Ett förslag om ny fastighetsskatt är på gång där taket höjs och skatten kommer bygga på bo- och tomtyta, detta enligt Villaägarnas Riksförbund som haft insyn i utredningen via en expert.

Du kan läsa artikeln här: Förslag om ny fastighetsskatt på gång

E
Skrivet av: Ante

Jag testade Villaägarnas räknesnurra. Jag skulle få betala 1000:- mindre per år med det nya systemet. Även efter en höjning med ca 20% skulle kostnaden bli samma som idag.

E
Skrivet av: jonas

Enligt räknesnurran får jag 1229kr lägre skatt..

E
Skrivet av: Gekko

om det skulle bli en röd regering igen,kan räkna med riktigt hög fastighetsskatt..
dom behöver ha in pengar till alla bidrag
tänk så mycket pengar vi villa ägare sparat med den regering som styr nu..
och sen fått mindre skatt på arbete

E
Skrivet av: Anders

Så har du funderat på var man tagit pengarna till skattesänkningarna ifrån?
Bidrag, försörjningstöd eller ersättning.

Sparat pengar har vi inte, det regeringen förlorat på gungorna har de tagit igen på karusellerna.

E
Skrivet av: Danne

Hmm, för mig blir det en höjning med 1943kr.

E
Skrivet av: Gäst

Men varför ha en skatt på en bostad som faktiskt är ett "måste"? Visst det är lätt att ta ut skatt på något "fast" som alla måste ha. Men varför inte ta ut på vinsten vid försäljning istället precis som mycket annat.. Kanske öka procent talet för att kompencera. Då kommer även bostadsrätter få betala rättvist och spekulations köpen minska

E
Skrivet av: nollråtta

Anonym, du MÅSTE ju inte äga en fastighet för att bo. En vänsterregering skulle ju hellre se att fler bor i hyresrätter och färre i villor.

E
Skrivet av: Thomas

ja varför inte ändras å vi som har större tomter än dagens tomer som säljs får betala mer skatt:) sen när vi endån är i gång kasta in moms på det oxå precis som elen.. Förstår inte detta vi är ett av världens mest beskattade folk . Så var i helv**te tar pengarna vägen hela tiden. Det funkar väll bra som det gör idag med taxeringen varför ändra? . Dom som har mycket visst dom får betala lika mycket som jag .. Bara och gratulera dem i sådana fall..
Nä då ska vi straffa små folket enu mer... Om inte folket börjar lära sig och säga nu får det fan vara bra.. så kommer regeringen köra över oss hela tiden. Tack för mig .. kunde jag skatte smita hade jag fan gjort det för regeringen använder ju oftast pengarna till utredningar som ingen ens ger sig blanka fan i som tex detta med att beskatta villa ägare en gång till.. Varför ska Sverige vara världens samvete?

E
Skrivet av: Jonas

http://www.villaagarna.se/Paverka/Villaagarnas-opinionsbildning/Boendebe...

För att provräkna (några har hittat före)

Jag ser både för och nackdelar med att taxeringsvärdet inte kommer spela någon roll i framtiden, i dagsläget så blir det 200:- dyrare per år för mig (oj oj) men sett till villaområdets normala prisnivå så kommer det bli billigare.
Bara fortsätta renovera då..!

E
Skrivet av: saturnus

Det hela bygger på att man i Stockholm måste ha in mer pengar, om de sedan går till bidrag till lågavlönade eller löner till verkschefer, spelar knappast någon roll för flertalet. kontentan blir ändå att regering får in mer skatt genom nya förslaget, precis som med ett bensinpris på 16:04. Oavsett vem som styr, så vet man gränsen, för vad folk tål. och svenskarna är tåliga.

E
Skrivet av: Jan

Oj, höjning med 5000 kr ,och vi som bor i en fallfärdig kåk.

E
Skrivet av: Thord

jag brukar hävda att individers politiska ställningstaganden till 80 procent baseras på egenintresse.Stämmer väl rätt bra av kommentarerna här att dömma. Själv är jag väl omodern som tycker att folk som förväntar sig bli rika på sitt boende är lata.

E
Skrivet av: Custard

Så du menar att de lata ska per automatik bli extra hårt beskattade på ting de äger?

E
Skrivet av: ThomasX

Min nya skatt blir 10000:-, det är en höjning med 4000:- jämfört med idag. Nej dom där borgerliga var inte mycket att lita på! Dom får allt ta och skärpa till sig, ordentligt, om dom ska få nåt fortsatt förtroende.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.