Jag ska dra PEM-slang (32mm) från anslutningspunkten som ligger utanför bilden till vänster. Slangen kommer då vid det vänstra röda strecket. Sen ska slangen försvinna uppåt i bilden i ett annat schakt än avloppet, jag har markerat rött upptill i bilden.
Nu är frågan hur jag bäst drar slangen. Bör jag dra den under avloppsrören eller över? Nånstans behöver de korsas.
Jag kommer att fylla med 0-18 runt både slang och markrör.
Om jag drar under, bör jag dra den genom t.ex en bit markrör för att miska risken att avloppsröret påverkar på något sätt?
Hur mycket bör material bör jag ha mellan avloppsrör o slang, 10 cm kanske?
Nu är frågan hur jag bäst drar slangen. Bör jag dra den under avloppsrören eller över? Nånstans behöver de korsas.
Jag kommer att fylla med 0-18 runt både slang och markrör.
Om jag drar under, bör jag dra den genom t.ex en bit markrör för att miska risken att avloppsröret påverkar på något sätt?
Hur mycket bör material bör jag ha mellan avloppsrör o slang, 10 cm kanske?
Gå under avloppet, du behöver komma på frostfritt djup med vattenslangen.
Det ser rätt ytligt ut, kanske behöver du extra isolering med cellplast också.
Mellan avloppsrör och slang behövs inte direkt mer än någon centimeter, men du behöver packa väl undertiden du återfaller.
Det ser rätt ytligt ut, kanske behöver du extra isolering med cellplast också.
Mellan avloppsrör och slang behövs inte direkt mer än någon centimeter, men du behöver packa väl undertiden du återfaller.
Bilden luras kanske det är rätt så djupt. Schaktet i ovankant är ca 1.5 m och frostfritt enligt kartan (Kungsbacka söder om Göteborg) är 1.2 om inte mindre. Det är dessutom i gräsmatta så enligt entreprenörer jag pratat med så har jag god marginal.
Visst, går jag ovanför markrören så kommer jag upp till kanske 1.2 eller möjligtvis nån dm högre.
Det jag funderar på är mest påverkan på slangen från markrören när detta fyllts igen.
Visst, går jag ovanför markrören så kommer jag upp till kanske 1.2 eller möjligtvis nån dm högre.
Det jag funderar på är mest påverkan på slangen från markrören när detta fyllts igen.
Klicka här för att svara