Det gamla systemet med gatukostnader kan komma att göras om, men Villaägarnas Riksförbund är kritiska till förslaget.

Du kan läsa artikeln här: Förslag om ny skatt på bygglov

E
Skrivet av: Gäst

iofs bra att man inte kan få en fet faktura av kommunen när de känner för att asfaltera en väg osv, men det känns som det finns viss risk för ökat antal svartbyggen (iaf för tillbyggnad) om bygglovet fördyras ännu mer

Det vore bättre att beskatta tomtförsäljningen till säljaren av tomten så vägkostnaden blir inbakat i försäljningspriset så som det ofta är med kommunala tomter

E
Skrivet av: KnockOnWood

Jag bor lantligt, med grusväg, mörkt och tyst.
Det är både fördelar och nackdelar med att bo så.
Och det får man överväga när man bestämmer sig hur hur man vill bo.
.
Men jag tittar ut över Laholmsslätten och ser hur gatlyktorna tindrar i vinternatten i Laholm och Båstad. Åker jag dit, till tätorterna, är det asfalterat och fint, gatlyktorna står tätt, och det är trottoarer överallt, anlagda av kommunen.
.
Det är jag med och betalar med min kommunalskatt.
Men ingen tackar mig, där jag sitter i mörkret, och ser hur ljusen tindrar ut ifrån tätorten.
.
Men om jag vill ha lite asfalt fram till brevlådan, då finns det alltså inga skattepengar kvar. Då skall jag och mina grannar betala själva.

E
Skrivet av: Gäst

Skriv din kommentar här@ KnockOnWood: SpotOn!

E
Skrivet av: KnockOnWood

Tack skall du ha! Det värmer i vinternatten :)

E
Skrivet av: Oldboy

Ett hjärndött förslag pga politisk kohandel.
Enda orsaken till detta påfund är rimligtvis att till varje pris hålla nere det officiella skattetrycket. Ingen skatt - utan en avgift. Ser bättre ut i inhemsk och internationell statistik över länders skattetryck. Vilket är helt ointressant om man inte också jämför vad man får för skattepengarna.

E
Skrivet av: Hugo

Vi som redan står för våra vägar med vägsamfälligheter. Vi får ju redan betala våra vägar. Vad säger Villaägarnas Riksförbund om det? Vi har varken asfalt eller gatubelysning men måste ändå betala vägen.

E
Skrivet av: Per

Ska man införa det så måste man väl i konsekvensens namn göra likadant med skola, vård, omsorg etc etc, om jag inte har barn- ska jag då betala för skola? Om jag inte är sjuk-ska jag då betala för vård, ja ni fattar! Antingen betalar vi det allmänna med skatten eller så privatiserar vi hela sk***n
och vem vill det? Idioti är vad det är, se hur det gått med el etc etc, inte blev det billigare för oss konsumenter.

E
Skrivet av: Lars-Erik

Varför måste man vara "konsekvent" när det handlar om helt olika saker? Om du absolut vill vara konsekvent antar jag att du anser att hela samhället finansieras skattevägen?

E
Skrivet av: billy_baver

Det här är en uteslutande ideologisk fråga. Därför upphör statsrådet Attefall att resonera rationellt. För det första kommer skatten inte att hamna hos kommunerna, utan hos staten. För det andra kommer skatten inte att gynna varken kommunens skattebetalarkollektiv eller dess fastighetsägarkollektiv. På individnivå kommer det att uteslutande skapa nackdelar.

MEN: På en ideologisk nivå kommer man att kunna hänvisa folk till att tvingas sköta sig själva. Och det är ju också en tanke. Men då vill man ju göra det utan statsråd som mellanhand...

E
Skrivet av: Dan

Idag kan Kommunen bygga om eller bredda vägen och skicka fakturan till dig som bor efter vägen. Faktura på 1 miljon som skall betalas inom 30 dgr och du kan inte överklaga denna faktura eftersom det är Kommunen som skickar ut den med hänvisning till en lag. Om en inte betalas går den går till indrivning.

E
Skrivet av: Nicklas Jäderlund

Endast 10% av de skatter som fordonstrafiken betalar går tillbaka för t.ex. vägbyggen. Kanske borde de ta och fixa vägarna för pengarna som de redan tar genom fordonsskatt och bränsleskatter istället?

E
Skrivet av: DavidB

Ja här vill kommunen spendera 80 mille på nya vägar så att en utav våra stora företagskedjor ska etablera sig. Då finns det pengar....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.