Behöver dra om mina guidekablar efter en del grävarbeten här hemma och funderar på om nedan förslag verkar OK?

Tomten är ca 3,500 m2

Skiss av en tomt med planerad dragning av guidekablar runt en byggnad och trädgård.

Varför drar du inte guiderna hela vägen "ner" så att säga? Framförallt den vänstra. Det är väl främst den som kan leda till lite längre söktider om roboten är längst bort på gräsmattan. Högersidan är helt ok tycker jag, roboten lär hitta guiden på någon minut.

• Gilla
pennybridge
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Varför drar du inte guiderna hela vägen "ner" så att säga? Framförallt den vänstra. Det är väl främst den som kan leda till lite längre söktider om roboten är längst bort på gräsmattan. Högersidan är helt ok tycker jag, roboten lär hitta guiden på någon minut.
Tack för tipset.

Är inte helt hemma på hur det bör kopplas men det är inga problem att dra den vänstra hela vägen ner mot muren.

Beror ju lite på hur det ser ut i verkligheten, men jag hade kanske kikat på något enligt den här skissen. Åtminstone vänstersidan. Men det finns ju en uppsjö av anledningar till att inte dra ut guiderna hela vägen, exempelvis om du har saker som står på gräsmattan där guiden egentligen kanske skulle gå.

Men faktum är att jag inte tycker att man skall överarbeta det hela med robotklippare. Jag har en del riktigt snåriga ställen där klipparen kan irra runt, men ändå har jag aldrig så långa söktider att jag faktiskt bryr mig. Connect säger att jag har 1,7% söktid vilket jag faktiskt tycker är helt ok sett till hur tomten ser ut och hur långt klipparen har att åka hem (guiderna är mellan 80 och 130m styck). Brukar ta runt 4-5 minuter i snitt för den att hitta hela vägen hem.

• En skiss av en tomt med vägledning för en robotgräsklippare, inklusive gränser och guider.
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Kan även tillägga att jag själv på en av guiderna inte gått hela vägen till slutet av ytan utan låtit den gå av mot kanten så som du ritat in. Detta då jag kände att totala slinglängden var lång som den var (max är 400m för guide+begränsningskabel hela varvet runt om jag minns rätt och den som jag har som är längst är väl på runt 550-600m).

• Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Tack så mycket för feedbacken. Ska testa lite idag och se hur det slutar :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.