Hej!
Jag befinner mig i Thailand och skulle vilja sätta upp en solcellsanläggning på huset.
Det speciella är att jag vill ha den off grid pga av att vi är ett litet område som har en egen transformator och ägaren av transformatorn är en problemperson som jag och många med mig har svårt att komma överens med. Sen ska vi betala servicar och reparationer av transformatorn.
Jag har tänkt mig ungefär så här:
paneler som ger ca 34,000 watt. Sätts upp 2 mot söder och en mot väst. En på carporttak, 10 paneler med15 ° mot syd, 12 st med 25° mot syd, 12 st med 25° mot väst. 545 kW styck, lägre effekt så får det bli fler paneler.
Sen undrar jag om det går att få till en hybridkonverter som kan köras på off grid. Orsaken att jag vill det är att rena offgridsystem blir för dyra för mig. Jag har fått pris på 1,2-1,3 MBAHT (ca 340-370' SEK) vilket överstiger min budget kraftigt. Jag har tänkt mig virka hälften. Vad det gäller batteriet så hade jag en ide på 25- 37 kW.
Jag har sett att det finns invertrar som de benämner hybrid off line.
Nu undrar jag om någon vet vad problemet ör att köra en Hybrid inverter off grid: är det att belastningen kan bli för hög Kan man motverka det genom att ha mera batterier?
Är det ngn som kan rekommendera hybrid inverter och batterier för off line?
Jag kan nämna att jag normalt inte använder mer än 1000 kWh/månad

Men 1000 kWh/månad blir 12000kWh/är och är ju likt årsförbrukningen i ett svenskt enfamiljshus. I Thailand behövs nog ingen värme, men kanske iställer kyla?

Du funderar på:
10 paneler à 545 Wp på carport, 15 graders takvinkel, mot syd.
12 paneler à 545 Wp, 25 graders takvinkel, mot syd.
12 paneler à 545 Wp, 25 graders takvinkel, mot väst.

Det blir totalt 18,53 kWp installerad paneleffekt. Måtte ge bra med kWh i Thailand.

Det finns Fronius Symo Gen24 10.0 Plus på 10 kW AC uteffekt 400 Volt 3-fas. Man får ha max. 15,0 kWp paneler kopplat till den.
Frågan är vad du har för spänning och om du har 3-fas eller bara 1-fas, i Thailandhyddan?

1 st växelriktare Fronius Symo Gen24 10.0 Plus på 10 kWmax 15 kWp paneleffekt), ca 35000 kr.
1 st Fronius Smart Meter(energimätare för att styra energiflöde), ca 3000 kr.
Lagringsbatteri BYD-B-Box Premium HVS 5.1 på 5,1 kWh, eller kanske på 11 kWh(ca 80000 kr)
1 st reservkraftomkopplare Ewitechm, ca 15000 kr.

Du behöver givetvis paneler, montagematerial för takfästen också, som kostar en slant.

Med detta ovan kan du köra enbart ödrift och låta transformatorägaren stå där med sin transformator. Du kan också slå om och ta transformatorägaren ström om du vill.

Enwitec 10015613-V1.0 just för Fronius Symo. Kostar nog ca 15000 kr. Den är 622 x 338 x 161 mm, ganska stor. Den har en inbyggd Fronius Smart Meter.

Se här reservkraftomkopplare:
https://www.byggahus.se/forum/threads/oedrift-off-grid-utan-batterilager.442232/#post-4628019

För tips solcellsanläggningar se http://solcellforum.se

Ska man vara elektriskt ansluten till elnätsbolaget och ibland kunna köra ödrift, behövs en reservkraftomkopplare. Det är för att säkerställa att ditt eget elsystem på säkert sätt frånskiljs från elnätabolagets elnät.
Du behöver även lagringsbatterier, BYD högvolts 11 kWh.

Går det att mata ut överskottsström ut via husets serviskabeln och sälja? Det kan nämligen hända att du producerar mer än vad du förmår att förbruka.

Redigerat:
  • Gilla
aner42
  • Laddar…
Du får ca 28500 kWh/år med de 34 st 545 Wp panelerna ovan.
I sept, som är sämst månad, får du ca 2000 kWh/mån.
I mars, som är bäst månad får du ca 2800 kWh/mån.
De övriga månadernas produktion ligger där i mellan.
Det verkar vara bra land att ha solcellspaneler i, Thailand.

Är inte sådan effektstarka paneler dyra? Finns det överhuvudtaget så effektstarka paneler? Väljer man litet effektsvagare brukar priset minska rejält.
Varför inte välja mer standard ca 375 till 400 Wp?

Kör du ö-drift, dvs har växelriktare och lagringsbatteri och reservkraftomkopplare, behöver du givietvis inte mata ut någon ström ut på allmänan elnätet, även om dina paneler förmår att producera mer än vad du förbrukar och lagringsbatteriet är fulladdat. Men jag tänkte att du kanske får bra betalat för ström du säljer?

Redigerat:
A Arnodt skrev:
Men 1000 kWh/månad blir 12000kWh/är och är ju likt årsförbrukningen i ett svenskt enfamiljshus. I Thailand behövs nog ingen värme, men kanske iställer kyla?

Du funderar på:
10 paneler à 545 Wp på carport, 15 graders takvinkel, mot syd.
12 paneler à 545 Wp, 25 graders takvinkel, mot syd.
12 paneler à 545 Wp, 25 graders takvinkel, mot väst.

Det blir totalt 18,53 kWp installerad paneleffekt. Måtte ge bra med kWh i Thailand.

Det finns Fronius Symo Gen24 10.0 Plus på 10 kW AC uteffekt 400 Volt 3-fas. Man får ha max. 15,0 kWp paneler kopplat till den.
Frågan är vad du har för spänning och om du har 3-fas eller bara 1-fas, i Thailandhyddan?

1 st växelriktare Fronius Symo Gen24 10.0 Plus på 10 kWmax 15 kWp paneleffekt), ca 35000 kr.
1 st Fronius Smart Meter(energimätare för att styra energiflöde), ca 3000 kr.
Lagringsbatteri BYD-B-Box Premium HVS 5.1 på 5,1 kWh, eller kanske på 11 kWh(ca 80000 kr)
1 st reservkraftomkopplare Ewitechm, ca 15000 kr.

Du behöver givetvis paneler, montagematerial för takfästen också, som kostar en slant.

Med detta ovan kan du köra enbart ödrift och låta transformatorägaren stå där med sin transformator. Du kan också slå om och ta transformatorägaren ström om du vill.

Enwitec 10015613-V1.0 just för Fronius Symo. Kostar nog ca 15000 kr. Den är 622 x 338 x 161 mm, ganska stor. Den har en inbyggd Fronius Smart Meter.

Se här reservkraftomkopplare:
[länk]

För tips solcellsanläggningar se [länk]

Ska man vara elektriskt ansluten till elnätsbolaget och ibland kunna köra ödrift, behövs en reservkraftomkopplare. Det är för att säkerställa att ditt eget elsystem på säkert sätt frånskiljs från elnätabolagets elnät.
Du behöver även lagringsbatterier, BYD högvolts 11 kWh.

Går det att mata ut överskottsström ut via husets serviskabeln och sälja? Det kan nämligen hända att du producerar mer än vad du förmår att förbruka.
Det är ju helt otroligt vilken suverän hjälp det går att få!
Ett stort tack till dig Arnodt! Om jag kommer att få till detta med dessa komponenter så vet jag en som blir bjuden till Thailand. Jag är en avdankad teleingenjör som fyller 80 i år som har fått för mig att jag ska se om det går att få till ett off grid solsystem. Jag försöker så smått sätta mig i att förstå vad det är som krävs och hur det fungerar. Tills nu har jag kontaktat 3 företag som håller till där jag bor i Hua Hin. De två första har då inte ingivit mig ngt förtroende. Den tredje som hade en norrman som ägare tyckte jag verkade bra men systemet skulle kosta ca 350' SEK, så det var inte att tänka på. Sen sa han att han inte var ingenjör och då sjönk förtroendet. Nu om tekniken. Jag har 3-fas men bara 1-fasbelastningar. Invertern Gen 24, du skriver att den bara klarar 15 kWp, då skulle jag behöva dra ner från 18 till 15, men det ska nog funka ändå.
Du skriver om en energimätare, är det något man bör ha och kan du beskriva vad den gör?
Batteriet du anger, jag har ju tänkt mig att jag ska behöva ha ca 25kW för att klara de reniga perioderna. Det blir ju väldigt dyrt. Det finns ett batteri här som heter Sofar Amass GTX3000, det kostar ca 70' kr för 25kW, men det kanske inte går att kombinera med din inverter. Hur fungerar reservkraftomkopplaren? Är det exempelvis för dieselaggregat som många pratar om att man behöver? Jag ska ju vara helt bortkopplad från transformatorn så kanske inte omkoplaren behövs då.Då kan jag ju inte heller mata ut överskott.
Paneler på 545 watt kostar ca 1600 kr. Jag har inte tittat på andra paneler. Dessa heterSuntech Tier 1.
Nu ska jag försöka lära mig mer om detta.

Här datablad för Fronius Smart Meter. Den är till för att mäta antingen effekten(och energin) som hushållet drar eller som går ut på allmänna elnätet, ger den infon till växelriktaren, som sedan styr hela systemet växelriktare, lagringsbatteri.

samt broschyr för hybridväxelriktaren Fronius Symo Gen24 Plus och BYD lagringsbatterier. Fronius Symo Gen24 finns som störst på 10 kW. Bra bilder som är förklarande. Variant 2, Full back-up är det som du ska ha.
Jag tror inte andra tillverkare såsom SMA Kostal osv har större heller.

Det finns som du ser i broschyren lagringsbatteri BYD HVM 22.1 på 22 kWh, kostar säkert ca 180000 kr.
Man kan inte koppla vilka batterier som helst till en Fronius Symo Gen24, utan batterierna måste vara godkända av Fronius att får kopplas till Fronius-värxlriktaren. Jag tror det finns tabell för godkända batetrier.

Tittar du här kan du logga in på Demo-anläggninger, https://www.solarweb.com/
klicka på röda fältet "Se demo" och du kan välja en anläggning att titta på, så som det kommer att se ut när du har egen anläggning. Det finns några olika anläggningar där.

Har du nu trefas till huset, då ska du givetvis även ha tre-fasväxelriktare. Även om du endast har en-fasbelasningar, är de olika en-fasbelastningerna fördelade på de tre faserna nu.

Jag har inte själv några lagringsbatterier, utan bara en vanlig solcellsanläggning på ca 15 kWp paneler och Fronius Symo växelriktare på 15 kW. Den är ansluten hela tiden till allmänna elnätet, så att överskottsström som vi inte förmår att förbruka, automatiskt går ut på allmänna elnätet och säljs. Men jag har givetvis sneglat på lagringsbatteri.

När du installerar Fronius Symo Gen24 10 Plus på 10 kW och lagringsbatteri t.ex. BYD HVM 22.1 på 22 kWh, då behöver du nog vid 1:a konfigurering av växelriktaren och kanske batteriets styrsystem BMS och då behövs nog 230 Volt. Kanske går att ta från lagringsbatteriet som man just köpt då det nog inte levereras helt urladdat.
Jag tänker på om du bygger upp systemet helt utan anslutning till din transformatorägares elsystem.

Redigerat:
  • Gilla
aner42
  • Laddar…
Så här skulle produktionen se ut.

• Stapeldiagram som visar beräknad månatlig energiproduktion i MWh för solpaneler i Bangkok, Thailand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
aner42
  • Laddar…
Fantastiskt att det går att vad de ger per månad. Är detta ett genomsnittsår vad det gäller vädret så alla molniga och regndagar ör med? det ger mellan 67 kWh och 90 kWh per dag. Det här var intressanta uppgifter, jag hade ingen aning om detta. Går det att hitta uppgifter vad syd resp västpaneler ger per timme när solen är uppe?
Denna inverter, hur många kW klarar den från panelerna?

Beräkningen baseras på solljus för genomsnittsmånad sett över ca 30 år. Det är inte mitt beräkningsprogram, utan växelriktartillverkares program. Molnigt väder är beaktat. Det finns ju så kallade globalsstrålningsmätare i ca marknivå som mäter timmedelvärdet för globalsstrålningen. De finns ofta på flygplatser i metrologiska mätstationer, så solstrålningen i marknivå är känd runt över jordkotet. En månad kan ge ca 10% mer eller 10 % mindre än beräknad siffra där i stapeldiagrammet. Men brukar stämma mycket bra med vad man får i verkligheten. Se anläggning:
http://solcellforum.207.s1.nabble.c...ljshus-foto-m-m-klar-juni-2019-td5016633.html och tabellen där för beräknade kWh-skörd och verkligt producerade kWh.

När du får offert på en växerliktare och paneler, får du säkert en sådan beräkning, det tillhör offerten. Ska man få.

Beräkningen är för installerad paneleffekt 34 st à 545 Wp, dvs 18,63 kWp paneler. Har du istället 15,0 kWp paneler, då blir det motsvarande färre kWh.
För juni t.ex. blir det då 15 / 18,53 x 2160 = 1750 kWh.

Fronius Symo Gen25 10.0 Plus får du koppla maximal 15 kWp paneler till, alltså max 27 st 545 Wp paneler. Det har att göra med Fronius garanti, som de avsäger sig om du kopplar dit fler än så.

Det går klart att beräkna vad panelerna ger på en viss timma under dagen, men du har då vädret som du inte vet, så ingen mening att beräkna. Bättre att beräkna per månad, och ja det går att beräkna för paneler som alla är mot söder.

Vad du nu först kan göra är att skaffa paneler, Fronius Symo Gen24 1.0 Plus. Men vänta med att skaffa lagringsbatterier. Då minskar du kraftigt dina inköp av ström från transformatorägaren. Men växelriktaren måste vara ansluten till transformatorägarens elnät annars fungerar inte Fronius Symo Gen24 1.0 Plus. Senare t.ex. om ett år kan du i lugn och ro skaffa lagringsbatteri och reservkraftomkopplare och så att säga hugga av serviskabeln till transformatorägaren. Vitsen med dette stegvisa sätt, är att du väntar med stora utgiften för lagringsbatteri. Dessutom bekantar du dig med anläggningen under tiden.

Redigerat:
Många har vanföreställningen att en solcellsanläggning inte ger någon ström alls när det är molnigt och inga direkta solstrålar träffar panelerna. Men, så är det inte. I Sverige i slutet av mars, ger för en viss anläggning en helt klar dag utan moln säg ca 60 kWh, medan samma anläggning en molnig dag ger ca hälften, alltså 30 kWh. Ungefär så är det. Är det helt svart himmel med svarta åskmoln, kanske det bara blir ca 5 kWh.

K
Ska du köra off-grid och koppla från dig från elnätet så behöver du ingen reservkraftsomkopplare. Smartmetern mäter hur mycket ström som går in/ut till elnätet. Men den behövs inte vid off-grid.

Har alla växelriktare stöd för att köras off-grid?

A Arnodt skrev:
Här datablad för Fronius Smart Meter. Den är till för att mäta antingen effekten(och energin) som hushållet drar eller som går ut på allmänna elnätet, ger den infon till växelriktaren, som sedan styr hela systemet växelriktare, lagringsbatteri.

samt broschyr för hybridväxelriktaren Fronius Symo Gen24 Plus och BYD lagringsbatterier. Fronius Symo Gen24 finns som störst på 10 kW. Bra bilder som är förklarande. Variant 2, Full back-up är det som du ska ha.
Jag tror inte andra tillverkare såsom SMA Kostal osv har större heller.

Det finns som du ser i broschyren lagringsbatteri BYD HVM 22.1 på 22 kWh, kostar säkert ca 180000 kr.
Man kan inte koppla vilka batterier som helst till en Fronius Symo Gen24, utan batterierna måste vara godkända av Fronius att får kopplas till Fronius-värxlriktaren. Jag tror det finns tabell för godkända batetrier.

Tittar du här kan du logga in på Demo-anläggninger, [länk]
klicka på röda fältet "Se demo" och du kan välja en anläggning att titta på, så som det kommer att se ut när du har egen anläggning. Det finns några olika anläggningar där.

Har du nu trefas till huset, då ska du givetvis även ha tre-fasväxelriktare. Även om du endast har en-fasbelasningar, är de olika en-fasbelastningerna fördelade på de tre faserna nu.

Jag har inte själv några lagringsbatterier, utan bara en vanlig solcellsanläggning på ca 15 kWp paneler och Fronius Symo växelriktare på 15 kW. Den är ansluten hela tiden till allmänna elnätet, så att överskottsström som vi inte förmår att förbruka, automatiskt går ut på allmänna elnätet och säljs. Men jag har givetvis sneglat på lagringsbatteri.

När du installerar Fronius Symo Gen24 10 Plus på 10 kW och lagringsbatteri t.ex. BYD HVM 22.1 på 22 kWh, då behöver du nog vid 1:a konfigurering av växelriktaren och kanske batteriets styrsystem BMS och då behövs nog 230 Volt. Kanske går att ta från lagringsbatteriet som man just köpt då det nog inte levereras helt urladdat.
Jag tänker på om du bygger upp systemet helt utan anslutning till din transformatorägares elsystem.
Nu har jag fått ett förslag från ett lokalt företag. Totalpris 200' SEK.
Det innehåller 40X100 AH solar gel batteries= 48kWH
Han säger att det måste vara 200 v per sträng (förstår ej detta). skulle bli 20 batterierx2=40
Jag får det till 17 batterier=204 v. Lev. säger att det behövs 20 för att tör att täcka förluster.
Eftersom jag behöver ha mycket batterier och de kostar normalt stora pengar så kanske detta kan vara en lösningar om det nu fungerar. Jag inser att livslängden kanske kan vara 6 år i bästa fall och jag får väl hålla koll på dem och byta ut dem vartefter. Jag har hittat ett batteri på 12v 120AH för 1028kr på Lazada (som man handlar på här i Thailand. Fri frakt och 1 års garanti så då kan man i allafall se att de är ok från början. 20 batterier i en sträng skulle ge 28,8 kWh, dvs 57,6 kWh i 2. De säger att invertern är en Psmart LVTOPSUN CPM2100 20 kW. Jag kan ej hitta den. Vad sägs? Datablad för CPM-seriens 3-fas solcellsinverter med MPPT, tekniska specifikationer och egenskaper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.