J Jarlsgård skrev:
Nu kanske jag missat något, men var är tvn tänkt att vara? För jag ser inte vart den skulle kunna sitta när jag kollar på planlösningen :)

Jag kan förstå delen med korridoren.

Gällande fönstret i badrummet så förste jag absolut. Man hade ju dock kunnat dra in väggen till vänster om wc dörren 10-20cm, vilket så inte påverkar fönstret men ger lite mer utrymme åt resterande del :)
Hej.

Placering av TV:
Ritning av en lägenhetsplan med markerad TV-position nära en passage till badrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bra tips att man kan ha som en liten "korridor" in till badrummet med fönstret. :)
Skall bolla detta med min Sambo men är lite rädd att det kan påverka ljusinsläppet negativt.

Hur ligger fönstren? Är de mot öst så lär inte ljusinsläppet påverkas :cool:

J Jarlsgård skrev:
Hur ligger fönstren? Är de mot öst så lär inte ljusinsläppet påverkas :cool:
Fönstret ligger Nordöst. :)
Vi skissade och det påverkar inte så mycket med 20 cm liten "korridor" innanför dörren till badrummet.
Men då vi vill ha skjutdörrar behöver vi en rak vägg så det fungerar tyvärr inte. :/

-Erik

Hej.

Har lekt lite med placering av trappa och vi har kommit på detta. Vad tycks? :)

Övervåning:
Ritning av en husplan med markerade rum som kök, vardagsrum, badrum och en trappa placerad mellan våningar.
Skapa konto

Källaren:
Arkitektonisk ritning av en husplan med markerade badrum, tvättstuga och källare inklusive trappplacering.
Skapa konto

Mvh Erik

Det som jag har svårast för med era planer här är nog att väggen mellan kök o v-rum tas bort?

Som jag ser det så vinner ni absolut ingenting på det. Möjligen att det kanske känns lite luftigare, samtidigt så känns det som om alla rum blir mer svårmöblerade och trappans placering där den tar upp den lilla väggyta som finns gör det ännu värre... :thinking:

• Gilla
16386
  • Laddar…
Erik_Andersson78 Erik_Andersson78 skrev:
Hej.

Har lekt lite med placering av trappa och vi har kommit på detta. Vad tycks? :)

Övervåning:
[bild]
Källaren:
[bild]

Mvh Erik
Vardagsrummet ser ut att bli mycket svåranvänt. Hur hade ni tänkt att möblera det?

J Jarlsgård skrev:
Det som jag har svårast för med era planer här är nog att väggen mellan kök o v-rum tas bort?

Som jag ser det så vinner ni absolut ingenting på det. Möjligen att det kanske känns lite luftigare, samtidigt så känns det som om alla rum blir mer svårmöblerade och trappans placering där den tar upp den lilla väggyta som finns gör det ännu värre... :thinking:
Håller med! Och utan en dörr ner till sovrummet så blir en öppen planlösning ännu sämre ur ett ljudperspektiv. Hur ska man kunna vila när man är sjuk eller trött?

Hej.

Väggen mellan kök och vardagsrum är sedan länge nedtagen. :)

Ja det är där vi har som problem med, att kunna få till trappans placering utan att förstöra för mycket på ovanvåningen. :/ Vi trivs med den öppna planlösningen vi har nu och det känns som hur vi flyttar trappan så blir på bekostnad av yta på ovanvåningen... Detta vet vi om men vi vill minimera "skadan" så mycket som möjligt då vi kommer leva med beslutet väldigt länge.

Med planlösningen som jag visade senast kan vi få till en ganska bra möblering i vardagsrummet utifrån de möbler vi har nu och där TV är placerad. Kommer ju fortfarande kännas som en öppen planlösning men vi kan inte gå runt matbordet lika lätt. Men då kommer trappan sluta precis framför dörren till badrummet och det är inte så roligt. Kanske kan vända trappan så vi kommer ner mot sängen och fönster istället? Hmmm

Ingen i familjen är ljudkänslig och vi vill inte ha någon dörr in till sovrummet. Vi ser inga problem där. :)

Mvh Erik.

BirgitS
Vill varna för skjutdörr till badrummet, en sån är betydligt svårare att stänga vilket lätt leder till att om nån har bråttom till toaletten på natten, t.ex. pga. illamående eller dålig mage, så är det stor risk för att den andra kommer att höra allt som sker väldigt bra.

Jag funderar på det här.

Ni har en dörr in ifrån förrådskorridoren I källaren, eller hur?
Vilket gör att man kan ta in möbler och sånt den vägen.

Därför hade jag faktiskt satt in den trappmodell som tar upp minst yta och som kanske är den bästa i ert fall, nämligen spiraltrappan..

Det tror jag hade blivit den bästa lösningen

Edit:

Jag bygger på mitt inlägg.

Här är de problem jag ser
  • Med trappan enligt första förslaget så kommer man: 1. Ha det väldigt jobbigt att putsa fönstret i vardagsrummet. 2. Måste gå igenom hela sovrummet. 3. Gå in under trappan.
  • Med trappan längs med den fönsterfria väggen så kommer TV vinkeln bli helt knas.
  • Med trappan i mitten så får man en tjock rumsavdelare, och man får gå omvägar där nere. Dessutom blir vardagsrummet en lång smal rektangel. Det kanske funkar med era nuvarande möbler, men skulle ni vilja göra om i framtiden så är ni helt låsta till den möbleringen tack vare trappan. Det kommer dessutom kännas ihopklämt att ta sig till soffan.
Vad är då orsaken till alla dessa problem?
Jo, i mina ögon beror det framförallt på 3 saker.
Den första är trappans storlek. Du har ritat en trappa med vilplan, men i ärlighetens namn så känner jag inte att ni har måtten till att unna er den lyxen. Den inkräktar helt enkelt för mycket på de ytorna som är där uppe.

Den andra punkten är just brist på utrymme.
Och den sista är avsaknaden av väggen mellan kök och vardagsrum.

Så är man ute efter ren yteffektivitet så är spiraltrappa nog erat bästa alternativ. Men så är det också den sämsta trappan enligt mig. Och då ni har för avsikt att bo där länge till så kanske en vanlig L-trappa är att föredra.

Det är synd att kaminen finns. Hade den inte funnits så hade detta varit mycket enklare i min bok. Då hade jag bara lagt trappan spikrak längs med den "gamla" köksväggen. Det hade gjort att man kommit ner mellan sov och WC/tvätt. Hade man då i framtiden velat avskärma sovrummet hade det varit lätt gjort.

Alternativet att ha trappan mot den fönsterfria "ytterväggen" hade också funkat bra, om väggen mellan kök och vardagsrum funnits. Då hade man kunnat möblera på ett bra sätt.

Men som det är nu så hittar jag inga bra förslag alls.
Jag börjar nästa överväga om ni inte skulle ha vardagsrummet där nere i stället och ha sovrummet där uppe...

Det finns egentligen bara en lösning i detta skedet som jag tror kunnat funka OK och det är följande.
Öppningen in från hallen till vardagsrummet flyttas så den är precis vid kaminen istället.
Trappan förläggs mot väggen mellan hall och vardagsrum.
Det hade gjort att kök/vrum blir mer eller mindre helt rektangulärt.
Det enda jag är osäker på där är hur dörren i källaren "klarat sig undan" en sådan trapp..

Redigerat:
  • Gilla
Erik_Andersson78
  • Laddar…
Hej och tack för svar.

Måste smälta informationen och återkommer. :)

Mvh Erik

Hej.

Slutligen och äntligen spikat layouten! :)

Trappan blir i mitten av vardagsrum/kök och och följer linjerna för gamla indelningen av rummen.
Kommer fortfarande kännas som en öppen planlösning och vi kan behålla hur vi har möblerna nu i både kök och vardagsrum. Och vi har stora möjligheter nere i källaren att få till det bra och som vi vill ha det.
Trappan och dess öppning blir så lite så möjligt och trappan kommer inte följa rekommenderade djup och höjdmått. Haft en trapptillverkare här och det kommer inte bli för mycket utanför och fortfarande kännas helt ok att gå i trappan.

Stort tack för all hjälp!
Kom gärna med feedback för vi kan faktiskt fortfarande ändra oss. :)

Planritning över en våning med kök, vardagsrum och trappans placering, markerad i anslutning till hallen.
Skapa konto

Ritning av en husplan med badrum, tvättstuga och en källare, markerad trappa i mitten av rummen.
Skapa konto

Mvh Erik.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.