Ett elfel uppstod i huset där vi bott i 15 år. Efter drygt 1 dags felsökande av elektriker hittades en bränd och delvis smält dosa i väggen samt skarvade och blottade kablar under golvet.
Just då var vi mest tacksamma att felet hittades innan huset brann ner.
Nu står vi här med ett stort hål i väggen (som var nymålad) och ett ännu större hål i golvet samt en hiskelig räkning från elektriker. Vi vill dessutom anlita hantverkare för att återställa vägg och golv. Vårt försäkringsbolag vill inte ersätta oss för att det var en felinstallation och tycker att vi ska fakturera förra ägaren.
Förra ägaren har högst förmodligen ingen lust att betala någon faktura, han kanske inte ens har ekonomisk möjlighet att betala någon faktura.

Vad kan vi göra?

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Förra ägarens ansvar sträcker sig bara 10 år från försäljningen, så det låter som ett väldigt konstigt råd från försäkringsbolaget?

• Gilla
mejeriet och 15 till
  • Laddar…
Att kräva förre ägaren går givetvis inte på formella grunder.

Men sedan kommer ju frågan om vilket moment i din försäkring som skulle kunna passa in här. Kan man få det till att ha varit ett brandtillbud, så gäller försäkringen. Men då troligen inte för kostnaden att åtgärda elfelet.

Så man kanske skall tolka kommentaren från förs. bolaget att de inte ser det som en ersättningsbar skada, men du kan alltid prova att få förre ägaren att ta det.

• Gilla
Langos och 2 till
  • Laddar…
C
L Looopa skrev:
Vad kan vi göra?
Låter som ett klockrent s.k. dolt fel. Utifrån förutsättningarna (framför allt att tidsfristen för att begära ersättning från säjaren gått ut) låter det som att det rätta och naturliga är att betala fakturan själva.
Inte konstigare än så. Vad är en hiskelig räkning i sammanhanget?

• Gilla
LMC400 och 5 till
  • Laddar…
Betala eller juridisk process mot försäkringsbolaget.

• Gilla
kennart
  • Laddar…
Fattar inte riktigt. Har det varit ett brandtillbud eller har ni felsökt p.g.a. funktionsbortfall? I det första fallet är väl försäkringsbolaget glada att ni tittade, men i det andra kan man undra vad det har med dem att göra.

Elektrikerns faktura borde vara max 10 000/närvarande elektriker om ni inte bor i ett dyrt område eller aktiverade jouravtal. Vad landade det på?

C cpalm skrev:
Låter som ett klockrent s.k. dolt fel. Utifrån förutsättningarna (framför allt att tidsfristen för att begära ersättning från säjaren gått ut) låter det som att det rätta och naturliga är att betala fakturan själva.
Inte konstigare än så. Vad är en hiskelig räkning i sammanhanget?
Tja... Svårt att säga klockrent dolt fel. Vi vet bara att dosan var dold och en dålig koppling. Jag skulle inte vara så säker på så lite info. Om det hamnat precis under 10år så tror jag att uppförsbacken är ännu brantare
Men nu spelar det ingen större roll. Eftersom det gått 15år.

Lusläs villkoren. Så kanske du hittar en lucka.
Förra ägaren har ingenting längre med detta att göra

• Gilla
MrJiVe och 1 till
  • Laddar…
C
B Byggdjuret skrev:
Vi vet bara att dosan var dold och en dålig koppling. Jag skulle inte vara så säker på så lite info.
"skarvade och blottade kablar under golvet" då? Låter inte regelmässigt i mina öron...

S
C cpalm skrev:
"skarvade och blottade kablar under golvet" då? Låter inte regelmässigt i mina öron...

Nej fast det kan ha funnits god anledning att misstänka elfel beroende på hur elinstallationen såg ut i övrigt, därför kan man inte säga att det är klockrent dolt fel.

C
S SueCia skrev:
Nej fast det kan ha funnits god anledning att misstänka elfel beroende på hur elinstallationen såg ut i övrigt, därför kan man inte säga att det är klockrent dolt fel.
Förvisso, men jag skrev att det låter som ett klockrent dolt fel. Visst kanske TS redan från början haft anledning anta att elinstallationen var risig, men jag valde att utgå från att så inte var fallet eftersom 15 år uppenbarligen har passerat utan att det uppmärksammats.
Inte för att det spelar någon roll, som sagt, eftersom tidfristen löpt ut för länge sedan.

Lucky2015
L Looopa skrev:
Ett elfel uppstod i huset där vi bott i 15 år. Efter drygt 1 dags felsökande av elektriker hittades en bränd och delvis smält dosa i väggen samt skarvade och blottade kablar under golvet.
Just då var vi mest tacksamma att felet hittades innan huset brann ner.
Nu står vi här med ett stort hål i väggen (som var nymålad) och ett ännu större hål i golvet samt en hiskelig räkning från elektriker. Vi vill dessutom anlita hantverkare för att återställa vägg och golv. Vårt försäkringsbolag vill inte ersätta oss för att det var en felinstallation och tycker att vi ska fakturera förra ägaren.
Förra ägaren har högst förmodligen ingen lust att betala någon faktura, han kanske inte ens har ekonomisk möjlighet att betala någon faktura.

Vad kan vi göra?
Läs villkoren i din försäkring så får du kännedom om försäkringsbolaget har rätt eller fel. När det gäller att föra en talan mot säljaren har tiden för detta löpt ut, du har 10 år på dig. Har du fått ett skriftligt avslag från försäkringsbolaget eller har du bara varit i kontakt med dem per tfn? Om så är fallet, gör en skadeanmälan så att den handläggs.

Du skriver att elektrikern tog ordentligt betalt. Utifrån din beskrivning så låter det inte som ett jättejobb. Hur mycket har de debiterat dig?

C cpalm skrev:
Förvisso, men jag skrev att det låter som ett klockrent dolt fel. Visst kanske TS redan från början haft anledning anta att elinstallationen var risig, men jag valde att utgå från att så inte var fallet eftersom 15 år uppenbarligen har passerat utan att det uppmärksammats.
Inte för att det spelar någon roll, som sagt, eftersom tidfristen löpt ut för länge sedan.
Man måste vara försiktig med att göra uttalande om att något låter klockrent dolt fel. När det vi får reda på är 2 kopplingar som är felaktiga. Om ett fel är ett stort fel, så kan tänka sig att det finns fler fel på ställen där de syns. Tecken. Nu pratade vi precis om el. Men det gäller oavsett var felet är. Så bör undvika "säkra fel" framför allt måste man ha mer info.
Men du tog snabbt upp att det hade gått 15år så du är lite förlåten;):p

H hempularen skrev:
Att kräva förre ägaren går givetvis inte på formella grunder.

Men sedan kommer ju frågan om vilket moment i din försäkring som skulle kunna passa in här. Kan man få det till att ha varit ett brandtillbud, så gäller försäkringen. Men då troligen inte för kostnaden att åtgärda elfelet.

Så man kanske skall tolka kommentaren från förs. bolaget att de inte ser det som en ersättningsbar skada, men du kan alltid prova att få förre ägaren att ta det.
Jag har väldigt svårt för rådet att kontakta förra ägare. Varför då? Om det gått 15år? Det finns ingenting att hämta där. Mer än välgörenhet.
Hade gått 10år plus nån månad så hade jag haft mer förståelse.
Men har det gått 15år

• Gilla
TCG och 4 till
  • Laddar…
Jag undrar faktiskt om jag förstår FB.
De ser felet som att man tagit upp 2, hål för fixa något med elen. Det ser inte att man var tvungen att göra ingreppet.

Om jag förstår TS rätt så var det bara i väggen som en dosa var bränd & delvis smält, men inget brandtillbud, i golvet var det ”blottade kablar” samt skarvar.

@Looopa hur visade sig elfelet? Vad var det som gjorde att ni ringde in elektriker?

Hur stor/liten gruppcentral är det? En/flera gruppcentralen?

Togs elektriker in på jouren?
Om ja hur mycket av tiden lades på jouren & hur mycket lades på ordinarie arbetstid?

Ordinarie arbetstid: 700kr*12timmar = 8400kr plus lite för material (timkostnaden avrundas till hela timmar)
Kostnad jourtid kan vara följande: framkörningsavgift/startavgift 2500kr, 1000-2000kr/timme avrundat till hela timmar,

• Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.