Krille-72 Krille-72 skrev:
Eftersom jag är i branschen så vet jag hur rörigt det är och har varit med material. Senast förra veckan skulle vi ha tag på limträpelare i en dimension det fanns gått om bara för några veckor sedan. Enligt Beijer hade deras leverantör inte kunnat leverera trots löfte. Det i sin tur berodde på att tillverkaren inte fått den leverans som var bokad och bekräftad.

Jag tänker på denna text i ditt avtal:
”Entreprenören äger rätt till erforderlig förlängning av kontraktstiden, om han hindras att färdigställa kontraktsarbetena inom kontraktstiden på grund av omständigheter utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets ingående samt att han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit dess menliga inverkan”

För mig låter det som en tolkningsfråga ifall E borde ha räknat med brist på just din panel vid avtalstillfället? Bevisligen skriver du själv att dom som valt den andra panelen inte haft leveransproblem!
Vi tänkte att när det var en "ny" panel för som så borde man hållt extra koll på just den dimensionen (i vårt fall 22x162mm). Jag pratade precis med inköpschefen och tydligen så var det endast problem men den "långa" längden på panelbrädorna, typ de som var över 5m. Resten kunde de få tag i men han skulle komma med en update nästa vecka så det känns ok nu. Tack för kloka ord från någon i branchen! Jag förstår ju frustrationen hos både husföretagen och entreprenörerna, man vill ju inte bli försenade i onödan liksom.

H
D Danielandersson91 skrev:
Pratade precis med villaägarnas jurist, superduktig och trevlig kvinna! Enligt henne så kan de inte hävda force majeure då de definitivt borde varit medvetna om materialbristen när de lämnade besked till oss under försommaren och Augusti. Så vi känner oss lite lugnare, tack för tipset, värt varenda krona!
Roligt att kunna hjälpa till!(y):D

• Gilla
Danielandersson91
  • Laddar…
D Danielandersson91 skrev:
Vi tänkte att när det var en "ny" panel för som så borde man hållt extra koll på just den dimensionen (i vårt fall 22x162mm). Jag pratade precis med inköpschefen och tydligen så var det endast problem men den "långa" längden på panelbrädorna, typ de som var över 5m. Resten kunde de få tag i men han skulle komma med en update nästa vecka så det känns ok nu. Tack för kloka ord från någon i branchen! Jag förstår ju frustrationen hos både husföretagen och entreprenörerna, man vill ju inte bli försenade i onödan liksom.
Det här med materialbrist och sjuka prishöjningar är ett läge jag aldrig varit med om efter mina 20 år i branschen. Jag förstår verkligen din oro. Ingen vill att förseningar ska uppstå med de extrakostnader det evt. Innebär både för dig och evt. För företaget.

Ingen är intresserad av förseningar vare sig det finns ett vite inblandat eller inte. Nästa projekt är högst troligt redan inbokat för din entreprenör. Då har han inte bokat in luft mellan projekten där gubbarna kan sitta och pilla sig i naveln om dom blev klara i tid.

Jag hoppas verkligen det löser sig för din skull. Kanske kan man jobba ikapp lite tid om panelen nu verkligen blir försenad. Det finns alltid lite luft i en tidsplan.

Jag håller tummarna och hoppas att virkesbristen, halvledarbristen och alla andra brister snart är ett minne blott.

Av egoistiska skäl hoppas jag att virkespriserna rasar fort som sjutton så bristen på rätt priser i vårt förbannade kalkylsystem rättar till sig. :rofl:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.