114 035 läst ·
349 svar
114k läst
349 svar
Förslag på bra luftpåfyllare?
Nu har jag också till slut kommit till skott, fast jag har valt ett betydligt enklare alternativ än alla de fina mätare som ni andra i tråden köpt ...Mikael_L skrev:
Idag slog jag till på denna, då Jula hade 30% black-friday på alla Stanley-produkter. Så notan slutade på blygsamma 209 kronor. Om jag fattat rätt har Jula BF-rea hela helgen, så ni hinner isåfall åka in och köpa ert eget exempla.
Skalan går till 10bar, jag hade hellre haft till typ 5-6 bar, men manometern verkar i alla fall vara av betydligt finare klass än i min nuvarande skräppåfyllare. Bar-skalan ligger längst ut, och nålen är en "lodrät" plåt så man ser lätt att man inte kollar snett. Så den går att läsa av med en rätt hygglig noggrannhet. Nu skulle jag bara haft tillgång till en tidigare arbetsplats alla mätutrustning så skulle jag (och ni) fått veta exakt hur inkorrekt den mäter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min gamla, som jag varit påväg att byta ut redan innan denna tråds start, för att den visar totalt fel, den börjar på 1,9 bar, så jag har alltså lagt på 2 bar när jag fyllt och hoppats att det åtminstone är någorlunda rätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att snabbt återföra tråden till att handla om kvalitetsmätare kan jag tipsa om att radne.se idag fredag säljer en bra digital mätare med minne för fyra hjul. Bra för den som åker bana, inget för er andra. 13xx istället för 18xx kr
Köpte en PCL ACCURA 1.MathiasS skrev:
Ville helst ha analog men det funkar inte med tryck på 6-7 bar från kompressor om man vill ha bra upplösning så det fick bli digitalt.
Ovan nämnda JulaJox är säkert bra om man vill ha en bra luftpåfyllare (enligt Topic). Men jag ville ha en bra luftpåfyllare OCH en bra däcktrycksmätare
Har du länk till den? Hittar den inte på Radnes sida.MathiasS skrev:
Näe den verkar plötsligt ha gått upp i rök.....F fsn skrev:
Det är denna modell: https://www.rakuten.de/produkt/prisma-luftdruckpruefer-digital-kart-high-precision-1675538525.html
Går antagligen att köpa i tyskland för ungefär samma peng om man googlar lite...
ja det är samma. Känner kanske inte att man har extremt stor nytta av minnesfunktion. Har hellre en vanlig bra fyllare som faktiskt också kan fylla. Många har dubbla instrument i depån, ett för fyll och ett för att mäta/justera - verkar oerhört krångligt att inte kunna göra allt i ett som med PCL.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 709 inlägg
Finns det någon modell med en BRA fastsättningsmanick för luftnippeln på däcket? Jag vill dels ha en vinklad modell, ofta som det är trångt när man fylla diverse saker (läs: skottkärror, barncyklar, barnvagn eller på däck med trånga utrymmen).
Dessutom ska den fastna varje gång på första försöket, och sitta kvar även när jag börjar fylla på luft (!)
Den ska även gå att ta av snabbt så att minimalt med luft pyser ut då.
När det kravet är uppfyllt så får gärna slangen vara lång också, manometern klara upp till 10 bar och naturligtvis visa samma sak varje gång...
Dessutom ska den fastna varje gång på första försöket, och sitta kvar även när jag börjar fylla på luft (!)
Den ska även gå att ta av snabbt så att minimalt med luft pyser ut då.
När det kravet är uppfyllt så får gärna slangen vara lång också, manometern klara upp till 10 bar och naturligtvis visa samma sak varje gång...
Medlem
· Västra Götaland
· 1 709 inlägg
Här har ni med lång slang och nedsatt i pris. https://verktygshopen.se/lang-SV/shop/product/luftpafyllare-pcl-analog-0-12-bar?tm=&sm=
Samma kassa nippel som på alla andra, men det kanske går att hitta en variant på det separat?
Samma kassa nippel som på alla andra, men det kanske går att hitta en variant på det separat?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Då verkar det det vara varierande kvalitet, min är väldigt lätthanterad och tät (Dock inte vinklad så där faller den kort).MathiasS skrev:
Priset på senaste länken är nog vettigt för att vara sverige, låt vara att det var ett par år sen men jag betalade nog ca 70% av det priset när jag köpte från UK
/U
Jag överväger att byta bort låsnippeln helt. Har inget behov av den annat än när jag pumpar släpets däck en gång om året, till övrigt använder jag ändå inte låsningen så jag kan lika gärna ha den andra sorten. Men just till släpets 5-6kg vill man inte ha näbben så nära....
Igen, alltså kg.... det kryper i kroppen på mig.MathiasS skrev:
Vad tror ni om och accura mk4. Modell lång slang.
https://www.ebay.co.uk/itm/PCL-AFG4...EL-WITH-CALIBRATION-CERTIFICATE-/171226479154
https://www.ebay.co.uk/itm/PCL-AFG4...EL-WITH-CALIBRATION-CERTIFICATE-/171226479154