Vi är i första stadiet i att planera för ett uterum där ni ser att uteplatsen är just nu. Vi är inne på ett Willabgarden-uterum. Jag ringde idag till kommunen för att höra mig för kring regler och bygglov etc. Blev då medveten om (hade ingen aning om att detta skulle ställa till problem) att vårt garages placering gör det mycket krångligare när det gäller att tillgodose brandskyddsreglerna. Blev lite som en kalldusch och vi funderar nu på hur vi ska göra. Garaget är gammalt och i dåligt skick men står fortfarande stadigt och används bara som förråd. Har en plan att längre fram riva det men nu går tankarna om det skulle ske nu istället. Att klä om det med gips känns inte prisvärt med tanke på skicket. Vi funderar även på att istället klä in ena kortsidan på det framtida uterummet och göra det brandskyddat som kommer vara längst med trappan som man ser på bilden. Vet dock inte om det blir estetiskt bra eller om det spelar någon roll då vi ändå skulle haft vanliga glaspartier framåt. Just nu vet vi inte vad och hur vi ska göra saker. Har ni några förslag eller idéer?
Kollat på de nya reglerna som gäller från 1 dec? Kanske så att ni inte behöver bygglov längre…I Ik96 skrev:Vi är i första stadiet i att planera för ett uterum där ni ser att uteplatsen är just nu. Vi är inne på ett Willabgarden-uterum. Jag ringde idag till kommunen för att höra mig för kring regler och bygglov etc. Blev då medveten om (hade ingen aning om att detta skulle ställa till problem) att vårt garages placering gör det mycket krångligare när det gäller att tillgodose brandskyddsreglerna. Blev lite som en kalldusch och vi funderar nu på hur vi ska göra. Garaget är gammalt och i dåligt skick men står fortfarande stadigt och används bara som förråd. Har en plan att längre fram riva det men nu går tankarna om det skulle ske nu istället. Att klä om det med gips känns inte prisvärt med tanke på skicket. Vi funderar även på att istället klä in ena kortsidan på det framtida uterummet och göra det brandskyddat som kommer vara längst med trappan som man ser på bilden. Vet dock inte om det blir estetiskt bra eller om det spelar någon roll då vi ändå skulle haft vanliga glaspartier framåt. Just nu vet vi inte vad och hur vi ska göra saker. Har ni några förslag eller idéer?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Förslag på hemmagjort skyddsräcke
Fritidshus -
Förslag på hur isolera gammalt trägolv
Byggmaterial & Byggteknik -
Förslag på barnsäkert tak till 8 formad pool
Pool -
Önskar förslag på växter i liten slänt mot gata.
Trädgård allmänt -
EI 30 Komplementbyggnad godkänt förslag?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus