13th Marine 13th Marine skrev:
Jag som har denna typ av maskiner på önskelistan ser just logistiken på detta avstånd som problemet, hade det varit nästgårds hade jag kommit över med traktor och släp.
Som en vis person sa här i tråden; oftast är d intresserade personerna ej i nästgård utan i Haparanda 😜
Snigla Snigla skrev:
Om du hade intresset och tyckte det var roligt/intressant när din morfar levde.. vill jag bara råda dig till att inte ha så bråttom att "bli av med verkstan".. då vissa saker (sorg, känslor osv) tar tid att ta sig igenom - och du vill inte stå där om ett par år och ångra dig för att du gjorde dig av med allt.

Det är en del av "dig och morfar" och de minnena kommer alltid finnas i dig..

(och du har ju köpt ett hus - vi andra försöker bygga upp en "verkstad" för att kunna renovera och pyssla om husen vi har, du fick det på köpet)

MEN om du är i akut behov av platsen, inte tänker renovera huset något, eller behöver pengar.. då är det en annan sak.. är det "bara" för det "gör ont" nu att vara där.. som du vill bli av med det.. så är rådet att vänta nått år eller två..

Beklagar din morfars bortgång!
.. och önskar dig (oavsett vad du väljer att göra med verkstan) lycka till.
Jag förstår exakt hur du tänker och jag har försökt att tänka så.
Jag har bott i huset i över ett år nu och försökt att komma in i det mer och mer men det går ej.
Problemet är nog inte svarven utan materialet att jobba med. Jag har en verkstad som är för metall och sedan ett snickeri som är för trä.

Jag älskar att jobba med trä och skulle aldrig någonsin sälja maskinerna som är i den byggnaden. Jag har även trä-svarv och andra maskiner som är ju för det ändåmålet. Fräs för trä osv.
Men just verkstad med metallsvarv, metallfräs och sådant, det är konst att jobba med det och jag kan tyvärr inte komma in i det och intresset är inte lika stort i det som i trä.
Så tro mig, jag säljer inte endast för pengar eller för utrymme, det känns i hela kroppen att göra denna lokal tom, men jag gläder mig att jag har andra lokaler som min morfar använde lika mycket och som sagt, jag aldrig kommer sälja. :)

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Helt klart, men det bygger då i princip på att du har möjlighet att hjälpa till med att ordna detta lokalt. Att fixa fram en hjullastare till en avlägsen plats är ju inte snutet ur näsan för en köpare, om du inte råkar hitta en väldigt lokal köpare då 🙂
Annars har ju en kranbil en viss aktionsradie, så man behöver ju inte komma direkt intill.

Jag fick engagera grannens hjullastare vid lossning pga en brant backe, men då är man ju på hemmaplan.

Men min fråga om verkstadskran och palldragare handlade mer om möjligheten att få fram prylarna till dörröppningen då det sällan går att köra in en lastare i lokalen. Men det går så klart att lösa på en massa olika sätt med skridskor, osv. Jag tyckte lastpallar blev väldigt smidigt, men jag tror jag ägnade totalt 3 heldagar till att förbereda allt för transport.

Ja, när man funderar på det inser man ju att förutsättningarna för transporten torde vara en viktig faktor för en framgångsrik försäljning, utöver som sagt att maskinerna är kompletta och kommer med en bra uppsättning tillbehör och verktyg.
Maskinerna är kompletta, bra med tillbehör och tro mig, verktyg finns.

Jag har som sagt ingen stress med att få iväg maskinerna, dem står ej i vägen.
Så troligtvis, kommer det komma rätt köpare en dag.

Behåll grejorna om du inte ska sälja huset.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.