4 868 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Försäkring för vägförening?
Medlem
· bohuslän
· 252 inlägg
Hej,
Finns det någon försäkring som man bör teckna för en nystartad vägförening?
Tack för alla tips.
Finns det någon försäkring som man bör teckna för en nystartad vägförening?
Tack för alla tips.
Hej
Ni bör absolut ha något grund försäkring men lite beroende på hur stor eran förening är med antalet medlemmar och anläggningar ex. Vägar, bryggor ev byggnader.
jag skulle nog rekommendera Riksförbundet enskilda vägar som ni kan bli medlemmar och få bra stöd och information, ni får även möjlighet att teckna försäkring via dem förmånligt och anpassat för just vägföreningarna. Läs gärna mer på deras hemsida: www.revriks.se
Ni bör absolut ha något grund försäkring men lite beroende på hur stor eran förening är med antalet medlemmar och anläggningar ex. Vägar, bryggor ev byggnader.
jag skulle nog rekommendera Riksförbundet enskilda vägar som ni kan bli medlemmar och få bra stöd och information, ni får även möjlighet att teckna försäkring via dem förmånligt och anpassat för just vägföreningarna. Läs gärna mer på deras hemsida: www.revriks.se
E Mr rättstvist skrev:
Jag skulle väga detta noga. T ex en stor vägförening behöver sällan försäkringar som ligger och kostar. Samfällighetsföreningar har ju i princip skatterätt så det är bara att uttaxera det som behövs om något oväntat händer. Dessutom är det lätt att få förmånliga lån för att täcka större kostnader eftersom att "skatterätten" finns.
För mindre samfällighetsföreningar och där värdet på anläggningen är stort (och det kan förloras hastigt) får man tänka annorlunda.
För mindre samfällighetsföreningar och där värdet på anläggningen är stort (och det kan förloras hastigt) får man tänka annorlunda.
Nja, det är inte så enkelt som man kan tro om man inte har tur. Vi fick spendera en hel del tid på att gå igenom och kategorisera varenda utgift och inkomst de sista 10 åren vilket var mindre roligt när 9 av 10 år var gjorda på papper. Utöver det ville de även ha in kopior på bokföringen 5 år bakåt i tiden.Claes Sörmland skrev:
Av de banker vi var i kontakt med var det dessutom bara en bank som visste hur de skulle räkna på det och där fick vi max 5 års löptid med dålig ränta. Då var det inga jättesummor vi pratar om, ca 5500 kr/ansluten fastighet, och det tog nästan 5 månader innan det blev godkänt.
Så jag hade inte räknat med att det går lätt att få ett lån om något inträffar som behöver åtgärdas snabbt. Men beroende på vad som förvaltas av samfälligheten och storleken på den så är det ändå inte säkert att det lönar sig med en försäkring
Ja föreningen måste ju vara i ordning och det brister säkert ofta i och med att det är ideell verksamhet. Sen tycker jag 5 månader inte är någon tid i föreningssammanhang. Precis som du skriver, finns risk att föreningen löper plötsligt skada som behöver ganska omedelbar och kostsam åtgärd så kanske en försäkring är vettigt. Om nu inte försäkringsbolagen är lika långsamma som allt annat som har med samfällighetsföreningar att göra...S hjulia skrev:Nja, det är inte så enkelt som man kan tro om man inte har tur. Vi fick spendera en hel del tid på att gå igenom och kategorisera varenda utgift och inkomst de sista 10 åren vilket var mindre roligt när 9 av 10 år var gjorda på papper. Utöver det ville de även ha in kopior på bokföringen 5 år bakåt i tiden.
Av de banker vi var i kontakt med var det dessutom bara en bank som visste hur de skulle räkna på det och där fick vi max 5 års löptid med dålig ränta. Då var det inga jättesummor vi pratar om, ca 5500 kr/ansluten fastighet, och det tog nästan 5 månader innan det blev godkänt.
Så jag hade inte räknat med att det går lätt att få ett lån om något inträffar som behöver åtgärdas snabbt. Men beroende på vad som förvaltas av samfälligheten och storleken på den så är det ändå inte säkert att det lönar sig med en försäkring
Hej
Definitivt försäkring. Förutom skador på vägen kan man som väghållare bli ersättningsskyldig för fordons- och personskador om det bedöms att vägen varit felaktig. I REV:s försäkring ingår det skyddet.
Definitivt försäkring. Förutom skador på vägen kan man som väghållare bli ersättningsskyldig för fordons- och personskador om det bedöms att vägen varit felaktig. I REV:s försäkring ingår det skyddet.
Klicka här för att svara