kamy skrev:
Visst är det så!

[länk]
Skönt att man har lite koll då iaf. ;)

Jag kanske sticker ut hakan men finns det några andra skivor än rostfritt ;-)

sigpl skrev:
Jag kanske sticker ut hakan men finns det några andra skivor än rostfritt ;-)
Rostfritt om man gillar repor, trä om man tycker om att olja, laminat om man tycker om att fuska och granit om man har pengar.

Läste om skivor i glas i senaste Plaza tror jag det var. Någon som testat?

CarlSthlm skrev:
Läste om skivor i glas i senaste Plaza tror jag det var. Någon som testat?
Intressant, man använder ju härdat glas under eldstäder o.s.v. så det borde ju inte vara några problem. Hade nog funkat att "klä" en laminerad träskiva t.ex..

Fast glas syns minsta lilla fläck och stänk på...

Glebster, klockrent, jag gillar tydligen olja då alltså :-)

yens skrev:
Glebster, klockrent, jag gillar tydligen olja då alltså :-)
Jag har granit... ;)

Har ni kollat på compositskivor, typ Corian.

Dyrt men superhygieniskt och kan fås i nästan hur många färger som helst.

P.S Tycker också mycket om VirrVarr från Formica - billigare och läckert.

Marge_III skrev:
Har ni kollat på compositskivor, typ Corian.

Dyrt men superhygieniskt och kan fås i nästan hur många färger som helst.
Mina egna erfarenheter av Corian är precis det motsatta
Fläckar, repor och just därför ohygieniskt
Granit däremot är det klart bästa vad det gäller hygien
Till och med plåt som man skulle tro är ett tätt material fastnar bakterier i oxiden
Det vill till ett microskop för att förstå, men små repor i materialet är en dröm för de små liven ;)

Tessok skrev:
Till och med plåt som man skulle tro är ett tätt material fastnar bakterier i oxiden
Det vill till ett microskop för att förstå, men små repor i materialet är en dröm för de små liven ;)
Oh håll upp... min rostfri bänk har inga rostbeläggningar och i övrigt så har dom små liven inget att leva på när man håller ytan ren. Om det är nu så viktigt med bakteriefritt så är ju händerna och naglarna det första man bör titta på innan man rör vid matvaror - tvätta med tvål i 10 min under rinnande vatten som kirurgerna gör :)
gaia

Visst skall man tvätta händerna innan och under matlagningen, och visst kan det bli lite noja med allt prat om salmonella och bakterier hit o dit.
Vi tål det mesta vi dagligen blir utsatta för.
Problemet är all mat som importeras eller nya bakteriestammar
De som jobbar med mat och fått utbildning om vad som är viktigt vet vad jag syftar på
Ett exempel är kontrollen på köksbänkar i dagisverksamheten
Prover skall tas med "tops" och skickas in för analys
Har man en yta som lagrar bakterier kan det bli stora problem
Vad jag syftade på med plåtbänkar är att de används i storkök och man tror att de är det bästa valet just ur hygiesynpunkt vilket inte är sant

Vi har ett högblankt vitt kök och ville egentligen ha en svart granitskiva. Då priset inte stämde med vår plånbok fick vi tips om zodiaq som bänkskiva. Zodiaq består av kvartsbaserat kompositmaterial och enligt återförsäljare är materialets basegenskaper att jämföras med natursten, men är överlägsen pga en hårdare,porfri yta. Efter att ha haft denna skiva i ca 1 månad är vi oerhört positiva. Den kostade mindre än hälften av IKEAS stenmjölskiva och är mycket mer högpolerad. Skivan finns i olika nyaner samt både matt som högpolerat. Vår skiva är 2 cm tjock och ser ut som svart galaxy granit. Rekommenderas!!!! Vi fick diskho underlimmad samt alla hörn fint rundade utan extra kostnad.

Bland annat Kvik har tunna kompaktlaminatskivor som är HUR snygga som helst!! Vi är lite inne på den svarta, men finns i vitt också (kan dock inte lova att det är samma nyans som på ert kök). Spana in dem!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.