29 149 läst ·
124 svar
29k läst
124 svar
Försäljning av SEMKO 17
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Säljaren ÄR tillskriven.
Tradera HAR fått en anmälan.
Säljaren ÄR medveten om att det är kommersiellt förbjudet att sälja dessa.
Det är INTE svårt för er att hitta trefas saker på tradera.
NI kan ju också ställa en fråga till säljaren.
Polis Protte, tja, jag håller nästa på med liknande saker dagarna i ända.
Tradera HAR fått en anmälan.
Säljaren ÄR medveten om att det är kommersiellt förbjudet att sälja dessa.
Det är INTE svårt för er att hitta trefas saker på tradera.
NI kan ju också ställa en fråga till säljaren.
Polis Protte, tja, jag håller nästa på med liknande saker dagarna i ända.
Jag tror Prototypen behöver skaffa sig en hobby...
Jag tycker det är jättebra att kunna få tag i gamla grejer ibland då det kan komma tillfällen då de behövs, farligt eller ej, det är farligt att köpa en motorsåg med..
Det finns massor med gamla vägguttag och strömbrytare till salu på tradera, säkerligen en hel del av dessa som inte längre är lagliga.
Jag tycker det är jättebra att kunna få tag i gamla grejer ibland då det kan komma tillfällen då de behövs, farligt eller ej, det är farligt att köpa en motorsåg med..
Det finns massor med gamla vägguttag och strömbrytare till salu på tradera, säkerligen en hel del av dessa som inte längre är lagliga.
Vill man utsätta sig själv för fara så naturligtvis men när man även usätter "omgivningen" för fara tycker jag att snålhet/lathet kan ha ett lite för högt pris. Ett nytt CEE uttag kostar inte många kr så det kan knappast vara pengar det handlar om utan bara okunskapen om hur pass farliga SEMKO 17 kan vara, får man hoppas.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Men jag HAR en hobby, märks inte det i denna tråden.Pumba skrev:
Det är dessutom så att jag lever på att sanera bort gamla farliga installationer.
Köper man en motorsåg så ser man nog till att den har kastskydd.
Men köper man såg utan kastskydd och några SEMKO har man fördubblat chansen att driva evolutionen framåt.
Protte
Redigerat:
Det kan ju finnas fler anledningar än just bara priset på ett CEE uttag, jag har några såna där uttag i sommarstugan som funkar bra men som alltid med 380V ska man vara försiktig, men att ge sig på att byta dessa uttag lär bli en ganska omfattade historia och bra mycket dyrare än ett CEE uttag, vi ska byta när vi uppför ny maskinhall om några år.elmont skrev:Vill man utsätta sig själv för fara så naturligtvis men när man även usätter "omgivningen" för fara tycker jag att snålhet/lathet kan ha ett lite för högt pris. Ett nytt CEE uttag kostar inte många kr så det kan knappast vara pengar det handlar om utan bara okunskapen om hur pass farliga SEMKO 17 kan vara, får man hoppas.
Tror nog jag brukar de där uttagen kanske max 1 gång om året.
Jag tror ju inte någon köper såna där grejer för att nyinstallera utan för att man redan nu har denna standard, så det är väl lite tveksamt att man utsätter andra för fara,
Redigerat:
Det är väl ganska troligt att det fans någon orsak till att dom förbjöds för över 20 år sedan, så även om du inte förstår att dom har vållat många olyckor genom tiderna så är det ett faktum. Och behöver man byta uttag finns det knappast någon anledning att sätta dit ett gammalt farligt uttag när man kan få ett nytt säkert uttag och stickpropp (CEE) för ca en hundring.
Ps
Ska du bygga nytt har du ju då redan dom "nya" uttagen så det blir ju rena vinsten.
Ps
Ska du bygga nytt har du ju då redan dom "nya" uttagen så det blir ju rena vinsten.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
CEE 416 uttag 59 kronor, CEE 416 stickpropp 48 kronor. Vari ligger besparingen på att använda gamla Semko ??
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Priset ja,
I just detta fallet vill säljaren ha minst 199 kronor plus 49 i frakt så ca 250.
ClasO tar 299 för motsvarande CEE.
Så det finns inte stor anledning att fortsätta med de gamla propparna.
OM säger OM man har ett SEMKO vägguttag i gott skick är det bättre att göra en adapter och använda CEE på kablar, maskiner och grenuttag i stället för att använda SEMKO hela vägen. Nu är det inte tillåtet att göra adapters men i väntan på utbyte så är det en bättre lösning.
Den som är intresserad kan leta reda på min bild med mina adapters, kan få nackhåren att resa sig på en del av er.
De är mina så ni får inte låna.
Protte
I just detta fallet vill säljaren ha minst 199 kronor plus 49 i frakt så ca 250.
ClasO tar 299 för motsvarande CEE.
Så det finns inte stor anledning att fortsätta med de gamla propparna.
OM säger OM man har ett SEMKO vägguttag i gott skick är det bättre att göra en adapter och använda CEE på kablar, maskiner och grenuttag i stället för att använda SEMKO hela vägen. Nu är det inte tillåtet att göra adapters men i väntan på utbyte så är det en bättre lösning.
Den som är intresserad kan leta reda på min bild med mina adapters, kan få nackhåren att resa sig på en del av er.
De är mina så ni får inte låna.
Protte
Jag har inte sagt att det inte vållat några olyckor, jag har sagt att det kan finnas fler anledningar än enbart att köpa ett uttag, som du för den delen inte får installera själv?elmont skrev:Det är väl ganska troligt att det fans någon orsak till att dom förbjöds för över 20 år sedan, så även om du inte förstår att dom har vållat många olyckor genom tiderna så är det ett faktum. Och behöver man byta uttag finns det knappast någon anledning att sätta dit ett gammalt farligt uttag när man kan få ett nytt säkert uttag och stickpropp (CEE) för ca en hundring.
Ps
Ska du bygga nytt har du ju då redan dom "nya" uttagen så det blir ju rena vinsten.
Eller får jag byta ut mitt gamla 4 ledarsystem mot ett CEE uttag som vanlig hemmafixare?
Jag ska locka bort mina uttag i samband med att vi bygger ny maskinhall, inte innan dess då jag blir tvungen att byta en fruktansvärd massa mer saker än bara uttaget, och då gör man allt när man väl tar dit en elektriker då vår stuga ligger väldigt avsides, så jag får nog en hel flyttlåda med CEE uttag från biltema för vad elektrikern fakturerar för resan.
Har uttagen i ladan för tillfället, när jag bygger maskinhall sätter jag nya uttagen där och byter elsystem i ladan, då jag inte behöver några 3-fas uttag där sedan så blir priset att byta elsystemet i ladan lägre.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Är det billigare att montera Semko ???
Du får utan behörighet varken byta dom "nya" eller dom "gamla" uttagen så där är det totalt lika. Vill du inte köpa billiga kan du ju köpa dyra, dom kommer säkert din elektriker flytta på utan knot. Du kommer aldrig att med ekonomin som argument kunna försvara "skräputtagen" och jag har svårt att se nått hållbart försvar.
