Vi funderade på att bredda uteplatsen, och fick veta att till och med den skulle vara 4,5 meter från tomtgräns, eller med grannens tillstånd.....

Mikael_L
Uteplats på mark och lågt altandäck (lågt så man inte kan vistas under det eller använda utrymmet) får anläggas fram till tomtgräns, behöver inte bygglov eller granngodkännande.

• Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
Vi funderade på att bredda uteplatsen, och fick veta att till och med den skulle vara 4,5 meter från tomtgräns, eller med grannens tillstånd.....
Om du ska bygga ett trädäck i marknivå krävs det inget bygglov.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Om du ska bygga ett trädäck i marknivå krävs det inget bygglov.
Jag kom fram till motsatsen (Stockholm), men kan ha läst fel.....

L largab skrev:
Följer de detaljplanen? Isåfall har han all rätt att bygga oavsett granntyckanden.
finns ingen detaljplan. som du kan läsa

S Simsgrodan skrev:
Stockholm har flera kommuner men de flesta godkänner upp till 80 cm.

S Simsgrodan skrev:
Så länge det inte räknas som nybyggnation så kan du nog fylla hela tomten med trädäck istället för gräs om du vill.

J JRH77 skrev:
Hej!

Har en "rolig" granne som planerat en påbyggnad på sitt hus, som tyvärr kommer att ge honom fri insyn över vår tomt.

Har givits möjligheter att kommentera till kommunen, inget resultat, till Länsstyrelsen, inget resultat och nu senast Mark och Miljödomstolen, åter inget resultat verkar det som.

Det senaste från MMD har jag enbart fått veta genom grannen, som i går eftermiddag började sända mig ilskna SMS krav på någon gran vid tomtgränsen som han retat sig på, mängder med ilskna tykna krävande SMS har jag fått värja mig från - slutet var att han triumferande meddelade mig att "Jasså, du vet minsann inte att du förlorat i MMD".

Vinsten i MMD firades alltså med en skur av ilskna SMS med krav riktat mot oss.

Nåväl, hade i alla fall hoppats på en lugn sommar, men inte - MMD tog bara 19 dagar för beslutet, vad det nu är får jag eventuellt veta så småningom.

Är dock fascinerad av faktumet att man som granne inte får ha minsta synpunkt på ett bygge som tar ifrån en allt insynsskydd, med fönster med direkt insyn in i vårt hus och altan, till detta en balkong på då blivande 2:a våningen med fri översyn över vår tomt.

Dessutom en carport direkt mot tomtgränsen, tillåtet pga att det inte är detaljplanerat område.

Ingen som har några goda råd, verkar vara hopplöst?

Tråkig framför allt att MMD var så snabb i handläggningen, till mig sade dom att det tar 6 månader innan dom klarat av 75% av fallen, hade i alla fall hoppats på lite lugn ett tag.
har du något beslut på att ingen ska få se in på din tomt?
J JRH77 skrev:
Hej!

Har en "rolig" granne som planerat en påbyggnad på sitt hus, som tyvärr kommer att ge honom fri insyn över vår tomt.

Har givits möjligheter att kommentera till kommunen, inget resultat, till Länsstyrelsen, inget resultat och nu senast Mark och Miljödomstolen, åter inget resultat verkar det som.

Det senaste från MMD har jag enbart fått veta genom grannen, som i går eftermiddag började sända mig ilskna SMS krav på någon gran vid tomtgränsen som han retat sig på, mängder med ilskna tykna krävande SMS har jag fått värja mig från - slutet var att han triumferande meddelade mig att "Jasså, du vet minsann inte att du förlorat i MMD".

Vinsten i MMD firades alltså med en skur av ilskna SMS med krav riktat mot oss.

Nåväl, hade i alla fall hoppats på en lugn sommar, men inte - MMD tog bara 19 dagar för beslutet, vad det nu är får jag eventuellt veta så småningom.

Är dock fascinerad av faktumet att man som granne inte får ha minsta synpunkt på ett bygge som tar ifrån en allt insynsskydd, med fönster med direkt insyn in i vårt hus och altan, till detta en balkong på då blivande 2:a våningen med fri översyn över vår tomt.

Dessutom en carport direkt mot tomtgränsen, tillåtet pga att det inte är detaljplanerat område.

Ingen som har några goda råd, verkar vara hopplöst?

Tråkig framför allt att MMD var så snabb i handläggningen, till mig sade dom att det tar 6 månader innan dom klarat av 75% av fallen, hade i alla fall hoppats på lite lugn ett tag.
att de ser in på din tomt är inget skäl till att de inte ska få bygga samma sak om någon bygger så att du tappar din sjö eller havsutsikt. utsikt har man inget man äger. enda möjligheten för dig att stoppa bygget är att grannens hus blir så högt att det skuggar rejält större delen av dagen. finns hjälpmedel på nätet där du kan få hjälp med skuggbildning men detta brukar tillämpas på höga fastigheter inte villor.

Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Så länge det inte räknas som nybyggnation så kan du nog fylla hela tomten med trädäck istället för gräs om du vill.
Ja, det verkar ju rimligt att jag får välja markbeläggning och placera mina utemöbler som jag själv vill på min tomt. Tack!

• Älska
Kristian Ask
  • Laddar…
M M.sandström skrev:
Kan inget om detta men måste han inte underhålla sina byggnader från din tomt?
Det är rekommendationen i min kommun, om det sedan håller juridiskt är jag osäker på.

J JRH77 skrev:
Ja redan idag springer dom utan att säga till runt på tomten för att underhålla sin häck.

Blir väl spring för att kontrollera andra sidan av carporten med.
Hur nära fastighetsgräns kommer carporten?

J JRH77 skrev:
Oj då, är inte ilsken och försöker inte heller förstöra för honom - har bott här 33 år och tyvärr vant mig att ha en tomt utan insyn - förstår att jag nu måste vänja mig att ha full insyn över hela tomten och in i mitt hus.

Har även kommit med stillsamma förslag till alternativ fönsterplacering för minskad insyn, dock utan resultat.

Som du säger, man bygger exakt hur man vill, utan att bry sig om grannarna, utan att bry sig om synpunkter på byggnader nära gränsen - en bygglovsansökan beviljas oavsett grannarnas synpunkter bara den uppfyller vissa andra krav.

Frågan är väl då varför man får uttala sig om ett planerat bygge, eftersom ingen ändå lyssnar.
Det händer att byggnadsnämnden lyssnar på grannars yttrande. I min kommun bad byggnadsnämnden en sökande att ta bort ett fönster i fasaden som vätte mot grannens sovrum. Han gjorde det, fick bygglov och grannsämjan bevarades.

J JRH77 skrev:
Hade en egen äldre granhäck, som grannen numera har rensat bort med motiveringen att just hans häck växte dåligt.
Men som så påpekas får väl hämta gran och anlägga en ny.

Grannen har sprungit runt och klagat på min granhäck och granar, han skulle enbart "ta bort några döda grenar" närmast sin häck - nästan hela min gamla granhäck försvann med nära på obefintligt insynsskydd.

Hans nuvarande fastighet står i dag cirka 4 meter ut från tomtgränsen, kanske någon decimeter till.

Och carporten kommer vara 4 meter ut från husväggen, verkar vara så att taket går över häcken, detta då häcken är belägen på hans tomt.
Så ja exakt enligt tomtgränsen, mätt från taket på carporten.

Tack för alla som är bollplank för mina funderingar, byggplanerna gör stor inverkan på vår boendemiljö (y)
Har du sett bygglovshandlingarna? Där borde avståndet till fastighetsgräns framgå exakt. I min kommun skulle byggnadsnämnden inte bevilja något som låg på fastighetsgräns.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J JRH77 skrev:
Tack för svaret!

Behövs det inte ett bygglov för ett högre plank, i detta fallet blir det väl runt 5 - 6 meter högt?
Jo, det krävs bygglov. Och grannen kommer att höras under handläggningens gång.

Bara nyfiken, du lät honom alltså klippa i häcken på din tomt efter eget godtycke?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.