Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Så...för att jag inte känner till marknadens alla produktvarianter och exakta handpåläggningen för att lösa mitt problem, så har jag dålig koll på el enligt dig? Vet du...det är EXAKT härför forum som detta är skapade. För att ge tips och råd som en TS inte tänkt på. För att lära sig MER om ett område. För att göra rätt istället för att göra halvrätt.
Du vet INGENTING om mina kunskaper, min utbildning eller mitt yrke, så lägg ner är du snäll.
Saken är ju den att det du håller på med får du inte göra. Men vist vad du gör i ditt hus skiter jag fullständigt i och känner du att du förstår och vill göra det själv fine.
Men som sagt inte konstigt att dom elrelaterade bränderna ökar.

G Grod4n skrev:
Saken är ju den att det du håller på med får du inte göra. Men vist vad du gör i ditt hus skiter jag fullständigt i och känner du att du förstår och vill göra det själv fine.
Vet du vad jag får och inte får göra? Du vet alltså vad jag har för utbildning, om jag har behörighet eller inte, osv? Återigen; enkom för att en person inte kan HELA marknadens utbud av produkter, eller kan BÄSTA lösningen på ett problem, innebär inte att personen är inkompetent.

Är det verkligen så? Ökar verkligen de elrelaterade bränderna som är kopplade till dåliga installationer, eller är det kinaprodukter som kopplas in i uttagen som är orsakerna? Jag har för mig att det är det sistnämnda.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Vet du vad jag får och inte får göra? Du vet alltså vad jag har för utbildning, om jag har behörighet eller inte, osv? Återigen; enkom för att en person inte kan HELA marknadens utbud av produkter, eller kan BÄSTA lösningen på ett problem, innebär inte att personen är inkompetent.

Är det verkligen så? Ökar verkligen de elrelaterade bränderna som är kopplade till dåliga installationer, eller är det kinaprodukter som kopplas in i uttagen som är orsakerna? Jag har för mig att det är det sistnämnda.
Med tanke på ditt problem och hur du reagerar så har du definitivt inte behörighet.

G Grod4n skrev:
Med tanke på ditt problem och hur du reagerar så har du definitivt inte behörighet.
Du vet ingenting. Och ja, du har fel.

O
G Grod4n skrev:
Låt oss hjälpa dig tillbaks ned på jorden, för det där är helt enkelt inte sant. För det första visar statistiken från ESV att även om elrelaterade bränder ökar så gör de inte det på grund av obehörigt installationsarbete eller felaktiga installationer. De senaste åren har det framför allt varit den ökade privatimporten av billig kinesisk hemelektronik, och då i synnerhet mobilladdare, som orsakat bränder. Nyligen har även den ökade förekomsten av elbilar gjort att överbelastade schukouttag och underdimensionerade anläggningar gett upphov till flertalet bränder. Felaktiga elinstallationer, i de fall de förekommer, kan nästan alltid hänföras till oseriösa aktörer i byggbranschen snarare än privatpersoners eget kopplande. För det andra skall du, om du nu är auktoriserad elinstallatör, kanske akta dig för att kasta sten i glashus. Olycksstatistiken visar ju att med all önskvärd tydlighet att det framför allt är yrkesaktiva elektriker och auktoriserade elinstallatörer som är inblandade i de allvarliga och dödliga olyckor som förekommer. Framför allt inom kraft- och elnätsbolagen. Orsaken är dessutom i första hand slarv och bristande kunskaper. Så låt oss ta diskussionen om farliga hemmafixare när proffsen slutat fuska, slarva och framför allt: inte längre dominerar olycksstatistiken.

Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Låt oss hjälpa dig tillbaks ned på jorden, för det där är helt enkelt inte sant. För det första visar statistiken från ESV att även om elrelaterade bränder ökar så gör de inte det på grund av obehörigt installationsarbete eller felaktiga installationer. De senaste åren har det framför allt varit den ökade privatimporten av billig kinesisk hemelektronik, och då i synnerhet mobilladdare, som orsakat bränder. Nyligen har även den ökade förekomsten av elbilar gjort att överbelastade schukouttag och underdimensionerade anläggningar gett upphov till flertalet bränder. Felaktiga elinstallationer, i de fall de förekommer, kan nästan alltid hänföras till oseriösa aktörer i byggbranschen snarare än privatpersoners eget kopplande. För det andra skall du, om du nu är auktoriserad elinstallatör, kanske akta dig för att kasta sten i glashus. Olycksstatistiken visar ju att med all önskvärd tydlighet att det framför allt är yrkesaktiva elektriker och auktoriserade elinstallatörer som är inblandade i de allvarliga och dödliga olyckor som förekommer. Framför allt inom kraft- och elnätsbolagen. Orsaken är dessutom i första hand slarv och bristande kunskaper. Så låt oss ta diskussionen om farliga hemmafixare när proffsen slutat fuska, slarva och framför allt: inte längre dominerar olycksstatistiken.
Saken är den att tar han dit en elektriker som gör ett jobb som senare visar sig vara skit så åker elektrikern och inte han själv. Rätt tråkigt och förklara sig för ett försäkringsbolag om det nu mot förmodan skulle gå galet.
Men vist förstår dom som gör saker själv när en elektriker kostar runt 500kr i timmen plus utkörning.

G Grod4n skrev:
Saken är den att tar han dit en elektriker som gör ett jobb som senare visar sig vara skit så åker elektrikern och inte han själv. Rätt tråkigt och förklara sig för ett försäkringsbolag om det nu mot förmodan skulle gå galet.
Men vist förstår dom som gör saker själv när en elektriker kostar runt 500kr i timmen plus utkörning.
Och återigen...du har noll koll på vad jag är eller arbetar med, men tack för omtanken om att jag skall råka illa ut. Nu är jag dock vuxen, besitter ett IQ högre än medel och är faktiskt utbildad, så jag vet vad jag sysslar med. Det innebär dock inte att jag kan ALLT inom mitt fält, tänker rätt i VARJE situation eller ens jobbar med just sådana här problem. Eller hur?

Nej, precis @Cancerman_777, ingen kan allt, men vissa kan rätt mycket. En utbildning är en god grund, men ger ingen garanti för att personen ifråga besitter den kunskap eller kompetens hen utger sig, eller ger sken av att göra.
Jag tror i alla fall TS kan klara projektet med minst godkänt resultat.

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
O
S Slugge skrev:
En utbildning är en god grund, men ger ingen garanti för att personen ifråga besitter den kunskap eller kompetens hen utger sig, eller ger sken av att göra.
Lite OT, och ett redan uttjatat ämne: När det gäller det svenska auktorisationssystemet har vi helt kapitulerat på den punkten för länge sen. Inte ens Elsäkerhetsverket försöker ge sken av att de garanterar någon sorts kunskap eftersom det bevisligen inte sker någon faktiskt kunskapskontroll. Istället har man dragit till med ett krav på fem års praktik och hoppas att det är tillräckligt. Man har alltså anpassat nivån efter hur lång tid man tror att de trögaste och mest svårlärda yrkesmännen behöver för att med viss säerhetsmarginal behöver för att nå en tillräcklig nivå. Tänker man på det på det sättet är det både cyniskt och mer än lite skrämmande. Jag menar: hur många skulle känna sig bekväma med körkortssystemet om man ersatte uppkörningen med ett krav på 100 genomförda körlektioner? Sen är blir det dessutom onödigt svårt att få en auktorisation när majoriteten av elektriker troligtvis har en adekvat kunskapsnivå långt tidigare än de 5 år som idag krävs.

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Men att man klarar en uppkörning för körkort innebär knappast att man är en "bra" bilförare. Man är väl ungefär som en som nyss lämnat yrkesutbildningen dvs man ska börja och ta dom första stapplande stegen för att bli en bra förare. Vissa blir bra medans andra aldrig blir bra, utan bara just och jämt klarar sig i trafiken.

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men att man klarar en uppkörning för körkort innebär knappast att man är en "bra" bilförare. Man är väl ungefär som en som nyss lämnat yrkesutbildningen dvs man ska börja och ta dom första stapplande stegen för att bli en bra förare. Vissa blir bra medans andra aldrig blir bra, utan bara just och jämt klarar sig i trafiken.
Jag tänkte höra om du har någon tanke om min tanke att köra ABB-dosan (den vita renoveringsdosa) som kan bli 70 mm djup och därmed funka i min vägg?

Jag ser ingen annan skillnad på ABBs dosa än att den "fästvinge" som är av metall på andra dosor är av plast på ABB dosan och då i mina ögon är lite sämre. Du kan fästa en rotdosa genom att ta bort/göra ett "hål" i sidan av hålet där dosan ska sitta så att fästvingarna kan greppa. Det är lite pyssligt och kräver att man har förstått hur den sitter fast och hur dosan ska sitta för att fästskruvarna för apparaten ska komma på rätt ställe.

E elmont skrev:
Jag ser ingen annan skillnad på ABBs dosa än att den "fästvinge" som är av metall på andra dosor är av plast på ABB dosan och då i mina ögon är lite sämre. Du kan fästa en rotdosa genom att ta bort/göra ett "hål" i sidan av hålet där dosan ska sitta så att fästvingarna kan greppa. Det är lite pyssligt och kräver att man har förstått hur den sitter fast och hur dosan ska sitta för att fästskruvarna för apparaten ska komma på rätt ställe.
ABB:s dosa är inte som en vanlig senildosa. Jag tar en bild och visar om en stund. :)

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Hade kört på en senildosa och med en typ 22mm kvistborr försänkt ner 50-60mm på sidorna där vingarna ska fästa. Lite som en mussepigg-silhuett.

Glömde ta en bild men hittade detta på nätet:
Illustration av en apparatdosa med beskrivningar av monteringsmöjligheter och funktioner.
En klar favorit hos mig.

• Gilla
Cancerman_777 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.