D
Hej! I ett uthus har jag ett litet proppskåp som består av tre stycken 10 amp säkringar. Därtill finns ett trefas uttag som är kopplat till detta proppskåp. Det jag undrar om det är så att jag kan utgå från att detta trefasuttag då blir 10 A x 3, eller kan det vara så att det är 16 A x 3 eftersom det är en trefas..? På gårdens inkommande elcentral har jag 20 A x 3 ska tilläggas, som fördelas ut på tre olika hus. Ska köpa en ugn som kräver trefas med 16 Amp nämligen.

Tack för svar!

• Gilla
Saaallss
  • Laddar…
3-fas 20 A till tre olika hus!? Det låter alldeles för lite. Med 3-fas och 10 A säkringar kan man max ta ut 3×10×230 = 6900 W sammanlagt.

Ska du använda 3-fasuttaget så måste man först se vad det är för typ. Bild tack! Kan vara en gammal livsfarlig och numera förbjuden modell.

Tre hur inkluderar nog uthus skulle jag tro. Jag har 16A och sannolikt mer byggyta än TS.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Har du alltså tänkt använda nya ugnen i uthuset så måste man se över hela elinstallationen dit från huvudcentralens säkringar, typ, storlek och längd på befintlig kabel och installationen i uthuset. Man behöver veta förimpedansen i elnätet vid dina mätarsäkringar och alla kablar och avstånd för att kunna göra korrekta dimensioneringsberäkningar.

D
Hej, tack för svar! Såg nu att jag skrev fel, ska vara 3 st. huvudsäkringar på 25 A vad det gäller huvudelcentralen i stora plåtlådan utanpå fastigheten. Har ett boningshus och två uthus/lador. Bifogar bilder på proppskåpet i ett av uthusen, där jag ser att det finns 3 st 10 Amp. Vet inte om 3 fasen är av gammal standard och behöver bytas, och det jag funderar på är om det automatiskt innebär att 3 fasen är 3 x 10 A? Kan tillägga att ugnen jag ska skaffa kräver 3 fas med 400 V, 16 A ström.

• Röd elförsegling från GARO, väggmonterad, tekniska specifikationer synliga, IP-klassificering, i industriell miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Industriellt eluttag och strömbrytare på en smutsig vägg med slitage.
    Skapa konto
  • Industriellt elektriskt uttag, röd säkerhetslåsning, grå bakgrund, oanvänt, dammigt, på vit bordsskiva.
    Skapa konto
Det där ser ut som hyfsat moderna saker och ett godkänt uttag (om det är rätt kopplat inuti). Men det saknas en jordfelsbrytare bredvid proppskåpet. Fast uthuset är kanske skyddad av en jordfelsbrytare i huvudcentralen? För att veta om det går att byta de tre säkringarna till 16 A måste man göra nya dimensioneringsberäkningar och se över hela installationen.

• Gilla
DrWat
  • Laddar…
D
J Josth skrev:
Det där ser ut som hyfsat moderna saker och ett godkänt uttag (om det är rätt kopplat inuti). Men det saknas en jordfelsbrytare bredvid proppskåpet. Fast uthuset är kanske skyddad av en jordfelsbrytare i huvudcentralen? För att veta om det går att byta de tre säkringarna till 16 A måste man göra nya dimensioneringsberäkningar och se över hela installationen.
Tack för svar, får ta hit en elektriker som fixar jordfelsbrytare, det hade jag inte tänkt på. Tror inte det finns någon jordfelsbrytare i huvudcentralen, det är bara ett vanligt proppskåp + vattenfalls nyare moderna central kopplad brevid, en sån med automatsäkring så att säga, en on/off switch med digital mäterare. Kanske en sån innehåller jordfelsbrytare utan att det går att se? Tilläggas är att vi har en separat jordfelsbrytare i bostadshuset. Men kan jag eftersom det sitter 3 st 10 A säkringar i uthuset utgå från att 3 fasen är kopplade till dessa, dvs att 3 fasen är på 10 A, om jag fattar rätt då?

Bästa svaret

Så kablarna till de tre olika husen utgår alla från mätarskåpet och alla tre kablarna har tre olika säkringar vardera som skyddar respektive kabel? Mätarsäkringarna brukar alltid vara av porlinstyp eftersom dessa har bäst karakteristik för den uppgiften. Tror inte det sitter någon jordfelsbrytare i mätarskåpet. Man måste som sagt se över elinstallationen och räkna en del för att se om det går att säkra upp till 16 A i uthuset. I värsta fall får man dra en ny kraftigare kabel till uthuset.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D
J Josth skrev:
Så kablarna till de tre olika husen utgår alla från mätarskåpet och alla tre kablarna har tre olika säkringar vardera som skyddar respektive kabel? Mätarsäkringarna brukar alltid vara av porlinstyp eftersom dessa har bäst karakteristik för den uppgiften. Tror inte det sitter någon jordfelsbrytare i mätarskåpet. Man måste som sagt se över elinstallationen och räkna en del för att se om det går att säkra upp till 16 A i uthuset. I värsta fall får man dra en ny kraftigare kabel till uthuset.
Ja det stämmer, tre olika proppskåp i tre olika hus. Alla dessa utgår från mätarskåpet. Som tur är sitter mätarskåpet på utsidan av just det uthus jag ska ha in ugnen i, så då blir det inte någon grävning om ny kabel behövs. Tack för goda råd! Nu ska jag ta hit en elektriker som får fixa jordfelsbrytare och fixa upp det till 16 A.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D
Upptäckte just en till sak, mellan det utvändiga mätarskåpet och proppskåpet inne i uthuset så sitter ytterligare ett proppskåp på utsidan av huset. När jag öppnar luckan på det så ser jag att det finns två rader gånger tre proppar. Den ena raden, där sitter tre st. 10 A säkringar och på den andra tre st. 25 A säkringar (fastjust nu sitter det bara en 25 A propp i den raden). Tänker att det betyder att trefasutaget på insidan av huset har kapacitet för 3 x 25 A. Vad tros om det?

• Elutrustning monterad på trävägg, elskåp, kabelkanaler och kopplingslåda, industriell estetik.
    Skapa konto
  • Föråldrat kontrollpanelsskåp med knappar och etiketter på svenska, en knapp saknas, ytrost och nötning syns.
    Skapa konto
Det där ser mystiskt ut med ett proppskåp på vardera sidan av ytterväggen. Övre raden ser ut att vara 16 A med grå passdel i botten. Kan undra vart "ljus" går någonstans? "Pump" skulle kunna vara till proppskåpet på andra sidan väggen men det ser ut som kabeln kan klara 25 A så det verkar onödigt. Man måste se efter om kabeln klarat alla år i solljuset och fortfarande är hel.

Fatta att det inte går att gissa sig till hur ett elsystem är i ett hus, fixa dit en yrkesman, i detta fallet en elektriker eller allra helst en elinstallatör som öppnar, mäter och ser hur det ser ut i centralerna. Det är inte så enkelt som ni tror...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
Hej, ja det är nästa steg, först ville jag veta grundläggande vad som finns och hur allt hänger samman. Har haft en elektriker här i dag som kikade på det, blir så mycket enklare att ha lite koll innan när det kommer till att kommunicera med yrkesmän. I vilket fall som helst är nästa steg att sätta in en jordfelsbrytare, i övrigt så allt ok ut och det var visst 16 A i trefasarn. Tack alla som svarat!

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.