Hej! Någon som har en rekommendation på bra avfuktare till krypgrund? Vi har flyttat in nyligen och när vi möter rf i såväl hus som krypgrunden så märker vi att det är aningen för högt inomhus (60 plus) och för högt i krypgrund (75). Vi har tryckimpregnerat material i grunden (antagligen cuprinol) så det är viktigt att vi hanterar det snabbt. Ingen lukt eller synlig påväxt i nuläget. Har regnat väldigt mycket senaste veckorna och det har såklart påverkan. Vi vet inte hur rf var i krypgrunden före det. Under besiktning var det ok (juni månad 2022).

Det är en krypgrund på ca 100 kvm, 160 cm hög i ett rum och cirka en meter högt i resterande krypgrund. Det är en vägg i krypgrunden men en öppning till det större, och lägre, utrymmet, se bild.

Krypgrunden har ventilationsgaller på sidorna av huset. Måste man alltid täta grunden?

Förstått att det finns olika tekniker, kondensavfuktare, sorption mm. Vad ska man välja?

• Öppet golvluke, stege, skrämmande höjd, rörigt, underhåll eller renovering, betongyta, övergivet utseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om ni inte har problem skulle jag inte röra något. Om huset är problemfritt från byggår, (hur gammalt är huset 50+ år?) får ni knappast problem idag.

Som du skriver har det regnat mycket och värdena är kanske ovanligt höga men ändå inte oroade höga.

Har du bild på bjälklaget underifrån från grunden ?

Huset är från 1911, såvitt vi känner till har det inte varit problem. I och med att det är tryckt virke i grunden så har den ju renoverats vid något tillfälle dock.

Är orolig för att cuprinolen ska börja lukta, så var mest om man skulle ha en avfuktare för säkerhets skull, men du hade inte gjort det alltså?

• Gammal byggnad, skadad isolering, exponerade takbjälkar, skadad murbruk, spånplattetak, renoveringsbehov, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kajsala234 skrev:
Huset är från 1911, såvitt vi känner till har det inte varit problem. I och med att det är tryckt virke i grunden så har den ju renoverats vid något tillfälle dock.

Är orolig för att cuprinolen ska börja lukta, så var mest om man skulle ha en avfuktare för säkerhets skull, men du hade inte gjort det alltså?
Jag har samma lika i mitt hus som byggdes om 1970, oklart om de behandlade reglerna sattes in tidigare men tror inte det. Jag har högre värden än er men inget problem eller doft. Bevaka och kontrollera.

• Gilla
Kajsala234
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag har samma lika i mitt hus som byggdes om 1970, oklart om de behandlade reglerna sattes in tidigare men tror inte det. Jag har högre värden än er men inget problem eller doft. Bevaka och kontrollera.
Tack för din snabba input!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.