3 726 läst ·
32 svar
4k läst
32 svar
Försäljning av verkstad privat. Hjälp mig! OBS BILDER I KOMMENTERAR
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Om du hade intresset och tyckte det var roligt/intressant när din morfar levde.. vill jag bara råda dig till att inte ha så bråttom att "bli av med verkstan".. då vissa saker (sorg, känslor osv) tar tid att ta sig igenom - och du vill inte stå där om ett par år och ångra dig för att du gjorde dig av med allt.D DubbelJ skrev:Hej!
Jag har köpt hus av min morfar som tyvärr gick bort, gubben blev 87 och han var en man av många olika egenskaper.
En av dem var att han var hantverkare av topp rang, kvittade om det var trä eller i metall eller något annat.
Tyvärr gick han bort i en tids sjukdom och jag köpte hans hus sedan av min mormor.
Jag fick en verkstad ”på köpet” och skulle vilja få den värderad, men jag vet inte alls vart jag ska vända mig därför gör jag denna tråd. Verkstaden innehåller metallsvarv, fräs och pelarborr som de ”större grejerna” Finns oändligt med tillbehör till dessa maskiner också.
Jag har kollat på diverse hemsidor och företag som har auktioner men det är dock många som säljer endast åt företag.
Jag bor i en småstad så svårt att få in något företag som kan komma och kolla på grejerna.
Jag kommer länka en del bilder, mer saker finns förutom dem jag laddar upp.
Min morfar var väldigt varsam med maskinerna och aldrig varit en slarver.
Jag vill sälja dessa maskiner/saker pga mitt intresse finns inte efter han gick bort, han och jag gjorde olika saker men det var annat när han var vid livet och känns sådär att stå där själv nu och därför vill jag sälja till en person verkligen tar vara på grejerna.
Jag vill inte sälja något styckvis utan vill sälja det som en komplett verkstad.
Diskussion; Vad kan detta vara värt? I runda slängar?
Tack ifall ni här på Bygghus kan hjälpa mig.
MVH
Det är en del av "dig och morfar" och de minnena kommer alltid finnas i dig..
(och du har ju köpt ett hus - vi andra försöker bygga upp en "verkstad" för att kunna renovera och pyssla om husen vi har, du fick det på köpet)
MEN om du är i akut behov av platsen, inte tänker renovera huset något, eller behöver pengar.. då är det en annan sak.. är det "bara" för det "gör ont" nu att vara där.. som du vill bli av med det.. så är rådet att vänta nått år eller två..
Beklagar din morfars bortgång!
.. och önskar dig (oavsett vad du väljer att göra med verkstan) lycka till.
"Problemet" med dessa äldre (riktigt coola och rejäla..) maskiner är ju när man väl ska flytta dem och ha plats för dem.. de brukar inte direkt väga 15-20 kg (eller få plats i ett litet hörn i garaget) om man säger som så - vilket gör försäljningsvärdena blir ganska tragiska (precis som gamla rejäla möbler).Rickard. skrev:
Lite pessimistisk skulle jag säga att dom enda som är intresserade av att köpa allt är sånna som antingen tror sig kunna stycka ut och sälja det för mycket mer pengar i delar eller möjligtvis dom som vill ha någon enstaka del och sälja resten. Att du skulle hitta någon skulle vilja gå från att ha inget till att köpa på sig allt är i alla fall osannolikt.
Priset på maskinerna är mellan 10 000 och 20 000 styck skulle jag säga utifrån bilderna, dom flesta tillbehören ser aningen utdaterade ut och kanske inte drar in så himla mycket mer men fort ligger det en trälåda någonstans i en maskinverkstad som är värd flera tusenlappar.
De/pengarna man få motsvarar inte direkt arbetet/kvaliteten på sakerna
Vi köpte en rikt o planhyvel med huset .. de ville inte (vette fåglarna om det går ens) flytta den ur huset. Den är lånnnng och väger flera hundra kg.. (men vi ville ju ha den, så oss gjorde det inget - det tråkiga är väl att den står i finaste rummet "därute".. som fick lov att bli maskinverkstad för vi inte heller kunde flytta rikt o planhyveln haha).. och dessutom kom vi på den briljanta idén att vi nog skulle ha en gammal svarv också.. den vägde inte lite den heller.. tur de hade traktor att lasta på den med.. in hos oss fick vi vara lite finurliga.. fick köpa diverse utrustning för att få av den från kärran/ få in den i rummet...
Själva svarven i sig kostade inte många kronor.. just för den var tung och de ville bli av med den.
Men det finns såklart de som både har pengar o bärkraft.. (men de verkar ju aldrig bo i närheten när man ska sälja).
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 384 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 384 inlägg
Jag tror på din idé att i första hand få iväg maskinerna i ett paket till någon som nyligen blivit med lokal.D DubbelJ skrev:
Det är en hel del logistik att flytta maskinerna och det finns mycket att tjäna (i fraktkostnad) på att ta flera maskiner på en gång.
Monetärt blir du inte rik på att sälja dessa, så klart. Men det är ju lite tjusningen med hobbyn att man inte behöver vara miljonär. Din morfar betalade förmodligen inte heller några fantasisummor.
Skall man vara krass är det mest avgörande att maskinerna är kompletta och kommer med en bra uppsättning tillbehör och verktyg, vilket dock kanske inte avspeglar sig så mycket som det borde i det monetära värdet. Så var noga med att se till att tillbehör inte kommer på villovägar. En bra idé kan vara att plocka ihop allt så det är ordning och reda på vad som hör till vad.
Tack för idéer. Jag ska försöka få upp lite logistik i detta och sen se.C cpalm skrev:Jag tror på din idé att i första hand få iväg maskinerna i ett paket till någon som nyligen blivit med lokal.
Det är en hel del logistik att flytta maskinerna och det finns mycket att tjäna (i fraktkostnad) på att ta flera maskiner på en gång.
Monetärt blir du inte rik på att sälja dessa, så klart. Men det är ju lite tjusningen med hobbyn att man inte behöver vara miljonär. Din morfar betalade förmodligen inte heller några fantasisummor.
Skall man vara krass är det mest avgörande att maskinerna är kompletta och kommer med en bra uppsättning tillbehör och verktyg, vilket dock kanske inte avspeglar sig så mycket som det borde i det monetära värdet. Så var noga med att se till att tillbehör inte kommer på villovägar. En bra idé kan vara att plocka ihop allt så det är ordning och reda på vad som hör till vad.
Även fraktfrågan är något jag tänkt på, det bäst hade varit om jag hade någon i närheten som kan nästintill ta det på sin traktor/lastmaskin och köra bort det men det blir nog ännu svårare.
Det är bra skick, bilderna är inte rättvisa till 100%.Rickard. skrev:
Min morfar tog hand om allt från start och senare på gamla dagar kanske han blev en liten slarver (han fick grov demens tyvärr) men han var alltid reko rakt igenom.
Tack för ditt meddelande/kommentar. Det känns som jag har många om och men att väntas inför.Snigla skrev:
"Problemet" med dessa äldre (riktigt coola och rejäla..) maskiner är ju när man väl ska flytta dem och ha plats för dem.. de brukar inte direkt väga 15-20 kg (eller få plats i ett litet hörn i garaget) om man säger som så - vilket gör försäljningsvärdena blir ganska tragiska (precis som gamla rejäla möbler).
De/pengarna man få motsvarar inte direkt arbetet/kvaliteten på sakerna
Vi köpte en rikt o planhyvel med huset .. de ville inte (vette fåglarna om det går ens) flytta den ur huset. Den är lånnnng och väger flera hundra kg.. (men vi ville ju ha den, så oss gjorde det inget - det tråkiga är väl att den står i finaste rummet "därute".. som fick lov att bli maskinverkstad för vi inte heller kunde flytta rikt o planhyveln haha).. och dessutom kom vi på den briljanta idén att vi nog skulle ha en gammal svarv också.. den vägde inte lite den heller.. tur de hade traktor att lasta på den med.. in hos oss fick vi vara lite finurliga.. fick köpa diverse utrustning för att få av den från kärran/ få in den i rummet...
Själva svarven i sig kostade inte många kronor.. just för den var tung och de ville bli av med den.
Men det finns såklart de som både har pengar o bärkraft.. (men de verkar ju aldrig bo i närheten när man ska sälja).
När jag flyttade en hel verkstad surrade jag maskinerna på lastpallar med spännband och hyrde in en kranbil för transporten. Smådelarna kan du lasta på pallar med mellanlägg och kragar. Finns det verkstadskran och palldragare? Går det att komma till med lastbil?D DubbelJ skrev:
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Fräsen ligger på stock redan och kan typ rullas ut, men enklast är nog att försöka köra ner med större truck eller lastmaskin med gaffel och lyfta ut den.C cpalm skrev:
Ja. Det går att komma ner med mindre fordon, vetti sjuttsingen om en större lastbil med kran går…
Jag har ett sågverk utanför dörren precis.. Se bild nedan.
Till höger om sågverket är dörren till verkstaden.
Helt klart, men det bygger då i princip på att du har möjlighet att hjälpa till med att ordna detta lokalt. Att fixa fram en hjullastare till en avlägsen plats är ju inte snutet ur näsan för en köpare, om du inte råkar hitta en väldigt lokal köpare då 🙂D DubbelJ skrev:
Annars har ju en kranbil en viss aktionsradie, så man behöver ju inte komma direkt intill.
Jag fick engagera grannens hjullastare vid lossning pga en brant backe, men då är man ju på hemmaplan.
Men min fråga om verkstadskran och palldragare handlade mer om möjligheten att få fram prylarna till dörröppningen då det sällan går att köra in en lastare i lokalen. Men det går så klart att lösa på en massa olika sätt med skridskor, osv. Jag tyckte lastpallar blev väldigt smidigt, men jag tror jag ägnade totalt 3 heldagar till att förbereda allt för transport.
Ja, när man funderar på det inser man ju att förutsättningarna för transporten torde vara en viktig faktor för en framgångsrik försäljning, utöver som sagt att maskinerna är kompletta och kommer med en bra uppsättning tillbehör och verktyg.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Jag som har denna typ av maskiner på önskelistan ser just logistiken på detta avstånd som problemet, hade det varit nästgårds hade jag kommit över med traktor och släp.
Fräsen står på rull stock som sagt och går att montera ner på bredden så går lätt att rulla till dörrhålet.C cpalm skrev:Helt klart, men det bygger då i princip på att du har möjlighet att hjälpa till med att ordna detta lokalt. Att fixa fram en hjullastare till en avlägsen plats är ju inte snutet ur näsan för en köpare, om du inte råkar hitta en väldigt lokal köpare då 🙂
Annars har ju en kranbil en viss aktionsradie, så man behöver ju inte komma direkt intill.
Jag fick engagera grannens hjullastare vid lossning pga en brant backe, men då är man ju på hemmaplan.
Men min fråga om verkstadskran och palldragare handlade mer om möjligheten att få fram prylarna till dörröppningen då det sällan går att köra in en lastare i lokalen. Men det går så klart att lösa på en massa olika sätt med skridskor, osv. Jag tyckte lastpallar blev väldigt smidigt, men jag tror jag ägnade totalt 3 heldagar till att förbereda allt för transport.
Ja, när man funderar på det inser man ju att förutsättningarna för transporten torde vara en viktig faktor för en framgångsrik försäljning, utöver som sagt att maskinerna är kompletta och kommer med en bra uppsättning tillbehör och verktyg.
Svarven står raklång, längs med dörrhålet och kan antingen lyftas upp även där på stock eller försöka dra ut den ca 2m till dörröppningen.
Pelarborren är väl den enklare maskinen här som går smidigt att flytta.
Ingen av maskinerna är bredare än dörrhålet.
Men som sagt, vikten är ju ett problem men kvalités maskinen ska ju vara tunga 😉
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg