Det rimliga tillvägagångssättet från fb hade varit att de undersökt först om de kunde ersätta.
På fb egen bekostnad.
Först därefter skulle den större apparaten dragits igång.
Fb har skapat en ny skada för er.
Hade ni vetat så hade ni valt en billigare lösning och ett billigare företag

F Freppi skrev:
Har inte bott så många år i det här huset, så jag vet inte exakt när badrummet renoverades, men man förväntar sig (eller hoppas) ju att det är rätt genomfört.
Kan inte hålla med om att badrummet uppfattades som "urgammalt"
FB har gått på vad de fann vid besiktningen, så jag har inte försökt lura till mig ersättningen.

Jag blev glad när FB beslutade att de skulle ta skadan, trodde väl aldrig att man faktiskt skulle få ut något av en försäkring, men att sedan riva ut hela rummet och sedan ändra sig är väl minst sagt taskigt.

Att jag skulle behålla ett läckande badrum är inte sannolikt, men jag hade kanske haft lite fler valmöjligheter för renoveringen om jag från början till slut skulle stå för allt själv.

Ska försöka överklaga, har inget att förlora på det just nu.
Och det var väl det jag hoppas få lite hjälp med här. Det är väl ändå lite vi mot dem på nått vis.
Hej!

Är det inte så att du köpt ett hus med ett s.k dolt fel?

Vem är det i så fall som ska ersätta dig i detta?

F Freppi skrev:
Enligt kostnadsförslaget vi fick så skulle FB stå för ca 120k och vi för ca 60k.
Låt de riva klart det, plocka därefter in offerter från andra företag. Dåligt med jobb för plattsättare så du kan få ett rejält stort badrum för 100.000 efter rotavdrag idag. Då inklusive ett klinker i någorlunda prisklass.

• Gilla
islander
  • Laddar…
F Freppi skrev:
Vi fick en vattenskada i vårat badrum.
Efter besiktning beslutade försäkringsbolaget att hemförsäkringen täcker det.

Vi fick ett prisförslag av deras valda hantverkare som vi godkände.

Under rivningen så kommer hantverkarna ner till en plastmatta som de vill testa för asbest.
De gör det, ingen asbest, men det visar sig att det behövs en kompletterande besiktning.

Det resulterar i att försäkringsbolaget har kommit fram till att vid renoveringen av badrummet för ca 20 år sedan så lades inget nytt tätskikt utan klinker las på plastmattan.

Så det innebär att tätskiktet är för gammalt och nu när hela badrummet är rivet så ändrar de sig och ersätter inte längre skadan.
De står enbart för rivningen.
Handläggaren säger såklart att så kan de göra.

Ska överklaga och söker hjälp med vad jag ska skriva och trycka på för att få dem att ändra sig.
Enl FB's regler så ersätter man inte det som är ovan det felande skiktet, dvs i ditt fall allt ovan och inkl plastmattan. Det som är under plastmattan och ev skador därunder ska ingå i din ersättning.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
M Mathias Nilsson1 skrev:
Hej!

Är det inte så att du köpt ett hus med ett s.k dolt fel?

Vem är det i så fall som ska ersätta dig i detta?
Det finns väl nästan ingenting som räknas som dolt fel, men i det här fallet är man nog i närheten i alla fall. Det borde vara värt att hävda det.

• Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
F Freppi skrev:

Under rivningen så kommer hantverkarna ner till en plastmatta som de vill testa för asbest.
De gör det, ingen asbest, men det visar sig att det behövs en kompletterande besiktning.

Det resulterar i att försäkringsbolaget har kommit fram till att vid renoveringen av badrummet för ca 20 år sedan så lades inget nytt tätskikt utan klinker las på plastmattan.

Så det innebär att tätskiktet är för gammalt och nu när hela badrummet är rivet så ändrar de sig och ersätter inte längre skadan.

Ska överklaga och söker hjälp med vad jag ska skriva och trycka på för att få dem att ändra sig.
Jag tycker att handverkarna skulle hålla käften och bara utföra jobbet. De får betalt endå. Varför meddelar fb om gammalt tätskiktet.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
🤔... vilket FB gör så?
Kontakta Konsumenternas försäkringsbyrå!

• Gilla
yonna
  • Laddar…
L loodje skrev:
Jag tycker att handverkarna skulle hålla käften och bara utföra jobbet. De får betalt endå. Varför meddelar fb om gammalt tätskiktet.
Varför skulle dom skjuta över kostnaden på på försäkringsbolaget som i sin tur tar ut det på övriga försäkringstagaren??
Jag är inte intresserad av höjda premier på grund av att andra inte har godkända tätskikt i sina badrum.
Är det ok ok för dig att ta andras kostnader???

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Varför skulle dom skjuta över kostnaden på på försäkringsbolaget som i sin tur tar ut det på övriga försäkringstagaren??
Jag är inte intresserad av höjda premier på grund av att andra inte har godkända tätskikt i sina badrum.
Nej jag tycker att han ska inte får betalt för ett nytt badrum som är 20 år gammal men om de har lovat nu ska handverkarna inte blanda sig in om ersättningen.

A Argastesnickaren skrev:
Måhända i det här fallet om det är så att försäkringsbolaget har satt TS i en svår/oönskad situation orsakad av försäkringsbolaget p.g.a t ex dålig kommunikation.
De får väl ta det av vinsten🤪!

S skanefre skrev:
Avsluta försäkringen vid förnyelsen, och skaffa ett riktigt försäkringsbolag.
Vilken premie betalar man på en försäkring utan åldersavdrag? Finns det över huvud taget?

• Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Var är läckaget?

F Freppi skrev:

Hej

Skulle då säga till FB att du vill ha tillbaka till det skicket du hade från första början.

Hade du vetat att de inte täckte för detta skulle du ha gjort en annan bedömning av detta.

De kan de få klura på lite…

useless useless skrev:
Vad hade skillnaden blivit om tätskikt också varit 20 år? Vad har dom för avskrivningstid på tät- och ytskikt?
Avskrivning våtrum 25 år.

F Freppi skrev:

Ni har rätt att byta handläggare. Vi åkte på något liknande men fick lära oss i efterhand tyvärr. Blev en dyr affär med advokat kostnader som vi fick aldrig tillbaks

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.