag ska borra större hål .
Men skulle aldrig klara mej utan 18 v
Håller med, 10,8V till det mesta, men det behövs mer åka kommer 18V fram. :)

FredrikR skrev:
Håller med, 10,8V till det mesta, men det behövs mer åka kommer 18V fram. :)
Jeppsson, behöver det ännu mer så åker Marita fram 😂

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Jag utgick från trådstartarens projekt där de flesta kräver lite åka

Gsr 10,8
Torque, max. (hard/soft) 30 / 15 Nm
No-load speed (1st gear / 2nd gear) 0 – 400 / 1.300 rpm

Gsr 18
Torque, max. (hard/soft) 63 / 24 Nm
No-load speed (1st gear / 2nd gear) 0 – 500 / 0 – 1.900 rpm

-Byta innertak i vardagsrummet, ca 50kvm. För själva innertaket är den mindre betydligt lättare men för att regla ner med gles den tyngre betydligt snabbare.
Jag har gjort detta och tyckte det var ovant att använda den lilla som är kortare, man fick sträcka sig längre från kroppen

-Riva 2-3m vägg till kök, tigersåg med kvalitets rivningsblad. Jag har en jula, generellt är det ju ändå inget precisionsverktyg

Det som ska göras senare:
-Trädäck, 20-25kvm
-Staket, 40-50m
-Inreda förråden med osb och gips, bara yttervägg och reglar idag
behöver det ens argumenteras 55mm trallskruv, skiv- och gipsskruv till förråden 40 skruv per m2

-Byta kök, okej 10v till insexskruvarna
-Riva/sätta upp nya innerväggar, gipsskruv

-Diverse småprojekt eftersom jag har underbara maskiner som måste användas!
Här får 10,8 en poäng också, men jag vidhåller att en större är mer allsidig och den är högre i prio för mig

Det är väl bara att gratulera den som har en Marita — allmänt känt att de är grymma på alla sätt! :D

//Ronnie

FredrikR skrev:
Vet inte om du sett, men här hittar du en recension av FC2. :)
[länk]
Jo, det var något av det första jag läste på forumet, bra recension och jag vill ha, vill ha, vill ha! :P

Jimmu skrev:
Var i samma sits när jag köpte hus för två år sedan, så jag vet precis hur det är, msn googlar, söker på forum etc.
Vi har Hitachi på jobbet, och skruvdeagaren känns lite klumpigare i handen, så det blev ett Makitakit från Tradera/USA, sen finns det en uppsjö äv nakna maskiner som det bara är att komplettera med.
Jag har ännu inte köpt någon makpac, men det kommer nog med tiden när maskinparken utökas.

Min stora rekommendation är att kolla upp vilka maskiner och verktyg du bör ha.
Kolla sedan med tillverkaren om de har det i ditt utbud.
Hur ser utbudet ut hos den lokalahandlarn?
Hur ser importutbudet ut?
Hur känns maskinerna i handen och kvalitetsmässigt?
Vilka tillbehör finns?
Jag känner att jag måste hitta en återförsäljare som har både bosch och makita så jag kan känna på båda maskinerna, med batteri och inte fastlåsta i nån stöldskyddsanordning..

Jag har kollat båda märkena, 18v och det ser ut såhär(Reservering för missade saker):

Makita/Bosch
Skruvdragare x/x
Slagborr x/x
Borrhammare x/x
Mutterdragare/slagskruv x/x
Skruvautomat x/x
Fogpistol x/-
Kap-/gersåg x/-
Cirkelsåg x/x
Stick-/tigersåg x/x
Kedjesåg(motorsåg) x/-
Stift-/spikpistol x/x
Slipmaskin x/-
Plåtsax x/x
Bandsåg x/x
Betongvibrator x/-
Excenterslip x/-
Hyvel x/x
Lamellkexfräs x/-
Roterande multiverktyg x/x
Multiverktyg x/x
Gräsklippare x/x
Lövblås x/-
Häcksax x/-
Grästrimmer x/-
Dammsugare x/x
Rakslip x/x
Vinkelslip x/x

Så ja, utbudet är ganska lika. De saker som finns hos Makita men INTE hos Bosch klarar jag mig faktiskt utan :)
Angående den lokala handlaren, jag bor i Malmö-området så det finns ingen lokal handlare :P

PeterStrandberg skrev:

Andra bra att ha

Jag kommer köpa 18v i början eftersom de första jobben kräver den kraften, men jag kommer inhandla en 10.8v senare, kan vara skönt att ha båda, och ett paket med skruvdragare, 2 batteri och laddare kostar inte så värst mycket.

Blir nog sänksåg istället för cirkelsåg absolut, och dammsugare är ett måste. Borrhammare lånar jag på jobb om det behövs, men köper jag en Bosch FC2 så medföljer ju en sds chuck, så den går att använda till mindre jobb.

Skruvautomat kommer också inhandlas, men blir nog en billig en, om jag inte hittar en begagnad.
Krysslaser ska också letas på blocket.
Bra belysning kommer jag också köpa, och det blir LED, inte halogen, pallar inte värmen och behöva byta ljuskällor hela tiden :P

PeterStrandberg skrev:
Jag utgick från trådstartarens projekt där de flesta kräver lite åka

Gsr 10,8
Torque, max. (hard/soft) 30 / 15 Nm
No-load speed (1st gear / 2nd gear) 0 – 400 / 1.300 rpm

Gsr 18
Torque, max. (hard/soft) 63 / 24 Nm
No-load speed (1st gear / 2nd gear) 0 – 500 / 0 – 1.900 rpm

-Byta innertak i vardagsrummet, ca 50kvm. För själva innertaket är den mindre betydligt lättare men för att regla ner med gles den tyngre betydligt snabbare.
Jag har gjort detta och tyckte det var ovant att använda den lilla som är kortare, man fick sträcka sig längre från kroppen

-Riva 2-3m vägg till kök, tigersåg med kvalitets rivningsblad. Jag har en jula, generellt är det ju ändå inget precisionsverktyg

Det som ska göras senare:
-Trädäck, 20-25kvm
-Staket, 40-50m
-Inreda förråden med osb och gips, bara yttervägg och reglar idag
behöver det ens argumenteras 55mm trallskruv, skiv- och gipsskruv till förråden 40 skruv per m2

-Byta kök, okej 10v till insexskruvarna
-Riva/sätta upp nya innerväggar, gipsskruv

-Diverse småprojekt eftersom jag har underbara maskiner som måste användas!
Här får 10,8 en poäng också, men jag vidhåller att en större är mer allsidig och den är högre i prio för mig
Bra sammanställt :thumbup:

Min bror har varit rivare så han får hjälpa till med väggen :P

Men ja, det genomgående temat: Jag ska börja med en 18v skruvdragare, kap/gersåg och sänksåg :) Resten får köpas billigare/begagnat sålänge :)

Husägaren87 skrev:
...Jag har kollat båda märkena, 18v och det ser ut såhär(Reservering för missade saker):

Makita/Bosch
Skruvdragare x/x
Slagborr x/x
Borrhammare x/x
...
Bra sammanställning!

Makita har även 18V cykel och kaffekokare. Men Bosch är på gång de med:

4113beer.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite mer seriöst hade kanske arbetslampa platsat på listan?

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
bygga_bo skrev:
Bra sammanställning!

Makita har även 18V cykel och kaffekokare. Men Bosch är på gång de med:

[bild]

Lite mer seriöst hade kanske arbetslampa platsat på listan?
Ja jag såg det, men valde att inte ta med :-)
Arbetslampa har båda märkena, så det är ungefär samma skulle jag tro. Dock inget som hade tippat vågen om ett märke hade saknat det i sin arsenal :-)

Dammsugare som nån sa är nog prio ett, den vanliga hemmadammsugaren gillar inte gipsdamm, och kan vissna ganska fort på ett bygge.

Jag slår ett slag för ett kombokit, alltså borrskruvdragare och slagskruvdragare. Har man väl skaffat en slagskruvdragare använder man inte den andra maskinen till mer än att borra, och håller man på med nått kombinerat där man både borrar och skruvar är det grymt att ha 2 maskiner.

Själv har jag Makita privat och Hitachi i firmabilen, båda funkar fint men Makitan sätter jag ett snäpp högre betyg på för grym balans i slagskruvdragaren, bättre chuck i borrmaskinen och en överlägsen laddare som är snabbare och inte låter som en stucken gris, vilket Hitachis laddare gör.

FredrikR skrev:
Vet inte om du sett, men här hittar du en recension av FC2. :)
[länk]
Svarar dig igen Fredrik eftersom du har denna maskinen hemma :-)
Jag är väldigt nära att beställa en FC2 nu, men kommer inte beställa alla tillbehör. Valet står mellan vinkelchucken eller hörnskruvchucken.. Vilken är din favorit? Jag kan ju alltid köpa chucken vid ett annat tillfälle :-)

mexitegel skrev:
Toolab har kampanj på gsr 18v med dubbla 4ah batterier, 2995 pix inkl. L-boxx. Jag slog till igår :)

[länk]
Och är import ett alternativ kan du kapa några hundralappar till :)

mexitegel skrev:
Toolab har kampanj på gsr 18v med dubbla 4ah batterier, 2995 pix inkl. L-boxx. Jag slog till igår :)

[länk]
För 700kr mer får man en FC2, utan extra chuckar, men med två batterier, laddare och L-boxx. Alltså samma som det paketet men med möjlighet att köpa de andra chuckarna senare.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Satsuki
Nu är kanske alla i tråden, inkl TS, stora starka män med armar som trädstammar och händer som dasslock, men om inte så måste man ju tänk på att verktygen ska vara hanterbara. Många gånger tycker jag budget varianter är väldigt stora och otympliga.
Vår förra vinkelslip (mycket bra verktyg om man har trädgård, så sätt upp det på listan) var gigantisk och jag hade svårt att använda det någon längre tid eftersom det var förmstort för mina händer, när vinskulle köpa en ny var mitt krav att åden skulle passa mina händer :) På samma sätt älskar jag vår DeWalt skruvdragare och av.nder aldrig någon annan eftersom den är liten och nätt och jag får ett bra grepp även med mindre händer.
Det är extremt jobbigt att använda oergonomiska verktyg, oavsett hur kraftfulla de är blir man trött och då gör man misstag...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.