1. Hej
Har köpt en tomt med en murad grund på. Tanken var att bygga ett gästhus. Bygget blev aldrig färdigställt. Som ny ägare till fastigheten vill vi nu ersätta det självbärande plåttak som ligger ovanpå och använda grunden som förråd. För att slippa ett fult tak på 35 m2 tänkte vi lägga tillbaka plåten på halva ytan och ovanpå den bygga en altan. Resterande halva tänker vi lägga takpapp på. Tanken är att vi har en svag lutning från mitten av hela ytan för vattenavrinningens skull. Altanen ska sedan rätas upp för att bli plan över plåten. Hoppas detta är hyfsat begripligt.

Min fråga är vilken dimension konstruktions- virket bör ha och hur tätt bjälkarna bör sitta? Plåten ska ju sedan täckas med tryckimpregnerat virke och ligga 60cc. Andra delen kommer att kläs med råspont och takpapp varför underliggande bjälkar i konstruktionsvirke kanske ska läggas mer tätt.

Grundmuren är totalt 7,75 m x 5 m.

Hur är taket konstruerat nu?
Dvs vad finns under takplåten?
För plåten ligger väl inte fritt med 5 m längd?
Och var i landet ligger härligheten?

Jo det är helt fritt under plåten. Vi kommer att staga upp mitt under den del som är avsett för altan. Finns i Västmanland

Y Ywonne skrev:
Jo det är helt fritt under plåten.
Vad är det för slags plåt som kan ligga helt utan stöd på en sådan stor yta?

Självbärande plåt. Men till min fråga om dimension på läkt. Det blir ju en yta om 3,75 x 5 m som ska ha läkt. Ovanpå lägger vi tillbaka plåten så att vattnet kan rinna av i de djupa spåren. Ska vi ha 45 mm tjocka eller mer?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.