Min sambos företag ska köpa en Q-märkt byggnad. Problemet är att inget försäkringsbolag vill försäkra den, eftersom den skulle kosta för mycket att bygga upp igen om något händer. Vi har pratat med If, Trygg-Hansa och Länsförsäkringar, som verkar vara det bolag de flesta rekommenderar för äldre hus. Banken kräver att byggnaden är försäkrad.

Hur gör alla andra som äger en Q-märkt byggnad?
 
  • Gilla
Doxan
  • Laddar…
Kan det bero på att hen ska driva någon verksamhet som har förhöjd risk?
Typ svetsfirma?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kan det bero på att hen ska driva någon verksamhet som har förhöjd risk?
Typ svetsfirma?
Nej, han ska bara använda det som lagerlokal för böcker (han har ett antikvariat).
 
Jag hade nog börjat leta efter annat. Har man otur och dyka på en Q-märkt byggnad så ska det väldigt mycket till för att det ska vara värt det.
 
Ett av mina hus är byggnadsminnesmärkt fastighet, ska k-märkt eller q-märkt, från sen 1600-tidigt 1700.
Det är inga problem att försäkra detta, jag har if.
Märk dock att alla byggnadsminnesmärkta hus har egna bestämmelser och liknande för vad som gäller för den fastigheten. Vad det specifikt är för några bestämmelser får du kolla.
Men du kanske talar om helt andra prisklasser? här ligger fastigheterna (varav många är märkta) på mellan 8-30msek.
 
G guggen skrev:
Ett av mina hus är byggnadsminnesmärkt fastighet, ska k-märkt eller q-märkt, från sen 1600-tidigt 1700.
Det är inga problem att försäkra detta, jag har if.
Märk dock att alla byggnadsminnesmärkta hus har egna bestämmelser och liknande för vad som gäller för den fastigheten. Vad det specifikt är för några bestämmelser får du kolla.
Men du kanske talar om helt andra prisklasser? här ligger fastigheterna (varav många är märkta) på mellan 8-30msek.
Förklaringen är antagligen det du säger I första meningen, "k- eller q-märkt". Låt oss säga att ditt är k-märkt, kontra TS fall där det då är q-märkt och mycket hårdare reglerat.
Visst skulle ditt kunna vara q-märkt, men det är ganska ovanligt vad jag vet.
 
C C.Lundin skrev:
Förklaringen är antagligen det du säger I första meningen, "k- eller q-märkt". Låt oss säga att ditt är k-märkt, kontra TS fall där det då är q-märkt och mycket hårdare reglerat.
Visst skulle ditt kunna vara q-märkt, men det är ganska ovanligt vad jag vet.
Mitt är byggnadsminnesmärkt, den hårdaste märkningen. Och vad jag förstår den enda som har stöd i lagen.
 
G guggen skrev:
Mitt är byggnadsminnesmärkt, den hårdaste märkningen. Och vad jag förstår den enda som har stöd i lagen.
Det har många q-märkta också, men ditt hanteras troligen separat även i Kulturmiljölagen (utöver PBL). Så ja, ditt är nog väldigt hårt reglerat.
Har väldigt lite erfarenhet av att just försäkra byggnader som pratas om här, men om inte du har problem borde det inte ställa till det i TS fall heller.
Man kan ju undra om försäkringsbolagen vet någonting som inte framgår här.
 
C C.Lundin skrev:
Det har många q-märkta också, men ditt hanteras troligen separat även i Kulturmiljölagen (utöver PBL). Så ja, ditt är nog väldigt hårt reglerat.
Har väldigt lite erfarenhet av att just försäkra byggnader som pratas om här, men om inte du har problem borde det inte ställa till det i TS fall heller.
Man kan ju undra om försäkringsbolagen vet någonting som inte framgår här.
Som jag skrev, alla byggnadsminnesmärkta hus har en unik märkning, det kanske står ngt alldeles speciellt för just det huset? Man brukar kunna googla upp det dokumentet baserat på fastighetsbeteckningen. Funderade också på att det kanske är väldigt dyrt eller tvärtom (att köpesumman och försäkringskostnaden) blir för liten så att det skulle kosta oerhört mkt i relation till köpesumman att åtgärda vid skada.
Det finns egentligen inget direkt negativt med ett märkt hus, om man nu inte tänker förstöra kulturskatter.
 
G guggen skrev:
8-30msek.
Millisekunder?
 
N NoiseMaker skrev:
Millisekunder?
Borde nog varit 6-25 millisec efter det senaste årets dämpning ;) TS problem är antingen att det är ngt skumt med huset eller möjligtvis skicket på huset, eller användningen av det eller att det kostar fantastiska summor.
Har aldrig hört talas om att ett försäkringsbolag skulle ha ngt problem med att försäkra ett byggnadsminne.
 
Jag bor i ett hus från 1700talet. Turligt nog är det inte q-märkt men det var ändå svårt att försäkra det. Ingen ville försäkra huset till fullvärde då det skulle kosta för mycket att bygga upp igen med motsvarande material, takhöjd osv så jag får 5 miljoner kontant istället ifall det går åt pipan. Jag kan inte tänka mig att en q-märkt byggnad har nått krav på sig om att man måste återuppbygga huset i precis samma material och tekniker som ursprungligt ifall det brinner ner, eller?

Mitt förslag är iaf att du försöker teckna en beloppsförsäkring istället för en fullvärdesförsäkring.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Låter dock märkligt, är knappast dyrare att ersätta en 15 miljoners villa i sthlm än ett byggnadsminneshus i tex Visby.
Jag har själv en vanlig fullvärdeförsäkring. Det finns inget som säger att de måste återbygga om det brinner ner etc.
Jag tror att TS specifika hus med den tänka användningen (som lager) är roten till problemet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.