AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag äter ute på krogen 3 till 5 dagar i veckan. Noll problem. Man måste vara SD väljare för att tro det är ett problem utanför orten. Men såklart det är ett problem, ett integreratationsproblem
Nej det är inte ett integrationsproblem, mekanismerna såg likadana ut på 70-talet i tex Hökarängen och Rågsved. Då var det bara fullt integrerade pundare och a-lagare det rörde sig om, kanske en och annan finsk. Kriminaliteten spred sig ändå från områdena. Det är ingen bra lösning att koncentrera människor med problem till samma områden. Då var det någon sorts strategi från kommunen att det var smidigt att ha alla på samma ställe. Att underklassen är "rasifierad" idag är ett försvårande komplement till ett gammalt problem.

Jag är den sista som skulle låtsas att det är farligt att röra sig i Stockholm. Trots detta finns risk idag att stöta på riktigt farliga människor i alla möjliga sammanhang.

Redigerat:
  • Gilla
Liljencrantz och 4 till
  • Laddar…
Jag äter ute på krogen 3 till 5 dagar i veckan. Noll problem. Man måste vara SD väljare för att tro det är ett problem utanför orten. Men såklart det är ett problem, ett integreratationsproblem.

Makten ligger i Stockholm så vi kommer få problemen hit sist :)
Du får nog hålla dig borta från gamla Enskede, där finns både hyreslägenheter och du kanske riskerar att besöka Enskededalen... och ännu värre, socialdemokrater :rofl:

• Haha
  • Gilla
Liljencrantz och 3 till
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Du får nog hålla dig borta från gamla Enskede, där finns både hyreslägenheter och du kanske riskerar att besöka Enskededalen... och ännu värre, socialdemokrater :rofl:
Enskedefältet, gamla Enskede, Enskededalen är väl bra exempel på hur segregerat vårt samhälle har blivit. Finns inga vinnare men många förlorare när segregationen ökar. I Gamla Enskede får folk låsa fast grillar och Utemöbler. Det sägs att det är folk från Enskede dalen som går under bron för att sno grejerna. Enskedefältet som ligger ett stenkast från Östberga har en del inbrott. En del biljakter har gått genom E Fältet där kanske den värsta historien var när en en bil prejades av vägen och folk klev av och sköt rätt in i bilen. Undrar om det inte var några ungar som hittade ett vapen där sen? :thinking:
Södertälje jobbar vi mycket i och det är i vissa områden där som det finns problem. Men folk håller sig inte bara där dom bor så det sk. Södertäljenätverket gör affärer i hela Stockholm. En vanlig Svensson som käkar lunch i Vasastan eller i Södertälje märker inte av detta. Om man inte har otur förstås.
Det vi vanliga Svensson ofta ser är ett gäng A-lagare som hänger runt i våra parker eller utanför Systemet.
Men våra barn får känna på segregeringen på ett helt annat sätt. Ta från de rika och ge till de fattiga har väl aldrig varit så poppis som nu tyvärr. Hade ungarna gått i plugget ihop och lärt känna varandra så hade riskerna minskat betydligt. Dagens skolsystem med val spär på segregationen ytterligare.

Segregationen i samhället är inte bara bland Svenskar och utlänningar. Även bland utlänningarna är segregationen stor. Vi har hyreshus i Södertälje där alla boende i en hel trappuppgång är Syrisner och de flesta dessutom släkt. Jordbro var länge en populär ort bland Juggar. Norsborg/ Hallunda poppis bland Turkar osv.

Enligt mig som bott i denna stad sen jag föddes är den enda lösningen på problemen att man blandar ihop Villor, Brf:er och Hyresrätter i samma områden. Se till att ungarna går i skolan där dom bor så gott det går. Idrottsrörelsen gör ett hästjobb. Tillför ännu mer resurser till idrottsrörelsen och öppna upp så många fritidsgårdar man bara kan, Se till så att det blir någon form av utbytesverksamhet mellan skolor från olika områden.

Vi måste närma oss varandra. Inte stängsla in oss pga rädsla. Om man nu inte fattar bättre själv kanske man borde tänka på sina barn…

• Gilla
Daggew och 4 till
  • Laddar…
Vi har inte marknadshyror i Sverige. Även nybyggda BRF är billigare än gamla BRF i samma område för folk vill inte bo i skiten. De har ju problem fylla torstornen tex
66 Millar fick dom för topplgh i det första tornet. Vad kostar din Lgh? :rofl:

• Gilla
  • Haha
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
66 Millar fick dom för topplgh i det första tornet. Vad kostar din Lgh? :rofl:
Klart att det är en utmaning att hitta folk som kan och vill bo i sådana fastigheter till sådana priser, jag är dock rätt övertygad om att investeringsbeslutet och byggandet av tornen var klokt, det är många m2 att sälja och det verkar som om fastigheter över tid är rätt lönsamma.

F fribygg skrev:
Klart att det är en utmaning att hitta folk som kan och vill bo i sådana fastigheter till sådana priser, jag är dock rätt övertygad om att investeringsbeslutet och byggandet av tornen var klokt, det är många m2 att sälja och det verkar som om fastigheter över tid är rätt lönsamma.
Du kan köpa en våning på Strandvägen från 1800 talet för samma pengar

Du kan köpa en våning på Strandvägen från 1800 talet för samma pengar
Nej det kan jag inte, men jag gnäller inte för det.

• Gilla
Liljencrantz och 1 till
  • Laddar…
P
Det är lite roligt samma personer som tjatar om äganderätten tycker att handikappskrav vid renovering är svinbra. Där kan vi pratat om våldtäkt på äganderätten
Men inte i den här tråden.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
L Lutte skrev:
Hade också nått otroligt dåligt av att se det där dagarna i ända, försöka njuta av en fin dag och så ser trädgården helt miserabel ut.

Hade inte kunnat njuta av att sitta i den miljön.
Ja, man borde åtminstone ha klippt gräset.

P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du är en del av problemet här. Du och dina gelikar som vill betala nästan hur mycket som helst för att bo trångt på central adress i huvudstaden. Eftersom det finns fler bostadssökande än det finns bostäder, är det ett perfekt marknadsläge att bygga fler bostäder i området. Det borde väl du veta, som glatt predikar kapitalismens välsignelser?
Om man inte vill ha grannar i nya hus få får man flytta ut på landet till nånstans där det inte byggs hus i någon större utsträckning.

Levande städer är dynamiska. Att aldrig förnya bebyggelsen i en stad gör att den stagnerar.

• Gilla
Daggew och 3 till
  • Laddar…
P
Enda modellen som fungerar, man kan inte ha fri marknad på allt. Fri marknad fungerar inte när 99 procent av marknaden består av idioter
"Fungerar inte" är inte samma sak som "fungerar inte som jag vill".

Demokrati fungerar väl inte heller när 99 % av väljarna är idioter?

• Gilla
Kjell K. och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Om man inte vill ha grannar i nya hus få får man flytta ut på landet till nånstans där det inte byggs hus i någon större utsträckning.

Levande städer är dynamiska. Att aldrig förnya bebyggelsen i en stad gör att den stagnerar.
I London däremot kan man få uppfattningen att centrala hus inte hyrs ut i andra hand, det verkar som vissa kåkar står tomma eller med bara någon boende. Tänker att det alternativet finns här oxå,fritt att bara köpa upp hus eller varför inte hela kvarter om man inte vill bo bland folk eller skapa nån sorts museum. Nu tror jag inte att Malmgren eller BH:s läsare spelar i den ligan men det går knappast att hindra utvecklingen utan att själv förvärva den utsikt man vill bevara.

Som väl är lever Stockholm, det byggs och ändras, de flesta har inte råd att efterfråga 66miljonersvåningar så det är inte i den prisklassen som det normalt byggs.

P
Problemet är att man måste förstöra området i fråga för att få in fler bostäder. En stad utan parkmark är inte så jävla kul att bo i. Samt utsikten och känslan på området förstörs. Sedan kommer ju sociala problem till området med billigare bostäder
Det är förvisso trevligt med parker i en stad, men finns det reella risker att Stockholms parker kommer att bebyggas? Det skulle väl bli revolution om man började bygga hus i Humlegården eller Tantolunden (t.ex.)?

P
Ganska dåligt skydd eftersom tex torstornen byggdes
Torstornen är väl rätt mycket ett resultat av politikers klåfingrighet och inte så mycket ett marknadresultat?

P pmd skrev:
Det är förvisso trevligt med parker i en stad, men finns det reella risker att Stockholms parker kommer att bebyggas? Det skulle väl bli revolution om man började bygga hus i Humlegården eller Tantolunden (t.ex.)?
Vi svenskar har ingen tradition att göra revolution. Möjligtvis skulle det bli protester, det har det varit förr i Humlegården.Själv var jag barn i början på 70-talet och vet inte riktigt vad den tidens protester gällde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.