Det var ju illa, faktum är att det är lika illa häromkring. Jag har jagat en rätt länge också, men så är jag snål också 
Ett annat tips är att ringa runt och kolla med återförsäljarna. De har ofta sågar som de bytt in.
Ett annat tips är att ringa runt och kolla med återförsäljarna. De har ofta sågar som de bytt in.
Tror du skrev i en annan tråd har du hade ca 2500m2 tomt och sedan lite utanför 2000-3000m2?
Det blir ju inga stora mängder och för det behövs inga proffsmodeller. Du klarar dig bra med en enklare men den ska en sele och rak rigg.
Själv kör jag kring fritidshuset med både gräs/sly och sågklinga, blir väl 2-3 hektar jag håller slyrent och en del gräs som slås varje år i varierande terräng. Har kört de senaste 4-5 åren med en liten Stihlsåg av modell FS130 (tror min är snäppet mindre i motor). Och det blir nog inte mera än 10-15 timmar/år den snurrar.
Så väljer du ett erkänt bra märke och låter priset hamna runt 4000:- så bör du kunna få en ny såg som passar bra för dig.
Det blir ju inga stora mängder och för det behövs inga proffsmodeller. Du klarar dig bra med en enklare men den ska en sele och rak rigg.
Själv kör jag kring fritidshuset med både gräs/sly och sågklinga, blir väl 2-3 hektar jag håller slyrent och en del gräs som slås varje år i varierande terräng. Har kört de senaste 4-5 åren med en liten Stihlsåg av modell FS130 (tror min är snäppet mindre i motor). Och det blir nog inte mera än 10-15 timmar/år den snurrar.
Så väljer du ett erkänt bra märke och låter priset hamna runt 4000:- så bör du kunna få en ny såg som passar bra för dig.
Ja större än fs130 behövs inte för en större tomt och den blir ändå för stor för finliret. Man måste komplettera med en trimmer också. Jag tittade på större sågar än 130an först men är glad att jag inte hittade det jag sökte på blocket - större sågar blir tyngre och det är sannerligen inget att sträva efter. Tyvärr får man lägga till en tusing för att få en 130. Billigaste jag hittar är 5 lappar i uppsala, brukar vara svårt att pruta hos Stihlhandlarna också, dom vet att dom säljer bra skit....
det man ofta tappar på "billigare" modeller och som jag föredrar är:
1.vikt samt balans i maskinen dvs den hänger välbalanserat.
2.bra sele som fördelar tyngden på kroppen, lätt att ta av/på.
3.bra effekt, rejält trimmerhuvud med automatutrullning("dutt")
4.bra kling/trimmer-skydd
5.effekt,effekt, effekt....
6.bra klingor/tillbehör..
Kör Stihl som trimmer/kombi o Husqvarna som röjsåg.
Jag tror du kommer vara nöjd med ditt köp. Batteridrivet/eldrivet, b&d, Ryobi mfl har inget i denna
bransch att göra...
//
M
1.vikt samt balans i maskinen dvs den hänger välbalanserat.
2.bra sele som fördelar tyngden på kroppen, lätt att ta av/på.
3.bra effekt, rejält trimmerhuvud med automatutrullning("dutt")
4.bra kling/trimmer-skydd
5.effekt,effekt, effekt....
6.bra klingor/tillbehör..
Kör Stihl som trimmer/kombi o Husqvarna som röjsåg.
Jag tror du kommer vara nöjd med ditt köp. Batteridrivet/eldrivet, b&d, Ryobi mfl har inget i denna
bransch att göra...
//
M
Annars så kan jag även slå ett slag för Honda. Riktigt fina röjsågar med en urstark 4-taktare. Dock kostar den ju en slant...
Klicka här för att svara