8 431 läst ·
55 svar
8k läst
55 svar
Första drifterfarenheterna av solen
apersson: hur gjorde du för att få självcirkulation på ditt "nödkylningselement"? Kopplade du ett rör högt från tanken till elementet och returen från elementet till en lågre nivå på acken, eller?
Karkulla skrev:
Vad har/skall du ha för värmesystem? Radiatorer eller golvvärme?
Om det är golvvärme så skall du ha returen så långt ner som möjligt i acktanken.
Har lite andra funderingar/kommentarer på din skiss men ber att få återkomma lite senare med dem för tiden räcker inte till just nu i dag.......
roli skrev:
Vad har/skall du ha för värmesystem? Radiatorer eller golvvärme?
Om det är golvvärme så skall du ha returen så långt ner som möjligt i acktanken.
Har lite andra funderingar/kommentarer på din skiss men ber att få återkomma lite senare med dem för tiden räcker inte till just nu i dag.......[/quote]
Golvvärmen är mitt "nödsystem" mot för höga temperaturer om min 3kubiksvolym skulle bli för het. Ett annat sätt att se det är att ta tillvara på solens överskottsenergi och använda den till att torka veden. Det är nämligen ett vedförråd där slingorna finns.
I huset kommer det att vara en kombination av golvvärme och radiatorer där de senare står för huvuddelen av värmetillskottet. Returerna kommer således att blandas och "totalreturen" borde inte bli så kall.
Som svar på "synpunkters" fråga kan jag säga "ja". Laddröret från pannan grenar sig till elementet, liksom returröret till Laddomaten.
Det cirkulerar som fasen, om jag öppnar ventilerna för fullt.
Idag blev det alldeles onödigt varmt i bottnen på den enda tanken, så jag fick öppna till nummer två. Annars blev det inget utbyte mot slutet av dagen, när solpanelerna inte längre orkade upp över 80°C.
Det cirkulerar som fasen, om jag öppnar ventilerna för fullt.
Idag blev det alldeles onödigt varmt i bottnen på den enda tanken, så jag fick öppna till nummer två. Annars blev det inget utbyte mot slutet av dagen, när solpanelerna inte längre orkade upp över 80°C.
är det tvunget att ha ett "nödkylsystem"? men är ju inte så intresserad av att veta hur långt en ackumulatortank kan flyga genom luften en varm sommardag...
är det för att slippa de system som dumpar värme i solfångarna nattetid? man
att passa på att torka ved låter ju som en riktigt bra ide eftersom man ständigt köper sin ved för sen alt för fuktig ;D
är det för att slippa de system som dumpar värme i solfångarna nattetid? man
att passa på att torka ved låter ju som en riktigt bra ide eftersom man ständigt köper sin ved för sen alt för fuktig ;D
För egen del tänker jag sätta en syrventil i min acktank som gör så att det spolas in kallt vatten och ut varmt om det blir över 95 gr. Säkert inte nödvändigt, men en billig säkerhetsåtgärd. aperssons element är också ett intressant alternativ i min källare.
Något sätt att hantera överflödig värme måste man ha, för att för död och pina undvika att solvärmekretsens glykolblandning blåses ut på golvet, genom säkerhetsventilen. Jag har flera nödutgångar.
Ackumulera mera.
På grund av vedeldningen måste jag ha större tank än vad ett ensamt solsystem hade behövt. Jag har tre 750 liters tankar. Igår, när vattnet i bottnen på soltanken (jag hade stängt av de andra två) kom upp till 70°C, fick jag öppna till tank nummer två. Då självcirkulerar värmen runt, så att det kommer in kallare vatten i bottnen på soltanken. Energitillförseln kan då fortsätta ett tag till. Ytterligare en tank finns alltså att öppna, om solskenet varar länge till.
Att jag inte öppnar alla meddetsamma beror på att jag vill ha bra värme på varmvattnet i soltanken först, inte sprida ut det som finns i alla tankarna.
Värm källaren.
Jag har alltså ett extra element i källaren, på egen självcirkulation. Blir det för mycket sol kan jag öppna där, och värma torkrummet. Det tar tid att värma upp källaren ordentligt, så den utgör en bra kylresurs i åtskilliga veckor.
Partiell förångning.
Mitt system har expansionskärl dimensionerat för att kunna hantera partiell förångning, dvs man låter det vatten som finns i solfångarna koka bort. Ångan föser då ut vattnet från solfångarna. I och med att expansionskärlet är så stort, tar det hand om allt vattnet utan att trycket ökar så mycket att säkerhetsventilen öppnar.
Detta är något som främst händer om jag av någon anledning inte kan pumpa runt vattnet. Strömavbrott eller att hela tankvolymen (2250 liter) är nära kokpunkten och torkrummet 90°C varmt och ingen vill duscha och... Verkligen ett nödfall, alltså.
Dessa åtgärder, utom den sista, kräver ju viss manuell kontroll. Åker vi bort allihop, mitt i sommaren, räknar jag med att öppna till alla tankarna och fullt blås på elementet i källaren. Sen får det klara sig självt. Gör ju inget att det inte är optimalt för varmvattnet, om det är dåligt med sol, när ändå ingen är hemma.
Tanken lär ju inte flyga någonstans. Den har ju samma säkerhetsventil som pannan.
Dumpa värme i solfångarna går inte när man har vakuumrör med heat-pipe. Det är en termodynamisk omöjlighet.
Ackumulera mera.
På grund av vedeldningen måste jag ha större tank än vad ett ensamt solsystem hade behövt. Jag har tre 750 liters tankar. Igår, när vattnet i bottnen på soltanken (jag hade stängt av de andra två) kom upp till 70°C, fick jag öppna till tank nummer två. Då självcirkulerar värmen runt, så att det kommer in kallare vatten i bottnen på soltanken. Energitillförseln kan då fortsätta ett tag till. Ytterligare en tank finns alltså att öppna, om solskenet varar länge till.
Att jag inte öppnar alla meddetsamma beror på att jag vill ha bra värme på varmvattnet i soltanken först, inte sprida ut det som finns i alla tankarna.
Värm källaren.
Jag har alltså ett extra element i källaren, på egen självcirkulation. Blir det för mycket sol kan jag öppna där, och värma torkrummet. Det tar tid att värma upp källaren ordentligt, så den utgör en bra kylresurs i åtskilliga veckor.
Partiell förångning.
Mitt system har expansionskärl dimensionerat för att kunna hantera partiell förångning, dvs man låter det vatten som finns i solfångarna koka bort. Ångan föser då ut vattnet från solfångarna. I och med att expansionskärlet är så stort, tar det hand om allt vattnet utan att trycket ökar så mycket att säkerhetsventilen öppnar.
Detta är något som främst händer om jag av någon anledning inte kan pumpa runt vattnet. Strömavbrott eller att hela tankvolymen (2250 liter) är nära kokpunkten och torkrummet 90°C varmt och ingen vill duscha och... Verkligen ett nödfall, alltså.
Dessa åtgärder, utom den sista, kräver ju viss manuell kontroll. Åker vi bort allihop, mitt i sommaren, räknar jag med att öppna till alla tankarna och fullt blås på elementet i källaren. Sen får det klara sig självt. Gör ju inget att det inte är optimalt för varmvattnet, om det är dåligt med sol, när ändå ingen är hemma.
Tanken lär ju inte flyga någonstans. Den har ju samma säkerhetsventil som pannan.
Dumpa värme i solfångarna går inte när man har vakuumrör med heat-pipe. Det är en termodynamisk omöjlighet.
Du har 2250 liter att ta till ..... Det är "bara" att hoppas att de räcker till.apersson850 skrev:Ackumulera mera.
På grund av vedeldningen måste jag ha större tank än vad ett ensamt solsystem hade behövt. Jag har tre 750 liters tankar. Igår, när vattnet i bottnen på soltanken (jag hade stängt av de andra två) kom upp till 70°C, fick jag öppna till tank nummer två. Då självcirkulerar värmen runt, så att det kommer in kallare vatten i bottnen på soltanken. Energitillförseln kan då fortsätta ett tag till. Ytterligare en tank finns alltså att öppna, om solskenet varar länge till.
Att jag inte öppnar alla meddetsamma beror på att jag vill ha bra värme på varmvattnet i soltanken först, inte sprida ut det som finns i alla tankarna.
Jag har 1800 liter i min ack och fortsätter detta vädret så är frågan om den snart går i kok eller vad som skall hända.
Igår hade jag 95º i botten och 98º i toppen och nästan 40º i pannrummet. Måste ta och fixa den sista isoleringen på solanläggningen, rören är ju farliga att ta på. 100-gradigt vatten i rören känns om man kommer nära rören......
någon som har erfarenhet av ackumulatortank på 500 liter? när man läser vad ni skrivit så verkar det ju ganska så litet... kan max dra in en 750 liter i mitt icke-pannrum hrrm
ändå så brukar försäljarna tala sig varma över att tom skulle kunna fungera med 300 liters.. då får man väl spola varmvatten hela dagarna för att hålla nere temperaturen i tanken.
ändå så brukar försäljarna tala sig varma över att tom skulle kunna fungera med 300 liters.. då får man väl spola varmvatten hela dagarna för att hålla nere temperaturen i tanken.
När jag stod inför valet av acktank så var jag lite tveksam till de uppgifter som jag fick av den "solguru" som jag pratade med. Han menade "att man aldrig kunde få en för stor acktank, det gäller bara att ladda den på rätt sätt".likblek skrev:någon som har erfarenhet av ackumulatortank på 500 liter? när man läser vad ni skrivit så verkar det ju ganska så litet... kan max dra in en 750 liter i mitt icke-pannrum hrrm
ändå så brukar försäljarna tala sig varma över att tom skulle kunna fungera med 300 liters.. då får man väl spola varmvatten hela dagarna för att hålla nere temperaturen i tanken.
Med den lilla erfarenhet som jag har av solfångare, satte mitt system idrift okt-04. Så är jag faktiskt beredd att hålla med om "solguruns" argument.
Mitt tips är att sätt in den största tanken som du kan få in, 750 liter i ditt fall. Du kommer att ha igen det när solen "lyser" med sin frånvaro. Då har du ett "större" värmelager än vad en 300 liters tank ger.
Det är egentligen inte meningen att man skall behöva spola bort varmvatten för att det skall fungera. Solfångarna skall klara att "gå i taket". Man kan ju få ett elavbrott som stoppar cirkpumpen när som helst.
Nu ska det bli kallare väder, så det ordnar sig säkert. Dessutom är det ju så att det är bara att öka på elementet i källaren, så har jag en "kylkälla", om man nu kan kalla det så.
Karkulla:
Här kommer lite synpunkter på din inkopplingsskiss. Nu vet jag ju inte hur "noga" du har ritat din skiss, dvs om du har tagit med "allt" eller "bara" det viktigaste. Men jag ger kommentarer på det jag som jag också saknar på din skiss.
Ser ingen avluftning på "laddningsledningen".
Blandningsventiler bör placeras lågt (helst nere vid golvet), ger naturligtvis mer rördragning med ökar livslängden på ventilerna.
Om man alltid vill ha en "varmvattengarnti" så skall man ta ut radiatorvattnet under den övre VV-slingan. Nu har du ju en VV-beredare i serie med VV så detta är nog onödigt i ditt fall.
När det gäller returen från element och golvvärme så skulle jag nog ha valt att förse acken med två "valbara" returingångar. På sommaren kör du kanske bara golvvärmen och då är det bra om den kan gå in så lågt i tanken som möjligt.
När man har dubbla solslingor så har jag fått höra att man inte skall köra returen från den övre via den nedre. Detta för att göra den övre laddningen snabbare. Kör man genom båda slingorna så kyler man solvätskan mer och det tar då längre tid för solfångaren att värma upp den igen. Och man måste sänka pumphastigheten för att få upp värmen i vätskan så att det går att ladda den övre delen som skall ge VV temp i acken.
Se till att dina nedre slingor i acken är utdragna. Gäller speciellt den första (nedre) VV-slingan. Detta ökar effektiviteten vid VV produktion.
Saknar "ångblåsrör" och säkerhetsventiler.
Laddomaten brukar ha en påfyllnadsanslutning för vattenkomplettering till systemet. Om det är bättre eller sämre än din placering vet jag inte.
Ingen elpatron som reserv i acken?? Kanske onödigt när du har VV beredare.
Detta var några funderingar/synpunkter på din inkopplingsskiss. Vissa hade du kanske redan tänkt på men inte redovisat på skissen.
Här kommer lite synpunkter på din inkopplingsskiss. Nu vet jag ju inte hur "noga" du har ritat din skiss, dvs om du har tagit med "allt" eller "bara" det viktigaste. Men jag ger kommentarer på det jag som jag också saknar på din skiss.
Ser ingen avluftning på "laddningsledningen".
Blandningsventiler bör placeras lågt (helst nere vid golvet), ger naturligtvis mer rördragning med ökar livslängden på ventilerna.
Om man alltid vill ha en "varmvattengarnti" så skall man ta ut radiatorvattnet under den övre VV-slingan. Nu har du ju en VV-beredare i serie med VV så detta är nog onödigt i ditt fall.
När det gäller returen från element och golvvärme så skulle jag nog ha valt att förse acken med två "valbara" returingångar. På sommaren kör du kanske bara golvvärmen och då är det bra om den kan gå in så lågt i tanken som möjligt.
När man har dubbla solslingor så har jag fått höra att man inte skall köra returen från den övre via den nedre. Detta för att göra den övre laddningen snabbare. Kör man genom båda slingorna så kyler man solvätskan mer och det tar då längre tid för solfångaren att värma upp den igen. Och man måste sänka pumphastigheten för att få upp värmen i vätskan så att det går att ladda den övre delen som skall ge VV temp i acken.
Se till att dina nedre slingor i acken är utdragna. Gäller speciellt den första (nedre) VV-slingan. Detta ökar effektiviteten vid VV produktion.
Saknar "ångblåsrör" och säkerhetsventiler.
Laddomaten brukar ha en påfyllnadsanslutning för vattenkomplettering till systemet. Om det är bättre eller sämre än din placering vet jag inte.
Ingen elpatron som reserv i acken?? Kanske onödigt när du har VV beredare.
Detta var några funderingar/synpunkter på din inkopplingsskiss. Vissa hade du kanske redan tänkt på men inte redovisat på skissen.
apersson850:
jag gissar att vädret de sista dagarna har varit lite sämre även hos dig. hur står det till med värmesystemet nu? har du ngn nytta av den lilla solstrålning som orkar ner genom molnen eller är det helt dött i solslingorna?
här nere lite längre söder ut så har solbristen och vinden gjort att det e ganska så kyligt inomhus nu, men så har man ju direktel (och e snål) å har eldat upp den sista pinnen i kaminen :-/
jag gissar att vädret de sista dagarna har varit lite sämre även hos dig. hur står det till med värmesystemet nu? har du ngn nytta av den lilla solstrålning som orkar ner genom molnen eller är det helt dött i solslingorna?
här nere lite längre söder ut så har solbristen och vinden gjort att det e ganska så kyligt inomhus nu, men så har man ju direktel (och e snål) å har eldat upp den sista pinnen i kaminen :-/