Hej!
Bor i kedjehus och behöver bygga ett förrådsutrymme för förvaring av grillen, trädgårdsmöbler, krukor mm.
Planen är att placera detta förråd dikt an grannens garageyttervägg som utgör tomtgräns dvs kommer hens yttervägg utgöra förrådet innervägg. Måtten blir 6 m långt, 0,9 m djupt. Höjden 2,05 till 2,35 och kommer följa vindskivan, med samma lutning som garagetaket. Plåttak med avrinning nedre kortsida på min altan.
Nu är frågan om detta är lagligt villkorat en överenskommelse med nuvarande granne, eller om jag måste ansöka om bygglov vilket inte lär godkännas pga placeringen.
Kloka inspel önskas.
Ok relation m grannen, men alltså inte ställt frågan ännu.
Grannen bytte ytterpanelen för 3 år sedan saftigt som jag byggde min altan. Altanen kommer fungera som golv i mitt förråd
Bor i kedjehus och behöver bygga ett förrådsutrymme för förvaring av grillen, trädgårdsmöbler, krukor mm.
Planen är att placera detta förråd dikt an grannens garageyttervägg som utgör tomtgräns dvs kommer hens yttervägg utgöra förrådet innervägg. Måtten blir 6 m långt, 0,9 m djupt. Höjden 2,05 till 2,35 och kommer följa vindskivan, med samma lutning som garagetaket. Plåttak med avrinning nedre kortsida på min altan.
Nu är frågan om detta är lagligt villkorat en överenskommelse med nuvarande granne, eller om jag måste ansöka om bygglov vilket inte lär godkännas pga placeringen.
Kloka inspel önskas.
Grannen bytte ytterpanelen för 3 år sedan saftigt som jag byggde min altan. Altanen kommer fungera som golv i mitt förråd
Hej,R rolfino skrev:Hej!
Kloka inspel önskas.
Bor också i kedjehus. Vårt förråd sitter ihop med grannens. För ett antal år sedan byggde grannen ut sitt förråd till ett garage (ser nu ut ungefär som hos dig) vi fick då deras nya garagevägg som tomtgräns. De behövde söka bygglov, och ha vårt medgivande för att få bygga ut.
Reglerna kan ha ändrats sedan dess, men hör med kommunen så får du säkert svar på vad som gäller. Sedan hade jag kollat av med grannen hur de ser på saken innan du söker bygglov, så att de är positiva till det. Fördelen för grannen är ju om inte annat att de slipper underhålla fasaden
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Håller du det under 15 kvm. Så borde du kunna ta det som en attefallsutbyggnad. Du behöver göra bygganmälan, men kommunen lägger sig inte i placeringen då.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Du håller dig ju väl inom friggebodsreglerna (15 kvm, 3 m till nock), så det räcker gott och väl med medgivande från grannen så länge som du inte har andra friggebodar på mer än sammanlagt 9,5 kvm.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
God poäng, men så länge byggnationen inte byggs ihop med TS fasad (vilket iofs kanske är tänkt att ske) så är det ju inte en attefallsutbyggnad heller.
Ska man leta propositionstexter är det till att gå tillbaka till sent 70-tal, vilket jag inte gitter.
Med grannens tillstånd skulle jag dock ändå låtsas som om det var en friggebod jag byggde, även om jag nog skulle säkerställa att den hade en egen bärande konstruktion och inte vilade på grannens vägg.
Ska man leta propositionstexter är det till att gå tillbaka till sent 70-tal, vilket jag inte gitter.
Med grannens tillstånd skulle jag dock ändå låtsas som om det var en friggebod jag byggde, även om jag nog skulle säkerställa att den hade en egen bärande konstruktion och inte vilade på grannens vägg.
Klicka här för att svara