Hej
Jag håller på och bygger ett förråd mot en husvägg med stående falsad z-panel. Hur tätar jag förrådstaket mot väggen. Tänker sätta en avrinningsplåt ovan förrådstaket.
Min tanke är att såga upp ett spår i panelen som jag målar och fyller med fogmassa innan jag trycker in plåten. Spåret blir ju max 5 mm på tunnaste delen av brädan.
Eller finns det någon tätlist jag kan sätta under plåten? 17823708983105737868773961319443.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
17823709377282535926048932120548.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har inte svaren på dina frågor,

Sitter vinklarna som håller takreglarna bara skruvade i panelen bör du nog komplettera eller göra om takets infästning innan du lägger på mer vikt på taket. Det enklaste är nog att du kompletterar med stolpar under takregelarna intill väggen.

Det räcker inte med att såga som bilden visar i enbart lockläkten. Snittet måste in i bottenbrädan annars rinner regnvatten längs bottenbrädan. Jag skulle själv lägga ett spår in i bottenbrädan samt kapa och ta bort lockläkten minst 3,5cm över plåtbleckets anslutning mot taket samt 0,5cm under takets undersida. Då har du en chans att få en någorlunda tät och hållbar lösning. Glöm inte att olja in ändträt på lockläkten samt i även spåret i botten brädan (gärna flera gånger).

• Gilla
Gilgamesch
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.