D Daniel 109 skrev:
Var hittar du de reglerna? Jag hittade dem inte.
Det ligger ju på varje firma. För att få vara med i GVK t.ex så måste du följa GVK som jag förstår det.

Men åter till frågan. Hur går jag vidare med det här för att försöka få dom att betala? eller har jag bara fel och kostnaden ska ligga på mig?

Om utförandet från början var bristfälligt kan jag förstå att FB inte vill betala mellanskillnaden.
Så den avgörande frågan är ju om det var rätt utfört eller inte från början, när det byggdes.
Du kanske ska rådgöra med någon expert/konsult som kan hänvisa till fakta, dvs då gällande normer eller standarder.

Vi har också en vattenskada, golvet som är skadat har haft ett irriterade knarr här och där, och när jag bröt upp golvet förstår jag varför. Plattan är spacklad men ej slipad på ett ställe, så för att få rätt förutsättningar för nytt golv behöver plattan slipas. Vore kul om FB betalar det men det har jag ingen förväntan att de gör eftersom det var fel från början.

BirgitS
BwR84 BwR84 skrev:
Men åter till frågan. Hur går jag vidare med det här för att försöka få dom att betala? eller har jag bara fel och kostnaden ska ligga på mig?
Jag föreslår att du kontaktar Konsumenternas Försäkringsbyrå för de vet väldigt mycket om vad som är normal hantering vid olika typer av försäkringsärenden.

Om byggreglerna vid byggår/ombyggnadsår fastställer att det ska vara fall men det sedan aldrig funnits något fall har jag svårt att se att försäkringsbolaget ska stå kostnaden för den standardförbättringen. Så jag har svårt att se att försäkringsbolaget ska ta det, förutsatt att jag förstått situationen rätt.

Det ligger i ditt intresse (och ansvar) att det utförs korrekt denna gång då en felaktig ombyggnad kan påverka kommande ersättningar från försäkringen om felen bidragit.

jag byggde 1080-81 och vad jag minnas så var kraven att man skulle ha tättskikt 20 mm upp på tröskeln och lite fall under badkar eller i dusch.
tvättstugan har jag inget fall och tättskiktet går upp 20 mm på tröskeln (plastmatta i båda)

Jag tycker inte att försäkringsbolaget har gjort något fel.

Jag har läst diverse byggnormer osv nu och vad jag kan hitta så fanns inte kravet på fall före 1984 då GVK bildades och hade ett krav på 1mm per 1000mm.

Om det fanns fall eller inte på vårt golv är inte fastslaget. Det enda vi vet är att det inte fanns ett spacklat fall. Hus konstruktören kan ha byggt med ett litet fall på spånskivorna. Men att fallet inte är tillräckligt för dagens byggnorm. I försäkringen ingår någonting som heter branchförbättrande. En extra peng som försäkringsbolaget betalar ut just för att förbättra så att saker följer dessa normer.

Jag har iaf mailat försäkringsförläggaren och frågat exakt vilken byggnorm han hänvisar till.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vilken byggnorm hänvisar du till när du säger att det är ett krav?

Försäkringsbolaget täckte tillslut flytspacklingen.

• Gilla
JonathanFlod och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.