Hej!
Vi har ett gammalt hus som ligger lite märkligt till mot gatan, vilket resulterar i en liten "tårtbit" av gräs på ena sidan av huset. Där har jag planer på att plantera något träd som skulle kunna skugga våra vardagsrumsfönster på sommaren.
Ytan är inte så stor, så jag är ute efter något som inte får väldigt bred stam, men som får en rätt tät och bred krona, för att maximera skuggning. Jag tänker runt 5 meter högt bör vara lagom. Jag undviker gärna fruktträd, och det får gärna växa till sig rätt så fort. Läget är i väst.
Jag har noll erfarenhet av träd så jag vet inte ens vart jag ska börja.
Vi bor i mittersta Skåne, växtzon 2/3.
Bifogar en expertmässig rendering av min vision, samt hur stor yta jag har att jobba med.
Vi har ett gammalt hus som ligger lite märkligt till mot gatan, vilket resulterar i en liten "tårtbit" av gräs på ena sidan av huset. Där har jag planer på att plantera något träd som skulle kunna skugga våra vardagsrumsfönster på sommaren.
Ytan är inte så stor, så jag är ute efter något som inte får väldigt bred stam, men som får en rätt tät och bred krona, för att maximera skuggning. Jag tänker runt 5 meter högt bör vara lagom. Jag undviker gärna fruktträd, och det får gärna växa till sig rätt så fort. Läget är i väst.
Jag har noll erfarenhet av träd så jag vet inte ens vart jag ska börja.
Vi bor i mittersta Skåne, växtzon 2/3.
Bifogar en expertmässig rendering av min vision, samt hur stor yta jag har att jobba med.
Administrator
· Skåne
· 8 751 inlägg
Klotnäverlönn är ett annat förslag. Vi satte just sådana då vi fick tips om att de har litet rotsystem och inte skulle riskera att skada vår grund eftersom de behövde stå nära huset.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 710 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 710 inlägg
Rent allmänt så är det där motstridiga krav. Det finns nog inga träd som både växer fort i början och sen inte växer alls när de har uppnått en viss storlek. Träd växer med hyfsat konstant hastighet tills de börjar dö, i alla fall om de trivs. Den höjd som trädgårdsfirmorna uppger brukar vara höjden efter 10 år.Z Zoofus skrev:
Ett träd som är ungefär 5 högt har i många fall en radie på 2 m. Du behöver ju hålla in bredden så att den inte går ut över gångbanorna.
Har funderat på det, men eftersom det ligger i en korsning så finns det som jag uppfattat det krav på genomsiktlighet. Om det är en buske får den inte bli högre än 80 cm (tror jag det var). Det blir inte mycket skugga av det.A AndersS skrev:
Jo det förstår jag ju. Krävs det att det hålls klippt mot gatan får jag så klart se till att det hålls efter.BirgitS skrev:
Rent allmänt så är det där motstridiga krav. Det finns nog inga träd som både växer fort i början och sen inte växer alls när de har uppnått en viss storlek. Träd växer med hyfsat konstant hastighet tills de börjar dö, i alla fall om de trivs. Den höjd som trädgårdsfirmorna uppger brukar vara höjden efter 10 år.
Ett träd som är ungefär 5 högt har i många fall en radie på 2 m. Du behöver ju hålla in bredden så att den inte går ut över gångbanorna.
Jag menade mer att det bör börja ge bra med skugga runt 5 meters höjd, så det bör bli minst så högt, och gärna inom en rätt rimlig tidshorisont.
Det är mycket möjligt! Ska defintivt titta på det. Min uppfattning av rönn är dock att de inte är särskilt täta i kronan? Men det kanske skiljer sig mellan sorter.redarn skrev:
Angående fruktträd är det främst för att jag vill undvika fallfrukt, speciellt ut på gatan. Har nog med äpplen att ta hand om på andra sidan trädgården.
Tänker att om syftet är skuggning behöver de inte vara helt täta. I alla fall inte som jag förstår behovet.Z Zoofus skrev:Det är mycket möjligt! Ska defintivt titta på det. Min uppfattning av rönn är dock att de inte är särskilt täta i kronan? Men det kanske skiljer sig mellan sorter.
Angående fruktträd är det främst för att jag vill undvika fallfrukt, speciellt ut på gatan. Har nog med äpplen att ta hand om på andra sidan trädgården.
Sen vet jag det finns täta formklippta exemplar också, känner inte till om det är en annan sort eller det blir så vid klippning.
En buske kan växa som ett träd om det bara klipps/bekärs, egentligen ingen skillnad.😇Z Zoofus skrev:
Så det bästa alternativet utifrån era förutsättningar.
Klicka här för att svara