5 618 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Förslag på röjsåg?
Sida 1 av 2
Jag måste röja upp på min nyinköpta tomt. Tomten är helt igenvuxen med sly och buskar. En grästrimmer är för klen, så jag måste införskaffa en röjsåg som kan ta lite grövre buskar. Dock har jag lite tidspress. Skulle behöva göra rensningen på tisdag och onsdag. Kan jag få tag på en hyfsad röjsåg för runt 2000 kr? Ny eller begagnad spelar ingen roll, bara den klara av lite grövre buskar och sly.
Förslag på röjsågar och butiker som säljer dessa i Stockholmsområdet?
Förslag på begagnade?
Förslag på röjsågar och butiker som säljer dessa i Stockholmsområdet?
Förslag på begagnade?
Om du bara har 2 dagar på dig och det ska vara färdigt på onsdag borde väl det smidigaste vara att hyra en?
http://www.ramirent.se/Produkter/Anlaggningsmaskiner/Ovriga-anlaggningsmaskiner/
En Husqvarna för 272 ex moms per dag.
Då borde du få en bra maskin för ditt röjande.
http://www.ramirent.se/Produkter/Anlaggningsmaskiner/Ovriga-anlaggningsmaskiner/
En Husqvarna för 272 ex moms per dag.
Då borde du få en bra maskin för ditt röjande.
Jag kommer att behöva ha en i framtiden för att röja lite utanför tomten med jämna mellanrum, så det är nog lika bra att köpa en. Kan tänka mig att höja budgeten till runt 4000kr, eftersom jag gärna vill ha en helt ok röj och ingen budget sak. Såg att Ryobi hade någon batteridriven röjsåg för runt 3500kr. Men man kanske ska satsa på bensindriven?
Batteridriven och röjsåg i samma mening låter lite motsägelsefullt, tyvärr. 
Satsa på en bensinare som vill köra av sly och buskar, kan nog krävas nån form av 'icke-tråd' maskin för sly tom.
Satsa på en bensinare som vill köra av sly och buskar, kan nog krävas nån form av 'icke-tråd' maskin för sly tom.
Ska du röja en hel tomt så ska du ha en riktig röjsåg med klinga och den ska vara bensindriven. Jonsered, husqvarna, stihl är bra och välkända märken. Du får lätt en sådan för 4 tkr begagnad i proffsmodell på blocket. Håll dock höjd i din budget för skyddsutrustning och kanske en ny klinga om du köper begagnat.
Har du en någorlunda platt och lätthanterlig tomt föreslår jag att du hyr en röjsåg håller undan med gräsklipparen därefter, har du en stenig och eländig tomt av normalstorlek så föreslår jag också att du hyr en röjsåg men lägg mellanskillnaden på begagnad gräsklippare som används enkom för att hålla efter.
Har du däremot en stor och eländig tomt så anser jag nog att röjsåg är ett relevant köp, men som det låter så är det nog lämpligare att hyra en röjsåg särskilt med tanke på budget och tidspress.
Har du däremot en stor och eländig tomt så anser jag nog att röjsåg är ett relevant köp, men som det låter så är det nog lämpligare att hyra en röjsåg särskilt med tanke på budget och tidspress.
Tack för era förslag. Bra att veta ungefär vilka märken man ska hålla utkik efter. Jag blir nog tvungen att vänta med att röja tomten. Viktigare att få tag på bra grejer. Känns tråkigt att lägga över 350 kr per dag på en röjsåg nu och sen ytterligare 150-200kr för slipning av klingan efter hyrperioden. Då är det bättre att jag väntar och lägger dom pengarna på en riktig röjsåg. Jag kommer nämligen behöva röja utanför tomten i framtiden också, och där kan jag varken använda trimmer eller gräsklippare.
Ser ni någon bra begagnad röjsåg eller ny för den delen för bra pris i Stockholmsområdet så hör gärna av er. Ska själv försöka leta så mycket det går under tiden. Bra att ni gav mig lite förslag på bra märken!
Ser ni någon bra begagnad röjsåg eller ny för den delen för bra pris i Stockholmsområdet så hör gärna av er. Ska själv försöka leta så mycket det går under tiden. Bra att ni gav mig lite förslag på bra märken!
Är det bråttom så hyr en istället för att göra ett panikköp som du kanske ångrar.
Sen kommer du ha tid på dig att läsa in dig på olika märken och modellers respektive för- och nackdelar och tråla blocket efter en lämplig begagnad.
Jag har själv en bensindriven Stihl som får jobba med mycket sly och häckar i steniga, grötiga skogsbackar. Jag är väldigt nöjd med den och kan verkligen rekommendera! Något som är viktigt att tänka på är hur bekväm den är att bära, det blir snedbelastning hur man än gör och ett bra bärsystem är värt mycket!
Batteridrivet orkar jag inte ens hitta på ett svar till...
Sen kommer du ha tid på dig att läsa in dig på olika märken och modellers respektive för- och nackdelar och tråla blocket efter en lämplig begagnad.
Jag har själv en bensindriven Stihl som får jobba med mycket sly och häckar i steniga, grötiga skogsbackar. Jag är väldigt nöjd med den och kan verkligen rekommendera! Något som är viktigt att tänka på är hur bekväm den är att bära, det blir snedbelastning hur man än gör och ett bra bärsystem är värt mycket!
Batteridrivet orkar jag inte ens hitta på ett svar till...