2 260 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Försäljning av hus från 1980
Skall sälja mitt hus byggt 1980.
Huset är ett "stenhus" 200 m2
Inga kvitton föreligger.
God kvalitet, vacker trädgård
Hur får jag fram en acceptabel produktionskostnad jag hade,som kan accepteras av skattemyndigheten?
Huset är ett "stenhus" 200 m2
Inga kvitton föreligger.
God kvalitet, vacker trädgård
Hur får jag fram en acceptabel produktionskostnad jag hade,som kan accepteras av skattemyndigheten?
Knepigt utan kvitton, det är ju en summering av kostnaderna för fastighetens anskaffningskostnad och husets byggnation som ska ge inköpspriset som ligger till grund för avdraget på skatten.
Har du slarvat bort alla fakturor/kvitton eller är det något som du har byggt själv på fritiden utan redovisade kostnader?
Har du slarvat bort alla fakturor/kvitton eller är det något som du har byggt själv på fritiden utan redovisade kostnader?
Det är alls inte så svårt. Finns flera trådar om detta här i BH. I min familj såldes ett - till viss del - självbygge från 1973/74 där vi rekonstruerade ett motsvarande standarhus' kostnad. Vi hade inte ett enda kvitto då det var ett dödsbo. Är man bara tydlig och ärlig mot skattemyndigheten när man fyller i blanketten för reavinsten brukar det gå bra och att man också förklarar hur man kommit fram till kostnaden.
Mellan tummen och pekfingret skull jag tro att ett genomsnittligt standardhus nära storstad 1980 gick på mellan 3 och 4 hundra tusen. (Den numera vackra tomten betingade då inget större värde såvida det inte uppförts stora flotta murar o dyl.)
Mellan tummen och pekfingret skull jag tro att ett genomsnittligt standardhus nära storstad 1980 gick på mellan 3 och 4 hundra tusen. (Den numera vackra tomten betingade då inget större värde såvida det inte uppförts stora flotta murar o dyl.)
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Men tomtens anskaffningskostnad borde inte vara ett problem, den informationen finns hos lantmäteriet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 218 inlägg
Det här är en viktig sak att förstå. Då vi hade så extremt hög inflation på 70- och 80-talen och relativ värdeökning för bostäder därefter så är nästan hela försäljningspriset för en fastighet man haft i 40+ år vinst. Och även felräkningar på 50 % på ingångsvärdet blir några tiotusenlappar mer eller mindre i skatt.yonna skrev:
Så gör så gott du kan. Ta en schablonkostnad för ett typhus och nöj dig med det.
Klicka här för att svara
