45 078 läst ·
132 svar
45k läst
132 svar
Försöker överklaga bygglov, verkar omöjligt...
Vilket överklagande är du intresserad av, har numera tre.Jonatan79 skrev:
Är det mina synpunkter som efterfrågas, eller myndigheternas?
Bara notera för övriga som vill överklaga till MMD Vänersborg, en överklagan avslås där på mindre än 20 dagar, snabb handläggning med andra ord.
Är inte på något sätt insatt hur en MMD fungerar, synd att man inte kan eller får vara närvara vid förhandlingarna.
Och tyvärr är jag så trött på grannen och hans otidliga och egenmäktiga uppförande, att jag försöker överklaga ärendet till MMÖD.
Elak?
Nej trött, men förstått att många har problem med sina grannar så inte bara jag.
Tänk bara på att för att ärendet ska tas upp i MÖD behövs prövningstillstånd. Du behöver alltså argumentera för varför domstolen ska ge prövningstillstånd. Att frågan gäller ett osäkert rättsläge som behöver klargöras är ett vanligt sådant.J JRH77 skrev:Vilket överklagande är du intresserad av, har numera tre.
Bara notera för övriga som vill överklaga till MMD Vänersborg, en överklagan avslås där på mindre än 20 dagar, snabb handläggning med andra ord.
Är inte på något sätt insatt hur en MMD fungerar, synd att man inte kan eller får vara närvara vid förhandlingarna.
Och tyvärr är jag så trött på grannen och hans otidliga och egenmäktiga uppförande, att jag försöker överklaga ärendet till MMÖD.
Elak?
Nej trött, men förstått att många har problem med sina grannar så inte bara jag.
Kan ju tycka det är märkligt att grannen utan ditt medgivande får bygga en carport fram till tomtgränsen bara för att det redan finns andra byggnader som står i tomtgränsen.
Utöver carporten, är det något annat som nu byggs närmare än 4,5 meter?
Får du inte igenom någon överklagan är väl det enda sättet du kan rädda din insyn att plantera en häck som snabbt tar sig upp till en höjd som hindrar grannens siktlinje. Det är du i din fulla rätt att göra, dock lär ju knappast grannen gilla det. Men lika lite som du har veto över grannens tomt har grannen veto över din.
Får du inte igenom någon överklagan är väl det enda sättet du kan rädda din insyn att plantera en häck som snabbt tar sig upp till en höjd som hindrar grannens siktlinje. Det är du i din fulla rätt att göra, dock lär ju knappast grannen gilla det. Men lika lite som du har veto över grannens tomt har grannen veto över din.
Jag överklagar egentligen inte av det skälet, har fört långa diskussioner med paret där jag försökt få dom ändra fönsterstorlek och att jag inte helt uppskattar en byggnad exakt efter tomtgränsen.harry73 skrev:
Och just så skrivit i överklagan, inget om personliga förehavanden med paret.
Och noterar åter, att i vissa ej detaljplanerade områden tillåts byggnader exakt efter tomtgräns, trots att det rör sig om ett område med fristående hus och inte ett kedjehus eller radhusområde.
Och då tydligen att en byggnad som helt exakt fyller upp en tomt utan minsta avstånd till tomtgräns är fullt tillåten.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 963 inlägg
Det är just det att insyn och t.ex. utsikt som argument är extremt lågt värderat och byggrätt högt värderat. Där vinner man aldrig. Om ett fönster är stort eller inte påverkar knappast heller.
Du bör kunna bygga ett plank på din sida såslipper du helt bekymmer med insyn och trimning av häck
Du bör kunna bygga ett plank på din sida såslipper du helt bekymmer med insyn och trimning av häck
Nej ingen annan byggnation är planerad i detta fallet nära en tomtgräns annat än den carport som dom begärt bygglov för.T ToRy skrev:Kan ju tycka det är märkligt att grannen utan ditt medgivande får bygga en carport fram till tomtgränsen bara för att det redan finns andra byggnader som står i tomtgränsen.
Det är ett stort hus på liten tomt, avståndet från husvägg till vår tomtgräns är 4 meter, till nästa grannes tomt längre ned på gatan 4,6 meter.
Och det är på vår redan i min uppfattning korta 4 meter till gränsen nu skall bli 0 meter.
Jo tyvärr enda möjligheten, får köpa på mig ett antal stora granar och plantera en egen häck.
Finns så vitt jag vet inga möjligheter för grannen att klaga på en hög häck som ger oss insynsskydd.
Blir kanske lite tråkigt för dom med en massiv granhäck just utanför fönstret, men tyvärr enda changsen sedan jag först länge försökt tala dom till rätta, samt då nu uttömt mina lagliga rättigheter till en ändring i ritningarna.
Tack för tipset, skall försöka läsa på lite mera!N Noell skrev:
Tack för svaret!Johannes Carlsson skrev:
Behövs det inte ett bygglov för ett högre plank, i detta fallet blir det väl runt 5 - 6 meter högt?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 963 inlägg
Ja precis, men det kan du nog få om det är så illa för dig
Jag förstår inte hur placeringen av en carport gör att du får mer insyn på din tomt. Har grannen sågat ner din häck som växer på din tomt är det ett lagbrott om det skett utan tillåtelse, däremot får de plocka ner det som är på deras sida om tomtgränsen.
Det låter som att du slåss med fel argument, varför inte bara söka bygglov för ett 2,30 högt plank och placera där? Det låter som att både du och grannen hade blivit mest nöjda med det.
Det låter som att du slåss med fel argument, varför inte bara söka bygglov för ett 2,30 högt plank och placera där? Det låter som att både du och grannen hade blivit mest nöjda med det.
DU får gärna ladda upp allt i en fil tex i historisk ordning. Annars första ärendet hos kommunen bara.J JRH77 skrev:Vilket överklagande är du intresserad av, har numera tre.
Elak?
Där jag bor var jag tvungen att ha godkänt från grannfastigheten för att få bygga närmare än 4.5m från tomt gränsen. Jag bor utanför detaljplanerat område, det var inga iof problem att få godkännandet från skogsvaktaren då det är ett skogsbolag som äger marken runtom. Men i mitt fall är det nästan skrattretande, då avståndet till närmsta hus är 1 km fågelvägen.J JRH77 skrev:
Byggde du något bygglovsbefriat?M mattoys skrev:Där jag bor var jag tvungen att ha godkänt från grannfastigheten för att få bygga närmare än 4.5m från tomt gränsen. Jag bor utanför detaljplanerat område, det var inga iof problem att få godkännandet från skogsvaktaren då det är ett skogsbolag som äger marken runtom. Men i mitt fall är det nästan skrattretande, då avståndet till närmsta hus är 1 km fågelvägen.
Då är kravet alltid minst 4,5 meter.
För åtgärder som omges av bygglov finns det ingen fast absolut gräns. De där 4,5 metrarna spökar ändå, det brukar vara det magiska avståndet då de flesta problem med att få bygglov försvinner*, men man kan mycket väl få bugglov närmare gränsen.
Se detta från denna kommun (det går nog att hitta motsvarande på boverkets hemsidor)
https://www.stenungsund.se/webbsido...enfarjagbygga.4.4db042ae149cb01efa87d4f4.html
* Problem med bygglov kan finnas kvar, men då brukar det vara saker som för långt till bostadshuset, att det inte passar landskapsbilden, att fornlämningar stör osv osv.
Men efter 4,5 meters avstånd så tar man som regel aldrig någon mer hänsyn gentemot rågrannen.
Spaljé är bygglovsbefriat och får vara hur hög som helst. 50 % genomsläpplighet är väl vad som gäller?
Sätt upp en 6 m hög spaljé längs tomtgränsen, sedan en till 6 m hög spaljé 0,5 m längre in på din tomt, där brädorna är placerade i omvänd ordning. Vips har du 6 m plank utan bygglov.
Sätt upp en 6 m hög spaljé längs tomtgränsen, sedan en till 6 m hög spaljé 0,5 m längre in på din tomt, där brädorna är placerade i omvänd ordning. Vips har du 6 m plank utan bygglov.