Status
Inte öppen för fler kommentarer.
J
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Faktiskt bara fem inlägg till fyra olika personer som nämner Putin (om än alla i varierande grad positiva). Så viss överdrift från min sida.
[bild]

Ja, även om det förstås är av indicieslag.

[länk]
[länk]
Tack för det för jag är verkligen inte Putin förespråkare sedan kanske jag använder namnet i olika skämtsamma sammanhang som man ser ovan..
Men anledningen att jag valde att kommentera det i denna tråden är som sagt att många är så självsäkra i sina tron och gissningar för det är INGEN av oss som har helheten eller kunskapen om hur han fungerar och det samma gäller makteliten i det landet..
Skulle Putin försvinna/dö är det inte alls säkert att det skulle bli bättre för Ukraina, det kan bli tvärtom ännu värre..

• Gilla
Intet
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ukraina är forerunners till den dronteknik som nu byggs upp i väst. Även den svenska industrin har vaknat, Gripen C fick antidron kapacitet på veckor, något som hade tagit åratal i gamla försvarssverige.
Jovisst är man men båda sidor använder ju drönare.

SAAB tog ju snabbt fram ett antidrönarsystem, Loke och det var väl det systemet som lånades ut till Danmark?

https://www.saab.com/newsroom/stori...---saab-and-the-swedish-air-force-deploy-loke

Rent politiskt verkar man ha sovit inom EU men efter dels Danmark samt Polen där man sköt ner drönare så blir det nog mer fart på utvecklingen,

Fairlane
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tyskar vet. Japaner är mycket sämre utbildade i frågan.
Det är sant, de besöker fortfarande olika monument för krigare, men lika illa som för ryssarna är det inte.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Tyskland förlorade stort i första världskriget och tvingades till en förnedrande fredsuppgörelse vilket ledde till misär i landet och att Hitler kunde komma till makten och i förlängningen andra världskriget. Putin sade vid ett av sina tal att om Ryssland inte existerar så behöver världen inte göra det heller, om det är tomt prat eller ej får framtiden utvisa.
Efter det andra världskriget fick Tyskland betydande stöd till uppbyggnaden av landet och såg ett alternativ till vad som varit och blev efter några årtionden en i alla fall på det ekonomiska planet blomstrande nation.
Den här förlusten tog Ryssland redan 1991 när Sovjetunionen upplöstes. Rysslands 90-tal var som Tysklands 1920-tal. Det Ryssland gjorde 2022 var analogt med det Tyskland gjorde 1939. Rysk TV 2022 uttryckte förhoppningar om att Polen skulle anfalla Ukraina på samma sätt som Sovjetunionen anföll Polen i samförstånd med Tyskland och dela Ukraina på samma sätt. Nu valde Polen istället att stödja Ukraina. Hade Sovjetunion på samma sätt valt att stödja Polen 1939 istället för att invadera hade Tysklands krig misslyckats direkt och miljoner människoliv sparats.

Putin kan hota hur mycket han vill, världen består. Det finns inget han kan göra åt det.

• Gilla
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Putin kan hota hur mycket han vill, världen består. Det finns inget han kan göra åt det.
Jo men från hot till handling är det nog nära, Putin har en kärnvapenknapp.

Jag tror det är därför Trumpen är tveksam till Tomahawkmissiler till Ukraina.

Sen velandet inom EU gör ju att det förmodligen bara är Kina samt USA som kan tvinga fram en lösning.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jag tror tvärtom att det är rätt långt bort. Man har skramlat med det vapnet många gånger. Skickar ni X så har vi kärnvapen, skickar ni Y så har vi kör vapen etc.
P paralun skrev:
Jag tror det är därför Trumpen är tveksam till Tomahawkmissiler till Ukraina.
Det tror jag inte heller ett dugg på. Samma resonemang som ovan, samt i kombination med att Trump ändrar sig konstant i mer eller mindre alla frågor.
P paralun skrev:
Sen velandet inom EU gör ju att det förmodligen bara är Kina samt USA som kan tvinga fram en lösning.
Ja, de klassiska tumskruvarna ...

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej. De har hotat i åratal utan att ens vara nära att använda något.

Händer det något när han trycker på knappen? Anta att han får iväg de som fungerar mot Europa. Vad ska han göra sedan? Då har han förbrukat det han hade och har han flera hundra miljoner ursinniga européer mot sig. Ryssland kan inte slå ut Europas förmåga att föra krig. Ett best-case-scenario för Ryssland är som följer: Frankrike och Storbritannien väljer att inte svara med kärnvapen även om Paris och London träffats. USA väljer att inte svara i någon form. Vi antar att Kina inte blir upprörda över påverkan på deras ekonomi. Även i detta fall blir resultatet ett krig där Ryssland förstörs bit för bit. Europa är helt enkelt starkare.

• Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 7 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Nej. De har hotat i åratal utan att ens vara nära att använda något.

Händer det något när han trycker på knappen? Anta att han får iväg de som fungerar mot Europa. Vad ska han göra sedan? Då har han förbrukat det han hade och har han flera hundra miljoner ursinniga européer mot sig. Ryssland kan inte slå ut Europas förmåga att föra krig. Ett best-case-scenario för Ryssland är som följer: Frankrike och Storbritannien väljer att inte svara med kärnvapen även om Paris och London träffats. USA väljer att inte svara i någon form. Vi antar att Kina inte blir upprörda över påverkan på deras ekonomi. Även i detta fall blir resultatet ett krig där Ryssland förstörs bit för bit. Europa är helt enkelt starkare.
Nej Europa och EU förefaller vara mycket svaga, senast igår när man misslyckades med de frysta ryska tillgångarna. Kina och USA har makten nu i världen.

• Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
B Bitterhetsakademin skrev:
Måhända ett av Europas fattigaste länder men som mottagit många hundra miljarder i vapenstöd från väst. Utan detta hade de inte haft en chans mot Ryssland. Dessutom är försvararen gynnad i ett krig, det behövs i regel en tre gånger större anfallande styrka för att segra.
Rysspackets invasion gick fel redan i inledningsfasen.
Stridsvagnarna var inte ens fulltankade, däremot hade man packat paraduniformer för segerparaden i Kiev...men den blev inställd 🤣
De lyckades inte heller inta och hålla flygplatsen Hostomel, som hade varit avgörande för att få in mer soldater och stridsfordon till Kiev.
Däremot lyckades man inta Bucha för några dagar, och där mörda civila, i brist på beväpnade ukrainska soldater, innan ryssarna fick retirera tillbaka till gränsen.
Detta lyckades Ukraina med, utan någon militär hjälp från omvärlden, hjälpen kom först senare.

• Gilla
Bhp863 och 9 till
  • Laddar…
Fairlane
Det glädjer mig varje gång paralun talar ner EU och upp USA, Ryssland och Kinas förmågor, av den enkla anledningen att jag hittills inte sett en enda fråga där paraluns analyser stämmer med vad alla experter etc anser.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 9 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Nej Europa och EU förefaller vara mycket svaga, senast igår när man misslyckades med de frysta ryska tillgångarna. Kina och USA har makten nu i världen.
Misslyckades ??
Vad jag vet har Europa beslagtagit många miljarder Euro från rysskontrollerade innehavare, både statliga och privata.
Men dröm du vidare under din filt.
Nu diskuteras hur tillgångarna ska avyttras, inte bara hur avkastningen ska fortsätta att användas till Ukrainas behov.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Misslyckades ??
Vad jag vet har Europa beslagtagit många miljarder Euro från rysskontrollerade innehavare, både statliga och privata.
Nu diskuteras hur tillgångarna ska avyttras, inte bara hur avkastningen ska fortsätta att användas till Ukrainas behov.
Blir fint för min SAAB aktie när Ukraina köper Gripen E för ryzzpengar

P Peter787 skrev:
Misslyckades ??
Jo man misslyckades igår att få till ett beslut, nytt möte i December.

https://europaportalen.se/2025/10/belgiskt-motstand-bromsar-eu-plan-ryska-miljarder

De vanliga "långbänken" som för allt i Europa numera!

P paralun skrev:
Jo man misslyckades igår att få till ett beslut, nytt möte i December.

[länk]

De vanliga "långbänken" som för allt i Europa numera!
Precis. Som det ska vara i en demokratiskt samhälle baserat på rättsstatens principer.

Vill du ha starka män och snabba beslut finns gott om diktaturer att flytta till.

• Gilla
pmd och 7 till
  • Laddar…
P
J Jansson69 skrev:
Tack för det för jag är verkligen inte Putin förespråkare sedan kanske jag använder namnet i olika skämtsamma sammanhang som man ser ovan..
Men anledningen att jag valde att kommentera det i denna tråden är som sagt att många är så självsäkra i sina tron och gissningar för det är INGEN av oss som har helheten eller kunskapen om hur han fungerar och det samma gäller makteliten i det landet..
Skulle Putin försvinna/dö är det inte alls säkert att det skulle bli bättre för Ukraina, det kan bli tvärtom ännu värre..
Rysslands ekonomi är i spillror och det är inget som oligarkerna som tidigare stött Putin uppskattar, det är säkert någon eller några som planerar för ett avslut på kapitlet Putin.
Något kärnvapenkrig vill ingen normal ryss, civil som militär, ha, för de inser att då är det kört för Ryssland och ryssarna för evigt.
Att fyllkajor som Dmitrij Medvedev och Dmitrj Peskov tjatar om kärnvapen är bara ett sätt för dem att visa sig duktiga inför Putin.

• Gilla
  • Haha
Intet och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.