MathiasS skrev:
Ett annat alternativ jag funderat på är ju att åka till någon av manometeraffärerna och köpa en riktigt bra manometer och skruva på den påfyllare man har. Då mäter man ju iaf korrekt även om handtaget fortfarande känns rackligt. En bra manometer kostar ju bara några hundringar.
Hur många manometeraffärer finns det...;)

http://www.fimet.it/images1/13/pdf/Catalogo-FIMET-2012.pdf det finns en massa olika typer iaf....
satt o letade efter den jag har....men det va inte lätt

Redigerat:
Jomen jag vet åtminstone EN fin affär. Fast jag ser att den har flyttat sedan jag var där sist för 170 år sedan.

svenska-manometerfabriken.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var en fin affär med en hemlig gubbe i, antagligen var det mats liss jag träffade som är VD för manometerfabriken. Nu håller dom visst till i Leksand. Jag handlade en vätskedämpad mätare för att ha koll på laddtrycket i en 9000 Aero..... Mätaren funkar fortfarande perfekt.

• Gilla
esox71 och 1 till
  • Laddar…
Ok, jag börjar med att be om ursäkt för att jag dubblar din budget+moms

Men, iaf, jag rekommenderar en Michelin luftpåfyllare, lång slang, bra precision, "ligger bra i handen".
Man behöver antagligen bara köpa en i sitt liv så länge man inte backar över den... Min är överbackad och ihoplimmad igen:(

http://www.toolstrading.se/lutpafyllare-med-pression-p-21509-c-156.aspx

Är det denna kanske?

http://www.allterraintyres.co.uk/index.php?main_page=product_info&cPath=1100_1389&products_id=19007

http://www.tyre-equipment.co.uk/acatalog/Michelin_Gauges.html

EURODAINU.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkar gå att köpa till bra pris den med. Frågan är om det är någon avgörande skillnad i kvalitet mot PCL Airforce. PCL verkar vara ett synnerligen etablerat företag i denna bransch.

Måste säga att detta är lite kul. Man börjar fundera lite på någon alldaglig pryl och ett dygn senare sitter det tio gubbar till och funderar på samma sak och man har gjort en djupdykning i en väldigt nischad bransch. Det är som en ny värld öppnar sig för varje pryl som denna.....

Är inte detta en av dom största tjusningarna med BH?

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Precis, den som heter W1991 är en modell som jag gillar och rekommenderar, Jobbar som bilmek så man kollar ju lufttrycket på bilar ett par ggr/dag...

Nimajneb skrev:
Är inte detta en av dom största tjusningarna med BH?
Jo det är det verkligen. Inte bara för att det är kul att snöa in på något utan för att dessa trådar till nästan 100% brukar vara positiva utan tjafs.

MathiasS skrev:
Jo det är det verkligen. Inte bara för att det är kul att snöa in på något utan för att dessa trådar till nästan 100% brukar vara positiva utan tjafs.
Så länge inte manicken har något med datorer eller gräsklipparrobotar att göra så brukar det vara en positiv stämning.

Svårt att se att det finns så många fanboys inom luftpåfyllarbranschen:D

Vi får väl se hur många fanboys vi har här nu, för frågan är nu......Michelin Shrader eller PCL!?

Hmm, Shrader ser ju trevlig ut, men hur är det med specarna (temp omr osv) egentligen? Jag hittar inga.

PCLs specar finns här.

MathiasS skrev:
Vi får väl se hur många fanboys vi har här nu, för frågan är nu......Michelin Shrader eller PCL!?
Om det dyker upp en Pirelli variant åxå och man får en kalender på köpet så är risken stor att jag blir en Fanboy :wow:

Remne skrev:
Vad är en "vettig" mätare?
Jag skulle vilja kontrollera min luftpåfyllare (Fimet...nånting) eftersom den aldrig visar samma värde som dom där som finns på mackarna, fast jag har fått för mig att min är bättre än mackarnas löstagbara skräp...:cool:
Vettig och vettig, jag köpte en på Wal-mart för några år sedan. Kostade bara några dollar men fanskapet envisas med att visa rätt. Har "kalibrerat" den mot mackarnas mätare och då har jag testat på flera olika ställen men helt säker kan man ju aldrig vara känns det som.

Jobbade på Gislaved Däck under samma era som Manometerfabriken gick som bäst och varje gång jag ska fylla på luft ångrar jag att jag inte "glömde" att lämna tillbaka den mätaren jag hade då när jag slutade...

Hur kollar man egentligen kalibreringen hos sin manometer? Åker man till Paris och jämför med trycket i arkivdäcket där?

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.